3517
Sök

Saab 9-5 års 01 ryker blått

86 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#1
Köpte en saab 9-5 års 01 förra veckan och nu har det kommit problem..!!
Åkte från Linköping igår och skulle till uppsala men kom bara till stockholm.
Satt fast i alla dessa jävla bilköer och fick syn bakåt att det rök väldigt mycke blått om min bil, ryker på tomgång och även när jag gasar.
om jag stänger av bilen och väntar tills den blir lite kall och sedan startar så ryker det inget, men efter ett ca 2 min så börjar det ryka.

Det sitter ny turbo på som är ca 6 månader gammal.

Och frågan är. vad kan det va för fel.?
turbo, vevhusventlation.?


vad tror ni.?







Väldigt väldigt tacksam för svar.


230 Inlägg
18 juni 2011
#2
Byt vevhusventlation.


Lallare
36 Inlägg
18 juni 2011
#3
Skulle också gissa på vevhusventilationen smile

Don't forget to bring a towel!

144 Inlägg
18 juni 2011
#4
Turbon kan ju även vara slut igen, beror på vem som gjorde arbetet. Kör man igång bilen direkt efter turbobyte utan att ha kört runt startmotorn ett tag för att få in olja i turbon, ja då kan den ta onödigt mycket stryk med kortad livslängd som följd.
Rasade förra turbon pga igensatt vevhusventilation med igensatt sil som följd så dröjer det inte länge innan nästa turbo också pajar pga. dålig smörjning.
Om du vill kontrollera turbon så kan kan du ta av sugröret och känna på impellern, den ska inte glappa något i sidled.

En annan gissning skulle vara kolvringarna...

Tänds oljelampan vid kraftiga svängar eller tvärnitar?
Har bilen den senaste vevhusventilationen?


86 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#5
werik skrev:
Turbon kan ju även vara slut igen, beror på vem som gjorde arbetet. Kör man igång bilen direkt efter turbobyte utan att ha kört runt startmotorn ett tag för att få in olja i turbon, ja då kan den ta onödigt mycket stryk med kortad livslängd som följd.
Rasade förra turbon pga igensatt vevhusventilation med igensatt sil som följd så dröjer det inte länge innan nästa turbo också pajar pga. dålig smörjning.
Om du vill kontrollera turbon så kan kan du ta av sugröret och känna på impellern, den ska inte glappa något i sidled.

En annan gissning skulle vara kolvringarna...

Tänds oljelampan vid kraftiga svängar eller tvärnitar?
Har bilen den senaste vevhusventilationen?

tack för svar. den har den nya vevhusv. ingen lampa tänds vid kraftig sväng eller nått.


86 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#6
eXe skrev:
Byt vevhusventlation.

tack för svar. byter jag slangarna plus själva vevhusventlation behållaren eller hur man ska förklara.?
sitter den under insuget.?


23 Inlägg
18 juni 2011
#7
Jag gissar på turbon!

Hälsningar
Dennis Stendahl / Bil & Motor i Helsingborg

890 Inlägg
18 juni 2011
#8
Blå rök lika med att turbon e slut

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

1 498 Inlägg
18 juni 2011
#9
Man bör att demontera sumpen när man har haft turboras pga silen kan vara rätt igensatt av gammal bränd olja med dåligt oljetryck som följd. Möjligt detta inte är gjort.


86 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#10
ascona-tic skrev:
Man bör att demontera sumpen när man har haft turboras pga silen kan vara rätt igensatt av gammal bränd olja med dåligt oljetryck som följd. Möjligt detta inte är gjort.

tack för svar. är ny på saab mm, men sumpen, vad menar du med det?


BASS GLAD
1 381 Inlägg
19 juni 2011
#11
Du skulle köpt dej en riktig bil=)

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

1 498 Inlägg
19 juni 2011
#12
turbodannis skrev:
ascona-tic skrev:
Man bör att demontera sumpen när man har haft turboras pga silen kan vara rätt igensatt av gammal bränd olja med dåligt oljetryck som följd. Möjligt detta inte är gjort.

tack för svar. är ny på saab mm, men sumpen, vad menar du med det?

Sumpen är där oljepluggen sitter för att tömma ut motoroljan.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 juni 2011
#13
turbodannis skrev:
ascona-tic skrev:
Man bör att demontera sumpen när man har haft turboras pga silen kan vara rätt igensatt av gammal bränd olja med dåligt oljetryck som följd. Möjligt detta inte är gjort.

tack för svar. är ny på saab mm, men sumpen, vad menar du med det?

Sumpen = Oljetråget.
Är turbon bytt på Saab eller är det någon mindre skuttfirma eller klåpare som gjort det? Kan sätta en spänn på att tråget inte är nerplockat och nämda sugsil inte är bytt = BIG misstake! Därför det brukar se ut som skit i trågen på dessa bilar och silen helt igen satt. Tråget är lite bökigt att plocka ner men det är inga problem att göra det med maskin kvar i bilen men... 2 st hål måste tas upp i tråget längst bak för att komma åt bultarna intill svänghjulet. Detta är ifs. inte heller några problem eftersom brottanvisningar finns vart hålen skall göras för att kunna ta loss bultarna.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

562 Inlägg
19 juni 2011
#14
hotrodder skrev:
turbodannis skrev:
ascona-tic skrev:
Man bör att demontera sumpen när man har haft turboras pga silen kan vara rätt igensatt av gammal bränd olja med dåligt oljetryck som följd. Möjligt detta inte är gjort.

tack för svar. är ny på saab mm, men sumpen, vad menar du med det?

Sumpen = Oljetråget.
Är turbon bytt på Saab eller är det någon mindre skuttfirma eller klåpare som gjort det? Kan sätta en spänn på att tråget inte är nerplockat och nämda sugsil inte är bytt = BIG misstake! Därför det brukar se ut som skit i trågen på dessa bilar och silen helt igen satt. Tråget är lite bökigt att plocka ner men det är inga problem att göra det med maskin kvar i bilen men... 2 st hål måste tas upp i tråget längst bak för att komma åt bultarna intill svänghjulet. Detta är ifs. inte heller några problem eftersom brottanvisningar finns vart hålen skall göras för att kunna ta loss bultarna.

De 9-5or jag tagit ner tråget har inte varit stora problem alls förutom några bultar man får ta för hand på drivremssidan.. resten går att ta med maskin. Värre på 9-3 med T7 snurra då man kan få "bända" lite mer smile

9-5 Aero Sedan -05

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 juni 2011
#15
micke-opel skrev:
hotrodder skrev:
turbodannis skrev:
tack för svar. är ny på saab mm, men sumpen, vad menar du med det?

Sumpen = Oljetråget.
Är turbon bytt på Saab eller är det någon mindre skuttfirma eller klåpare som gjort det? Kan sätta en spänn på att tråget inte är nerplockat och nämda sugsil inte är bytt = BIG misstake! Därför det brukar se ut som skit i trågen på dessa bilar och silen helt igen satt. Tråget är lite bökigt att plocka ner men det är inga problem att göra det med maskin kvar i bilen men... 2 st hål måste tas upp i tråget längst bak för att komma åt bultarna intill svänghjulet. Detta är ifs. inte heller några problem eftersom brottanvisningar finns vart hålen skall göras för att kunna ta loss bultarna.

De 9-5or jag tagit ner tråget har inte varit stora problem alls förutom några bultar man får ta för hand på drivremssidan.. resten går att ta med maskin. Värre på 9-3 med T7 snurra då man kan få "bända" lite mer smile

Kom på jag måste förtydliga mig lite... Det är Aeron som har ett förstärkt tråg som har 2st "dolda" bultar vid svänghjulet som man inte kommer åt utan att ta upp hålen jag menade i mitt tidigare inlägg.

Edit; Från motornummer Y062148- så är tråget försedd med brottanvisningar för hålen som man knackar ur med en kulhammare.
Senast redigerat av hotrodder (19 juni 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

562 Inlägg
19 juni 2011
#16
hotrodder skrev:
micke-opel skrev:
hotrodder skrev:
Sumpen = Oljetråget.
Är turbon bytt på Saab eller är det någon mindre skuttfirma eller klåpare som gjort det? Kan sätta en spänn på att tråget inte är nerplockat och nämda sugsil inte är bytt = BIG misstake! Därför det brukar se ut som skit i trågen på dessa bilar och silen helt igen satt. Tråget är lite bökigt att plocka ner men det är inga problem att göra det med maskin kvar i bilen men... 2 st hål måste tas upp i tråget längst bak för att komma åt bultarna intill svänghjulet. Detta är ifs. inte heller några problem eftersom brottanvisningar finns vart hålen skall göras för att kunna ta loss bultarna.

De 9-5or jag tagit ner tråget har inte varit stora problem alls förutom några bultar man får ta för hand på drivremssidan.. resten går att ta med maskin. Värre på 9-3 med T7 snurra då man kan få "bända" lite mer smile

Kom på jag måste förtydliga mig lite... Det är Aeron som har ett förstärkt tråg som har 2st "dolda" bultar vid svänghjulet som man inte kommer åt utan att ta upp hålen jag menade i mitt tidigare inlägg.

Edit; Från motornummer Y062148- så är tråget försedd med brottanvisningar för hålen som man knackar ur med en kulhammare.

Mer än vad jag visste.. har ju bara bytt turbos och tagit ner tråg på bilar med GT17, men alltid lär man sig något nytt:)!

Ska kika i WISen på jobbet imorgon om jag kommer ihåg det!
Senast redigerat av micke-opel (19 juni 2011)

9-5 Aero Sedan -05

45 Inlägg
19 juni 2011
#17
stoltosmart skrev:
Blå rök lika med att turbon e slut

Finns fler orsaker..

B-Body rules

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 juni 2011
#18
micke-opel skrev:
hotrodder skrev:
micke-opel skrev:
De 9-5or jag tagit ner tråget har inte varit stora problem alls förutom några bultar man får ta för hand på drivremssidan.. resten går att ta med maskin. Värre på 9-3 med T7 snurra då man kan få "bända" lite mer smile

Kom på jag måste förtydliga mig lite... Det är Aeron som har ett förstärkt tråg som har 2st "dolda" bultar vid svänghjulet som man inte kommer åt utan att ta upp hålen jag menade i mitt tidigare inlägg.

Edit; Från motornummer Y062148- så är tråget försedd med brottanvisningar för hålen som man knackar ur med en kulhammare.

Mer än vad jag visste.. har ju bara bytt turbos och tagit ner tråg på bilar med GT17, men alltid lär man sig något nytt:)!

Ska kika i WISen på jobbet imorgon om jag kommer ihåg det!

Redan fixat!
http://www.geting.se/image.php/309771-Skarmklipp.JPG

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

562 Inlägg
19 juni 2011
#19
hotrodder skrev:
micke-opel skrev:
hotrodder skrev:

Kom på jag måste förtydliga mig lite... Det är Aeron som har ett förstärkt tråg som har 2st "dolda" bultar vid svänghjulet som man inte kommer åt utan att ta upp hålen jag menade i mitt tidigare inlägg.

Edit; Från motornummer Y062148- så är tråget försedd med brottanvisningar för hålen som man knackar ur med en kulhammare.

Mer än vad jag visste.. har ju bara bytt turbos och tagit ner tråg på bilar med GT17, men alltid lär man sig något nytt:)!

Ska kika i WISen på jobbet imorgon om jag kommer ihåg det!

Redan fixat!
http://www.geting.se/image.php/309771-Skarmklipp.JPG

Schysst smile får se om man dyker på det där i framtiden någon gång då.. smile

9-5 Aero Sedan -05

saabtok
1 306 Inlägg
19 juni 2011
#20
birka76 skrev:
Du skulle köpt dej en riktig bil=)

De  hjälper han säkert  jätte  mycket  pucko!!!   vevhus eller  turbo  skulle ja tippa på

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar


Sök