3448
Sök

Oljetryck på Skyline GTR 95:a

2 011 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#1
Har en fråga som jag behöver hjälp med ang oljetrycket på en Skyline.

När man frestar den, så kan den åka upp till nästan 8:a.

Vid tomgång ligger en på c:a 4:a - 4,5.

Ni andra som har liknande bilar. Vad ligger era på. Är det helt åt helvete eller är det okej att den ligger nästan på max.

Tacksam för svar så inget tråkigt sker.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juni 2011
#2
Gäller det varm eller kall motor? Min bil (som inte har nåt med japan att göra) har helvetes högt tryck när bilen är kall-halvkall, mätaren har lämnat in och går inte ens under 3 med bilen avstängd. Min är graderad till 7 och det räckte inte. Har du tjock olja?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

7 275 Inlägg
18 juni 2011
#3
Som sagt så är temperaturen viktig. Oljan tar BETYDLIGT längre tid på sig att värma upp än vattnet.


2 011 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#4
Detta är när bilen är varm. Ligger man på typ lagliga 120-130 km/h inga problem. Vill man sen fresta på så far det iväg.

Har tidigare haft problem med värmen i oljan pga ingen olje kylare fanns.

Har kört på Mobils 5/50 olja och just nu testar vi 5/30 longlife olja som är rekomenderad till BMW. Oljetrycket är detsamma.

Är mest orolig för att trycket blir för högt och det ska skjutas sönder packningar.

Vill därför även höra vad andra ligger på.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

7 275 Inlägg
18 juni 2011
#5
Jag har för mig att min ligger på drygt 5 bar enligt orginal mätaren vid 4,000rpm.


2 011 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#6
Brains skrev:
Som sagt så är temperaturen viktig. Oljan tar BETYDLIGT längre tid på sig att värma upp än vattnet.

Du har en Skyline Brains. Hur beter sig din under färd. Vad ligger ditt tryck på?

Inte farten som dödar. Det är stoppen

2 011 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#7
Brains skrev:
Jag har för mig att min ligger på drygt 5 bar enligt orginal mätaren vid 4,000rpm.

Skrev lite samtidigt där.
Vad sker när du trampar på ordentligt?

Inte farten som dödar. Det är stoppen

7 275 Inlägg
18 juni 2011
#8
Det har jag faktiskt inte lagt på minnet men kan testa senare ikväll om du inte har fått svar.


2 011 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#9
Brains skrev:
Det har jag faktiskt inte lagt på minnet men kan testa senare ikväll om du inte har fått svar.

Gör gärna det om du har möjlighet.
Kolla gärna även din oljetemp.
Om du kan så ligg ungefär på 110-120 km/h. Trampa på ordentligt c:a 3-4 kilometer och se vad som sker med din.

Tack på förhand

Inte farten som dödar. Det är stoppen

7 275 Inlägg
18 juni 2011
#10
Min oljetemp vet jag ligger på 70 grader, kanske 75 om det är varmt ute. Kör jag på ganska hårt så kan den stiga till 85-90 är väl det högsta jag har sett hittills.


2 011 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#11
Brains skrev:
Min oljetemp vet jag ligger på 70 grader, kanske 75 om det är varmt ute. Kör jag på ganska hårt så kan den stiga till 85-90 är väl det högsta jag har sett hittills.

Okej. Tack

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Golle
448 Inlägg
18 juni 2011
#12
Gäller detta originalmätare eller har du eftermonterat en oljetrycksmätare?
9 av 10 originalmätare i R33 visar helt uppåt väggarna fel.
Har en mekanisk mätare från Autometer och den visar ca 2 bar på tomgång och runt 5 bar normal 90-120 körning när oljan är runt 90 grader.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

2 011 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#13
Inte min bil, utan en väns. Måste vara original.
Olje tempen visar som du säger 90 grader vid lugn körning. Kan sedan stiga upp till 120.

Oljetrycket far iväg till strax under 8:a

Mest som sagt orolig att det ska ske något tråkigt, så alla tips är välkomna.
Har du bytt ut mätarna på din?

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Golle
448 Inlägg
18 juni 2011
#14
Japp, ignorerar originalmätaren totalt. Den visar lite som den vill, ganska vanligt problem som sagt.
Koppla in en vettig eftermarknadsmätare istället och se vad den visar smile
Senast redigerat av WilYawn (18 juni 2011)

James May: In other news.... I've fitted a fan!

2 011 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#15
WilYawn skrev:
Japp, ignorerar originalmätaren totalt. Den visar lite som den vill, ganska vanligt problem som sagt.
Koppla in en vettig eftermarknadsmätare istället och se vad den visar smile

Okej. Tack för tipset

Inte farten som dödar. Det är stoppen

2 011 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#16
Kan stämma bra som du skriver också för jag har reagerat på att man eldar på någon kilometer, så far den iväg till 120 grader c:a. Saktar ner och kör lagom march fart igen, så rasar graderna väldigt fort.
Tycker den borde gå saktare ner i graderna om nu oljan blivit så varm.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juni 2011
#17
120° är dessutom inte någon bra temp för motorolja, oljekyl & eftermarknadsmätare även där kan vara en god idé.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
18 juni 2011
#18
Cirkavärden på en Skylinemaskin.

tomgång Varm ca ~2bar
tomgång kall        ~4bar

4000rpm Varm motor 4 till 4.5bar

Det är ungefärlika värden. För exakta kolla verkstadsmanualen.

//tidigare skyline ägare

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

2 011 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#19
myran skrev:
Cirkavärden på en Skylinemaskin.

tomgång Varm ca ~2bar
tomgång kall        ~4bar

4000rpm Varm motor 4 till 4.5bar

Det är ungefärlika värden. För exakta kolla verkstadsmanualen.

//tidigare skyline ägare

Tack så mycket.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Bilmekaniker
805 Inlägg
18 juni 2011
#20
Tror att normalt oljetryck inte ska överstiga 5 bar eller så , vet inte riktigt har ej oljeetrycks mätare men brukar vara runt 5 på andra bilar


Sök