4617
Sök

**fixat**byte av bromsklossar på saab 900 NG

252 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
#1
Som lubriken lyder,
jag ska [måste] byta bromsklossar på min Saab, hur lång tid brukar det ta på ett ungefär och är det någon som har tips på hur jag gör det på enklast möjliga vis?
Senast redigerat av BERNI (22 augusti 2006)

Got vtec?

2 652 Inlägg
10 augusti 2006
#2
det tar inte mer än 10 min  per sida såvida inte någon skruv sitter fast .

finns inte så många olika sätt att byta dom på så de "valigaste " sättet är nog lättast
Senast redigerat av bmw_z (10 augusti 2006)

Vilse i pannkakan...
28 Inlägg
13 augusti 2006
#3
Hej!

Lyft upp bilen i fram och ställ av den på ett par pallbockar.(Vi vill ju inte hamna i en trång sits va? wink ) Skruva av hjulen på bägge sidor. Använd en mejsel för att demontera bygeln som sitter på bromsokets utsida. Var rädd om den ifall du inte har en ny till dina nya bromsbelägg! Titta sedan på baksidan av oket, där finns två st gummiskydd, tag bort dem. Innanför där sitter två glidpinnar som sakll skuvas loss, insex 7mm är rätt storlek. Jag använder mig av en ½" hylsa med 7mm insex så jag får möjlighet att använda ett spärrhandtag.

Hett tips är att skaffa denna hylsa innan du börjar ditt arbete! Inte så kul att ha kommit halvvägs och sen få skuva ihop allt bara för man inte har verktyg. Kostar inte många kronor på t.ex Mekonomen...

Efter att du har skruvat loss dessa glidpinnar så ska du kunna få loss oket frammåt. Tag ur de gamla beläggen, inspektera hur mkt slityta det finns kvar på respektive sida så får du en uppfattning om ifall ditt bromsok sliter beläggen ojämnt. Sedan brukar jag använda en stålborste att borsta bort gammal bromsbeläggning och rost från hjulnav och ok. AKTA gummitätningen till okets kolv! Tryckluft är fint att ha här för att blåsa bort gammal skit smile

Nu skall de nya beläggen på plats men först måste vi pressa tillbaka kolven vilket kan göras med en stor Polygrip eller skruvtving. Åter igen var försiktig med gummitätningen till kolven. Innan du gör detta så kan det vara läge att kolla nivån i bromsvätskebehållaren då den stiger när du pressar tillbaka kolven. Bromsvätska vill man inte ha ngn annanstans än i bromssystemet! wink Vid behov får du tömma ur behållaren. Lämpligt är då att använda t.ex ett sprayhandtag som sitter på allehanda rengöringsflaskor etc.

När du trycks tillbaka monterar du dit de nya beläggen i oket och sätter tillbaka oket i dess sadel på fjäderbenet. Jag brukar använda lite Slinka-lätt(Kopparpasta big_smile) på de ytor på oket där belägget ska ligga an. Jag lägger även pasta på kolvens kant mot belägget. Vi vill inte ha ngn kopparpasta på bromsskivan eller på beläggens slitytor!

Innan du skruvar tillbaka glidpinnarna så kontrollera så de inte är skitiga. Jag brukar rengöra den och smörja dem med ngn form av PTFE spray el. dyl. Skruva dit glidpinnarna och sätt tillbaka gummiskydden. Sätt tillbaka stålbygeln på oket utsida på rätt sätt!

Här sitter bygeln på fel sätt på ovansidan men på rätt sätt på undersidan! Den ska sitta där den röda pilen pekar!

http://www.geting.se/image.php/fjader.jpg

Samma procedur på nästa sida. Efter att ha bytt på båda sidor kan du trycka ner bromspedalen ett par gånger och sedan kontrollera bromsvätskenivån i behållaren. Nu när du har bilen uppallad är det lämpligt att samtidigt lufta ur bromsarna då du kan ha fått in luft i systemet under bytet av bromsbelägg. En Luftman, 9mm PU nyckel och ett reservdäck behövs.

Se till att bromsvätskebehållaren är full. Montera Luftman på bromsvätskebehållaren och koppla sedan dess nippel till ett reservdäck el. dyl. Se till att inte ha för högt tryck i däcket! Lossa sedan försiktigt på luftnipplen på bromsoket och lufta ur ca 1 dl på varje sida. Tappa inte bort gummihättan till nippeln då den skyddar mot väder och vind! Se hela tiden till att du har ordentligt med vätska i bromsvätskebehållaren så du inte får luft i systemet igen. Efter att ha luftat ur båda sidor tar du bort Luftmannens nippel från däcket och sedan från bromsvätskebehållaren. Sätt tillbaka locket till bromsvätskebehållaren och kontrollera nivån, fyll på/tag ur vid behov. Sätt dig i bilen och provtrampa på bromspedalen, känns pedalen OK? Sätt då tillbaka hjulen på bilen och drag dem med ca 120-130Nm om du har aluhjul. Pumpa upp bilen med dom kraft och tag bort pallbockarna. Släpp sedan ner bilen försiktigt.

Ta sedan en liten provtur och känn på bromsarna så allt känns ok! smile

Lycka till!

/Magnus
Senast redigerat av Magnus Aero (13 augusti 2006)


252 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#4
tack för tipsen, nu är bromsklossarna bytta, tyvärr så rasade min växellåda när jag var på väg hem från bytet........

Got vtec?

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#5
alltid likadant ,, lagar\byter man de ena så går något annat sönder smile

252 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#6
det jobbiga var att det var min födelsedag och jag hade unnat mig själv ett par asschyssta ventilerade bromsskivor från brembo som jag skulle montera på.......
Men det vara bara att åka tillbaka till micro och lämna tillbaka dem....

Got vtec?

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#7
varför de ?

252 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#8
min ekonomi tillåter bara vissa inköp till bilen i månaden och i och med ett växellådsbyte så kommer ekonomin vara ansträngd ett tag nu.........

Got vtec?

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#9
jaha förstår .

Vilse i pannkakan...
28 Inlägg
14 augusti 2006
#10
Har du kollat med SDCC efter en ny låda?

www.sdcc.se

Mvh M


252 Inlägg
15 augusti 2006
Trådstartare
#11
Magnus Aero skrev:
Har du kollat med SDCC efter en ny låda?

www.sdcc.se

Mvh M

ja, finns bara en automatlåda, hittade en på en skrot i huddinge, han ville ha 5000:- för en låda som hade gått över 20000 mil från -95, det kändes lite som ett överpris....
Senast redigerat av BERNI (15 augusti 2006)

Got vtec?

Vilse i pannkakan...
28 Inlägg
15 augusti 2006
#12
Håll även utkik på säljes forumet på STCS forum! smile


Edit: Såg nyss en Viggenlåda där...


1 Inlägg
5 november 2006
#13
Hejsan,
Håller själv på med byte av bromsklossar på min 9-3:a. Eftersom denna tråd endast behandlade byte fram kollade jag vidare på nätet och hittade dessa ypperliga sidor:

Byte fram 9-3: http://www.thesaabsite.com/93/93frontpadreplacement.htm
Byte bak 9-3 & 9-5: http://www.thesaabsite.com/Saab%20900-9 … cement.htm

...och jag gissar att bilden Magnus Aero har med är just från den förra sidan smile


Sök