3471
Sök

Köpråd: Är ute efter en lekfull vinter bil med snabb styrväxel tight låda och diffad bakaxel ej AGA diff bara.

24 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej jag undrar lite vad man ska köpa inför vinter och vill inte ha det vanliga såsom volvo 740,940 och 240. Helst ingen volvo alls. Däremot har jag funderat lite på att köpa en gammal toyota,opel,datsun,nissan eller ford istället. Möjligtvis en mazda också. Men man har ju sina krav och de är att den ska vara diffad och ha snabb styrväxel och relativt tight låda och ej under 100 hk och absolut inte snäckstyrning. Så vad köper man ? Själv har jag funderat lite över ford Sierra, ford taunus 78-82, toyota carina RWD tyvärr för lite kusar:(. Viktigt är också att bilen som jag söker är smidig alltså inte för lång och för bred såsom 240,740 och 940 kom gärna med förslag är ni snälla MVH björn!
Senast redigerat av te_wik (26 juni 2011)

12 086 Inlägg
24 juni 2011
#2
Tight låda, kort styrväxel och diffbroms.. och sen tar du upp gamla fordar från 80-talet?

Hitta en lamelldiffad 3-serie.

Brap Brap Brap
149 Inlägg
25 juni 2011
#3
Beror väl helt på din budget, men om du är inne på Mazda så varför inte en Rx-7 FB? Finns i olika motor- och tillbehörsutförande (Diffbroms bland annat). Priserna de sista året har legat mellan 5000-60,000:- beroende på utrustning och ev. kult status, men jag räknar du med runt 20-30k så hittar du en i bra skick.

Från Svenska Wankelregistret.se:

Mazda RX-7 SA / FB (1:a Generationen)

1978-1985     12A, 90-115 hk
1983-1985     12A Turbo, 165 hk (Japan)
1984-1985 (GSL-SE)     13B, 135 hk (USA/Kanada)

Mazda behövde nått nytt, försäljningen av bilar hade gått segt, man hade stora förhoppningar på Rx7:an när man presenterade den. Allt gick enligt Mazdas planer. Alla verkade gilla den lilla snabba bilen. Motorn var återigen en 12A som i första versionen gav 100 hästar. Det låter inte så mycket men 0-100km/h gick på 9.2s vilket var fort 1978.
Bilen såldes i ett antal versioner fram till 1985, och beroende på typ av avgasrening varierade effekten på 12A mellan 90-115 hästar. Karossen gjordes om en gång, chassie och inredning två.



Ett reportage från i Våras:

http://www.aftonbladet.se/bil/klassiker … 3068493.ab


Lycka till!


25 juni 2011
Trådstartare
#4
tack för tipsen får hålla utkik på blocket;) eller om man ska importera?

25 juni 2011
Trådstartare
#5
försökt hitta men de är svårt:/ så tänkte kanske att fordarna går bra att drifta med

Brap Brap Brap
149 Inlägg
26 juni 2011
#6
Jo, det gör dom säkert smile Inte lika hög statusfaktor bara big_smile
Vill du ha lite mer "extrem" bil har jag en lite nyare Rx-7 (FC) till salu, men då får du köpa en motor till smile :
rejsa.nu - SÄLJES: Mazda Rx-7 FC S4 banraceprojekt


80 Inlägg
26 juni 2011
#7
En e30 318is med e36 styrvxl och lameldiff så får du allt du efterfrågar. Balanserad bil som inte drar mycke bensin och med kvick styrning. Dom kostar ju inte så så mycke heller men börjar bli lite ovanliga.


Brap Brap Brap
149 Inlägg
27 juni 2011
#8
BTW, jag hittade 4st Rx-7 FB på blocket var av två för under 14.000:-


6 632 Inlägg
27 juni 2011
#9
Bjorn-Palmer_Racing skrev:
Hej jag undrar lite vad man ska köpa inför vinter

Levinsson skrev:
om du är inne på Mazda så varför inte en Rx-7 FB?

Rx-7 på vintern? Get out!
Näe men ball grej ändå

De/Dem

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 juni 2011
#10
340/360 är ju lite halvroliga, men att kalla lådan "tight" är väl kanske inte helt sant, diffbroms kan också bli svårt. Men någon gammal rally-Opel borde väl gå att få tag på? Typ Ascona & Manta med 2,0-> är ju kul som fan, däremot har jag ingen koll på om det är snäcka eller kuggstång.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 111 Inlägg
28 juni 2011
#11
Opel Manta GSi är det jag kommer på som uppfyller alla dina krav så här på rak arm.



Sök