Intressant tråd. Har själv planerat att försöka fixa AC som jag sabbade genom att köra över dotterns trehjuling förra sommaren.
Har precis reparerat kondeson. Min förhoppning är att kunna få fart på alltihop på egen hand med lite hjälp från forumet. Jag har kommit över en vacuumpump och manometer för att trycka och väga in gasen, på en auktion för kaffepengar. Men vet inte riktigt hur allt fungerar. Själv harjag tänkt prova kylspray (R134) från biltema. Tips på vart man kan få tag på nippel till de flaskorna?
Tror det är fler som gärna skulla vilja ha en komplett steg för steg guide från er som verkligen kan detta. Om man får beskrivet alla steg så hade det avrit till stor hjälp. Lite frågor som dykt upp för mig:
På ett värmepumpsforum har jag fått fram en arbetsordning:
1. Montage
2. Provtryckning (1,43 ggr arbetstryck)
3. Läcksökning
4. Vacuumtest med absolutvacuumeter
5. Fyllning Köldmedium
6. Uppstart.
Detta ger dock lite frågetecken.
2. Provtryckning, vart ansluter man kvävgasen? Det finns två ventiler på bilen. En på tunnt och en på tjockt rör. Hur länge skall man hålla trycket?
4. Vacuumtest. Vart ansluter jag Vacuumpumpen? Tunnt eller tjockt rör? Skall ajg ah en Vacuummanometer i serie med nippel och pump? Hur länge skall man vacuumtesta.
5. Fyllning. Jag utgår ifrån att det finns flera läger här. Dels de som fyller med avsedda proffesionella köldmedier, och dem av oss som vill snålfylla annat. Skall fyllningen göras i vacuumsattt sysyem. Mao när jag harvacuumsugit, så skruvas ena nippeln, samtidigt som jag ansluter mediet på andra? Vilken skall köldmediet fylals i tjocka eller tunna röret? Mängden borde inte vara något problem om man utgår från tomt system, viket står på typskylten. Bara att kontrollväga flaskorna innan och efter eller?
Olja
Om ett system stått tomt effter ett större läckage, så får man ju anta att en hel del olja försvunnit. Vilka mängder olja talar vi om. finns det någon universal olja för detta? Är det bara att hälla i lite olja i tex kondensorn innan montering, eller dras denna ur vid vacuumsugning? Hur trycker man annars in olja.
Fuktfilter
Hur viktigt är detta egentligen om man skall göra ett "budget rädda sommaren projekt"? Jag pratade med en mekaniker på bilia, och han menade att det var sällsynt att de faktiskt bytte filtren.
Det är en sak om man gör ett påkostat jobb som skall vaar i 10 år. Men om man nu ändå tänker använda biltema gas, och köra billigt på en bils om kanske hänger med 1-3år till.
Tack på förhand
mojjen