2715
Sök

Fastrostad kolv på veteranmotorcykel, tips om bra sätt att få lös den (rostlösare, värme, kyla, våld..m.m)

135 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#21
caromania skrev:
klubbfors skrev:
caromania skrev:
Ta loss staken först.

Hur då, allt är ju fastrostat?hmm isf måste jag ju klyva motorn typ...

Ok, ja går det inte så går det inte. Vet inte hur det ser ut. Menade mest att det kanske är veven som rostat i storändan eller ramlagret och inte kolven i loppet.

Jo, har sett det nu då jag kollat på den när den står på en bänk och i bra ljus:/ är en tunn ring längs med kanten på kolven, men inget jättefarligt, och kolven ser faktiskt ganska fräsch ut för sin ålder;) verkar ha rostat nånting så ini h-v under kolven....

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 juni 2011
#22
Du verkar haft lite otur, ofta är det ju ganska kladdigt under kolven på väggarna men kan bli rejält torrt över. Nu är jag totalt rudis och okunnig på MC-två takt så jag kanske inte vet vad jag pratar om. Vissa av de där kanske har separat smörjsystem?
Det låter ju som om du behöver få kolven att gå uppåt. Hur svårt är det att hitta ny kolv/ev foder till den motorn? Så du inte lägger ner för mycket arbete på en omöjlighet?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

egen företagare
630 Inlägg
22 juni 2011
#23
Farsan använde diesel, fyllde cylidern, lät den stå ett dygn sen lossna den....


135 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#24
caromania skrev:
Du verkar haft lite otur, ofta är det ju ganska kladdigt under kolven på väggarna men kan bli rejält torrt över. Nu är jag totalt rudis och okunnig på MC-två takt så jag kanske inte vet vad jag pratar om. Vissa av de där kanske har separat smörjsystem?
Det låter ju som om du behöver få kolven att gå uppåt. Hur svårt är det att hitta ny kolv/ev foder till den motorn? Så du inte lägger ner för mycket arbete på en omöjlighet?

Jo, det vore mycket lättare att försöka få den uppåt men som jag skrev tidigare, den är bara 3-4mm från högsta läget:/ ny kolv är inga problem däremot, en kompis har flera kompletta motorer jag kan ta delar ifrån;) Kan det gå att försöka slå sönder/spräcka rosten med en mejsel eller är det bara slöseri på tid och kraft?

135 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#25
pzymon skrev:
Farsan använde diesel, fyllde cylidern, lät den stå ett dygn sen lossna den....

Men, rätta mig om jag har fel, var inte den i "bottenläge" då? för att för mig har nog fukten kommit in genom avgasporten och grönskat som uta mera den, men om kolven blockar där kan den ju som bara rosta fast kolven;)

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 juni 2011
#26
klubbfors skrev:
caromania skrev:
Du verkar haft lite otur, ofta är det ju ganska kladdigt under kolven på väggarna men kan bli rejält torrt över. Nu är jag totalt rudis och okunnig på MC-två takt så jag kanske inte vet vad jag pratar om. Vissa av de där kanske har separat smörjsystem?
Det låter ju som om du behöver få kolven att gå uppåt. Hur svårt är det att hitta ny kolv/ev foder till den motorn? Så du inte lägger ner för mycket arbete på en omöjlighet?

Jo, det vore mycket lättare att försöka få den uppåt men som jag skrev tidigare, den är bara 3-4mm från högsta läget:/ ny kolv är inga problem däremot, en kompis har flera kompletta motorer jag kan ta delar ifrån;) Kan det gå att försöka slå sönder/spräcka rosten med en mejsel eller är det bara slöseri på tid och kraft?

Jag hade en B18 där kolven satt fast nästan i ÖD och jag gav upp till slut och blocket gick på skroten. Allt går men någonstans ska man dra gränsen för insatsen kontra tillgänglighet/kostnad för ny del.

Som veteranbilsfreak har jag tagit för vana att samla på mig många av allt, sedan sålla och använda det bästa, så jag hade 2-3 motorblock, vevhus, fördelare, vevaxlar, kolvuppsättningar, stakar etc etc som jag sedan satte ihop till den motor jag idag har i min Austin 7. Mycket skrot finns kvar som har potential att renoveras om det kniper.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

135 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#27
Okej, tror att min är lite lättare att få lös en en bilmotor, men vem vet, att h-v på jorden kan ju inträffa, och hälften brukar göra det;) Skulle bara vilja ha igång stånkan före sommaren är slut, helst hinna köra litegrann också, därför jag började tråden;) superfinish bryr jag mig inte om bara den FUNGERAR...wink ska ut och kolla vad lite våld kan göra åt saken, annars blir det väl att vänta och se, eller spräcka kolven som några förslagit;)

4 299 Inlägg
22 juni 2011
#28
Köp nått du kan värma cylindern med som nämnts ett par tidigare. Funkar allt som oftast galant om godset runt om får bli lite varmt och växa lite. Tror faktiskt inte de kommer gå annars

Dock låter klyva motorn som en bra idé hur som. Jag hade ju i alla fall velat se över ramlager etc om nu kolven sitter så in i h....e.

//Jacob


135 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#29
Rallyhalle skrev:
Köp nått du kan värma cylindern med som nämnts ett par tidigare. Funkar allt som oftast galant om godset runt om får bli lite varmt och växa lite. Tror faktiskt inte de kommer gå annars

Dock låter klyva motorn som en bra idé hur som. Jag hade ju i alla fall velat se över ramlager etc om nu kolven sitter så in i h....e.

//Jacob

Jo, men att klyva en sån gammal motor är ju inte så svårt, inte precis elkablar överallt;)

1 758 Inlägg
23 juni 2011
#30
Gammalt beprövat knep är att slakta ett tändstift och svetsa på en tryckluftsanslutning, sedan matar man tryckluft ner genom stiftet. Då får man jämt tryck över hela kolven, så mycket som kompressorn orkar.
Förutsätter ju dock att man har tillgång till svets och tryckluft.

90 Inlägg
23 juni 2011
#31
Men som dom flesta säger, gå till nån vän eller dyligt som har tillgång till svets, elda på cylindern till kolven släpper, cylindern kommer väll vara skev åt alla håll o kanter men om du ska byta den så kötta på bara smile


135 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
#32
Smilee skrev:
Men som dom flesta säger, gå till nån vän eller dyligt som har tillgång till svets, elda på cylindern till kolven släpper, cylindern kommer väll vara skev åt alla håll o kanter men om du ska byta den så kötta på bara smile

Tror jag ska göra det;)

236 Inlägg
24 juni 2011
#33
vet inte om det nämnts... men fick tips av en erfaren mekaniker att fylla cylindern med olja... fick ingen info om vilken olja...
annars har jag använt batterisyra på en skoter .... tog ett dropprör och droppad runt kanten.. efter 40 min så gick den lös

Lycka till / Jonas

Man måste ha humor

135 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
#34
740a skrev:
vet inte om det nämnts... men fick tips av en erfaren mekaniker att fylla cylindern med olja... fick ingen info om vilken olja...
annars har jag använt batterisyra på en skoter .... tog ett dropprör och droppad runt kanten.. efter 40 min så gick den lös

Lycka till / Jonas

Ska testa med batterisyra, gäller bara att inte fräta bort händerna då man håller på wink

Smålänning
7 883 Inlägg
24 juni 2011
#35
2 dagar med WD-40 sen en medhjälpare som håller drag på motorn samtidigt som du knackar till med en träbit och hammare smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök