4205
Sök

Fiat 500F - 72, Räddning från graven? NYLACKAD!

Ett nybörjar projekt, Första bilen jag renoverar! Så tips och trix för att detta ska lyckas är välkomna i tråden! En Fiat 500f från 72, Lackad mörkröd, ny motor från en Fiat 126p -98. Blir original renovering med min egna touch :)

151 216 Visningar
Uppdaterades senast 4 december 2012
Forummoderator
26 408 Inlägg
21 april 2012
#241
Sakta men säkert så börjar det bli en bil igen. Kul att se.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

75 Inlägg
21 april 2012
#242
Blir ju super!


168 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#243
Sådär! en liten uppdatering blir de idag:

Håller på lite smått att baka in ny elektronik i den gammla radion, så man kan få lite renare ljud + aux ingång. Inte färdig på långa vägar dock.

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2367.jpg

Fick ordning på elen, nu saknas bara säkringar + brytare. Stort kliv att ha listat ut vart alla tampar ska gå i alla fall! smile

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2374.jpg

Även de bakre systemet börjar ta plats!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2400.jpg

Har värmt dit lite biutim?-matta vid hjulhusen. Hur mycket, och vart är de viktigast med denna? Blir filt + matta över sedan.

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2375.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2377.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2379.jpg

Handbromsen fick lite färg på sig! smile

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2378.jpg

Här är lite mer delar som väntar på att få färg på sig:

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2381.jpg

Gjorde även något "olagligt" idag:

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2402.jpg


Skönt att få börja om från 0!, Vad säger dom på bilbesiktningen om detta?
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2405.jpg

Har börjat malla upp för att bygga ett eget innertak:

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2408.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2409.jpg



Nu väntar jag bara på delar från Tyskland. Samt ett svar från den, då delar jag beställde tidigare ej passar:

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2383.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2382.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2385.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2386.jpg

Ja som ni kan se, de är ca 3-4 mm för små! Tråkigt när de blir så här på helt nya delar.

Hittade denna online, Någon som gjort min idé till verklighet haha smile

http://www.pinktentacle.com/images/fiat_cinque_tank.jpg

//Mvh Simon
Senast redigerat av watti (29 april 2012)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
29 april 2012
#244
watti skrev:
Sådär! en liten uppdatering blir de idag:

Håller på lite smått att baka in ny elektronik i den gammla radion, så man kan få lite renare ljud + aux ingång. Inte färdig på långa vägar dock.

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2367.jpg

Fick ordning på elen, nu saknas bara säkringar + brytare. Stort kliv att ha listat ut vart alla tampar ska gå i alla fall! smile

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2374.jpg

Även de bakre systemet börjar ta plats!

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2400.jpg

Har värmt dit lite biutim?-matta vid hjulhusen. Hur mycket, och vart är de viktigast med denna? Blir filt + matta över sedan.

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2375.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2377.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2379.jpg

Handbromsen fick lite färg på sig! smile

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2378.jpg

Här är lite mer delar som väntar på att få färg på sig:

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2381.jpg

Gjorde även något "olagligt" idag:

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2402.jpg


Skönt att få börja om från 0!, Vad säger dom på bilbesiktningen om detta?
http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2405.jpg

Har börjat malla upp för att bygga ett eget innertak:

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2408.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2409.jpg



Nu väntar jag bara på delar från Tyskland. Samt ett svar från den, då delar jag beställde tidigare ej passar:

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2383.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2382.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2385.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2386.jpg

Ja som ni kan se, de är ca 3-4 mm för små! Tråkigt när de blir så här på helt nya delar.

//Mvh Simon

Va fan spelar det för roll egentligen vad som står på kilometerräknaren på en så pass gammal bil. Kul att den står på noll så man vet själv hur mycket man kört sedan renoveringen. Keep up the good work!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
26 408 Inlägg
29 april 2012
#245
Vettemannen skrev:
watti skrev:
Sådär! en liten uppdatering blir de idag:

Håller på lite smått att baka in ny elektronik i den gammla radion, så man kan få lite renare ljud + aux ingång. Inte färdig på långa vägar dock.

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2367.jpg

Fick ordning på elen, nu saknas bara säkringar + brytare. Stort kliv att ha listat ut vart alla tampar ska gå i alla fall! smile

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2374.jpg

Även de bakre systemet börjar ta plats!

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2400.jpg

Har värmt dit lite biutim?-matta vid hjulhusen. Hur mycket, och vart är de viktigast med denna? Blir filt + matta över sedan.

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2375.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2377.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2379.jpg

Handbromsen fick lite färg på sig! smile

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2378.jpg

Här är lite mer delar som väntar på att få färg på sig:

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2381.jpg

Gjorde även något "olagligt" idag:

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2402.jpg


Skönt att få börja om från 0!, Vad säger dom på bilbesiktningen om detta?
http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2405.jpg

Har börjat malla upp för att bygga ett eget innertak:

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2408.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2409.jpg



Nu väntar jag bara på delar från Tyskland. Samt ett svar från den, då delar jag beställde tidigare ej passar:

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2383.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2382.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2385.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2386.jpg

Ja som ni kan se, de är ca 3-4 mm för små! Tråkigt när de blir så här på helt nya delar.

//Mvh Simon

Va fan spelar det för roll egentligen vad som står på kilometerräknaren på en så pass gammal bil. Kul att den står på noll så man vet själv hur mycket man kört sedan renoveringen. Keep up the good work!!!

/Benny

Precis. Särskilt med tanke på hur genomgången bilen faktiskt blir.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

75 Inlägg
29 april 2012
#246
Ser ju bra ut, bilprovningen bryr sig inte om mätaren, vred själv tillbaka min efter renoveringen:D


168 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#247
Rasmus126 skrev:
Ser ju bra ut, bilprovningen bryr sig inte om mätaren, vred själv tillbaka min efter renoveringen:D

Vilken tur!

Spänningsboxen som är orginal, tror ni denna går att använda med den nya Generatorn ? eller är den för svag?

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2343.jpg

Mvh Simon

168 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#248
Tjenare! Idag var lite spännande måste jag säga.. Rullade ut bilen i solskenet och gav den en Ordentlig överblick, lite tvätt och städning. Blir ganska dammigt fort i garaget har jag märkt!

Sagt å gjort efter en stunds letande hittade jag en liiiitet rosthål vid stötdämps-plattan bak. Inga problem tänkte jag, kapar ur och svetsar på en ny bit.

Trots försiktighet, kylning med tryckluft så hände de som inte fick ske. Mattan inne i bilen ca 60cm ifrån där jag svetsade, trodde de skulle vara hellungt. Fattade eld!! neutral Var dock snabbare en stålmannen till vattenslangen.

Som tur är så hände de absolut inget med bilen, förutom mattan och bensindunken som jag råkade slänga mattan på i all hast. TUR att de inte var bensin i den. De hade nog varit ennu mer spännande.

Kan ju säga att hjärtat jobbade ganska hårt idag! hehe. Tur att inget hände, bilen blev ren. Fick de jag ville ha svetsat klart också. Däremot nästa gång kommer jag vara 100x mer försiktigare!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/2012-05-02175734.jpg

inget hände med bilen som tur var!
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/2012-05-02175742.jpg

Ska ta mig något lugnade nu! smile Mvh Simon

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
2 maj 2012
#249
watti skrev:
Tjenare! Idag var lite spännande måste jag säga.. Rullade ut bilen i solskenet och gav den en Ordentlig överblick, lite tvätt och städning. Blir ganska dammigt fort i garaget har jag märkt!

Sagt å gjort efter en stunds letande hittade jag en liiiitet rosthål vid stötdämps-plattan bak. Inga problem tänkte jag, kapar ur och svetsar på en ny bit.

Trots försiktighet, kylning med tryckluft så hände de som inte fick ske. Mattan inne i bilen ca 60cm ifrån där jag svetsade, trodde de skulle vara hellungt. Fattade eld!! neutral Var dock snabbare en stålmannen till vattenslangen.

Som tur är så hände de absolut inget med bilen, förutom mattan och bensindunken som jag råkade slänga mattan på i all hast. TUR att de inte var bensin i den. De hade nog varit ennu mer spännande.

Kan ju säga att hjärtat jobbade ganska hårt idag! hehe. Tur att inget hände, bilen blev ren. Fick de jag ville ha svetsat klart också. Däremot nästa gång kommer jag vara 100x mer försiktigare!

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … 175734.jpg

inget hände med bilen som tur var!
http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … 175742.jpg

Ska ta mig något lugnade nu! smile Mvh Simon

Det kan nog behövas lite lugnande efter en sån pärs!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
26 408 Inlägg
2 maj 2012
#250
Haha..hjärtattacken kan inte ha varit långt borta.
Skönt att det gick bra!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

75 Inlägg
3 maj 2012
#251
watti skrev:
Rasmus126 skrev:
Ser ju bra ut, bilprovningen bryr sig inte om mätaren, vred själv tillbaka min efter renoveringen:D

Vilken tur!

Spänningsboxen som är orginal, tror ni denna går att använda med den nya Generatorn ? eller är den för svag?

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2343.jpg

Mvh Simon

Vad är det för "ny" generator du har? Vad menar du med spänningsbox?

/Rasmus


168 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
#252
Rasmus126 skrev:
watti skrev:
Rasmus126 skrev:
Ser ju bra ut, bilprovningen bryr sig inte om mätaren, vred själv tillbaka min efter renoveringen:D

Vilken tur!

Spänningsboxen som är orginal, tror ni denna går att använda med den nya Generatorn ? eller är den för svag?

http://i1178.photobucket.com/albums/x36 … G_2343.jpg

Mvh Simon

Vad är det för "ny" generator du har? Vad menar du med spänningsbox?

/Rasmus

Förlåt, självklart menar jag generatorn som sitter på Nya-motorn. Med spänningsbox menade jag Generator regulator.
Nr 27 på detta elschema:

Såg nämligen på fiat500126.com att de fanns flera olika typer
http://webshop.fiat500126.com/index.php … rator.html

Tänkte höra måste jag ha en ny eller duger min gamla fint ?, Vad är skillnaden på en manuell och en automatisk tex, rent prestanda mesigt ?

Mvh Simon

Edit:
Var förbi i garaget idag och slipade till lite delar, imorgon blir de lack smile

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/2012-05-03184520.jpg
Senast redigerat av watti (3 maj 2012)

75 Inlägg
4 maj 2012
#253
OK, fast du behöver ingen laddningsregulator till den generatorn, sitter inbyggt i den. Bara koppla B+ till startmotorn(+) eller + på batteriet så laddar den batteriet, ingen risk för överladdning.

/Rasmus
Senast redigerat av Rasmus126 (4 maj 2012)


168 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#254
Rasmus126 skrev:
OK, fast du behöver ingen laddningsregulator till den generatorn, sitter inbyggt i den. Bara koppla B+ till startmotorn(+) eller + på batteriet så laddar den batteriet, ingen risk för överladdning.

/Rasmus

Aha! Blev genast mycket lättare nu! tack!

751 Inlägg
4 maj 2012
#255
Jäkla fint jobb du gör! Riktigt trevlig läsning.

168 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#256
Tjenare! Idag fick jag lite saker lackade, och för er som följt tråden. Så har jag äntligen fått tummen ur att fixa mina fälgar också smile.

Lackat utomhus så de var en och annan fluga som fick sätta livet till. Dock inget lite 600 papper inte kan fixa!


Föresten, klarlack på burk. Håller detta för fälgar? eller är de bara snyggt någon vecka eller så ?


Bilder:


Tänkte sälja på Designtorget sedan smile

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2423.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2419.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2417.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2413.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2416.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2420.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2421.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2422.jpg

Nu får dem stå och vila sig lite, läste 15grader på termometern. Är 24 timmar lagom för 2komps färg innan jag börja ta i dem? Eller ska jag vänta längre. Tänkte detta är trots allt vitt, vill inte förstöra dem de första jag gör!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2425.jpg


//Simon

Edit: Är de någon som råkar ha ett tädningslås + spakarna till lysena/vindrutetorkarna Från en fiat 126a till salu ? Emaila mig då på watti [at] live.se


edit2: Hittade dessa online:
http://www.blitzworld.co.uk/disc-brake- … -i44.html#
ca 300-400kr för skivbroms-konvertering. Inte dyrt alls! Någon som vet mer?
Senast redigerat av watti (6 maj 2012)

168 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#257
Jo förresten, hittar inget reservgummi till där styrt-staget går igenom plåten.
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2346.jpg

Några tips på vad jag kan använda där? eller om man kan tillverka något själv ?

//Simon

75 Inlägg
7 maj 2012
#258
watti skrev:
edit2: Hittade dessa online:
http://www.blitzworld.co.uk/disc-brake- … -i44.html#
ca 300-400kr för skivbroms-konvertering. Inte dyrt alls! Någon som vet mer?

Ser ju riktigt lovande ut, frågan är vad det är för skivor och ok man behöver?, för som jag förstod det så är det bara 2 plattor som ersätter hållarna för backarna man får.

/Rasmus


32 Inlägg
13 maj 2012
#259
Tjnix! Jag försökte för något år sedan bli utslängt från Garaget då jag tyckte admin dissade mina bilar på ett förbaskat snobbigt sätt. Till min förvåning har jag fortfarande kontot kvar... :-)
Jag hittade Simons fina 500-renovering via Elektronikforumet och måste ju så klart skriva lite här också när jag ändå sett bilderna. :-)

Med Fiat 126 som min första bil i mitten av 1980-talet och därefter 1000-tals mil i ur och skur såväl som i nöd och lust med dessa vansinniga bilar blir jag alltid varm i själen när folk talar om 126:an och dess föregångare 500. Mycket av kunnandet och upplevelserna har somnat djupt i minnet men tänker jag efter har jag nog väldigt bra koll på dessa bilar.

Det där med skivbromskonvertering som nämns av Rasmus126 här ovan tycker jag låter som en liten adapterplatta som bultas fast i spindelhållarens hål för bromsskölden och i andra änden har fäste för ett bromsok av icke namngiven typ. Även om man får tag på avsedda skivor och ok tror jag inte det funkar på en Fiat 500 med mindre än att man byter de fina originalfälgarna till de modernare polska fälgarna med betydligt tajtare bultdelning. Jag kan tänka mig att de yngre polska 126:orna har samma bultdelning som fiats lite större bilar med 13"-hjul och att man då får svarva ner polen-trummorna så att de bildar nav för skivor från t.ex. Fiat 127. Säkerligen är det samma skivor på Lancia Y10, Fiat 128, Punto, Uno och Panda. Kanske ännu fler, men kolla för säkerhets skull innan ni bygger något!

Att montera skivor ihop med F500/F126 italienska fälgar blir nog en större utmaning då bultcirkeln hamnar långt ut på skivan. Vill man att det ska se hyfsat original ut är nog det bästa att basera konverteringen på de polska trummorna och fälgarna och sedan svarva sönder italienska fälgar till att passa som navkapslar. Detta är dock en vild idékläckning och inget som jag kollat närmare på i verkligheten.

------------

Den gummigenomföring Simon behöver till styrstången har jag förmodligen kvar på en nästan helt sönderskuren skrot-126:a. Finns i nordöstra Vallentuna för gratis avhämtning. Maila mig på john.tradera "at" telia.com för det händer nästan aldrig att jag loggar in på Garaget. Att det skedde nu var en ren slump.

---------

Min italienska 126:a från 1975 har varit med om mycket. Som värst de sista åren hade den fyrcylindrig 1050cc Abarthmotor. -Med standardkam, sänkt kompression, turbo från Daihatsu Charade, intercooler från Renault 5 och femväxlad låda från R5 GTS. Jag tänkte ofta på att bygga om bromsarna men det var ju mycket roligare att bygga för ökad fart istället för tvärt om... :-D I farter närmare 200 blås får man göra sitt bästa för att dra upp ratten under hakan med hälen på bromspedalen och sedan ha is i magen medan man väntar på en fartminskning...

Om jag idag skulle bygga om bromsarna skulle jag nog satsa på att ordna luftkylning av originaltrummorna, eventuellt forcerat med fläkt via slangar och relä från bromsljuset och sedan pimpa bromstrycket med ett servo liknande det som satt i Volvo P1800, volvovalpen och någon samtida Jaguar. Ett sådant servo kan placeras var som helst i bilen och är ca 15x30cm stort. Har för mig det ungefär dubblerar bromskraften. Det servar bara en bromskrets dock men man borde kunna montera det till enbart framaxeln och sedan montera framcylindrar till baktrummorna för att öka även deras bromskraft.

32 Inlägg
13 maj 2012
#260
Här är ett gammalt sunkigt bildgalleri från tiden då Fiat 126 tog stor plats i mitt liv:
http://em34.mine.nu/elektroarkivet/FOTO … a_Fiat126/
Där finns några bilder på turbomotorn. Hade jag byggt det idag hade jag nog fått ännu bättre snurr på prylarna men som det var då räckte det gott för att kopplingen inte skulle hålla. Gissar dess 1050cc hade vrid som 1500cc eller mer och en toppfart på omkring 200 blås. Tyvärr hände det väldigt sällan att andra busgrabbar på gatan tog mitt hot på allvar men när det väl hände var det förbannat kul att visa baklysen! :-D

När vi ändå snackar små fiatar kanske ett mer nutida projekt kan roa lite:
http://em34.mine.nu/elektroarkivet/OFFT … /index.htm

En sådan OHC 1050cc-motor (den jag hade i 126:an var den äldre stötstångsmotorn baserad på maskinen i Fiat 600 men strokad/borrad Abarth till 1050cc) skulle låta fint i rumpan på en 500 eller 126 men sannolikt skulle den behöva göra en ful bula i motorhuven.

Den lilla stötstångsmotorn passar bättre och är oftast på 903cc (senare 965cc) och passar med adapter direkt mot 500/126-lådorna. Man måste dock offra det mesta av bakre tvärbalken och svetsa en egen upphängningsbalk lite högre upp tvärs över motorrummet. Originallådan håller rätt bra för misshandeln av 45-50hk och 900cc. När jag skaffat min femväxlade renault-låda gav jag mig sjutton på att bara för skojs skull knäcka den lilla originallådan men det enda som hände var att drivknutarnas gummifyllning mosades sönder. Vill man turboladda behöver man definitivt kraftigare knutar och jag byggde egna av Renault 5 drivaxlar.

Jag har adapterplatta och en massa annat godis kvar om någon är intresserad. Turbomotorn sålde jag för 15 år sedan. Har t.o.m. bilen kvar, reggad för motorbytet men inte för effekten... ;-) Diverse extradelar finns också samt "väsentliga delar" och svenska regpapper på en italiensk 126:a från 1975 utan taklucka om någon vill snik-importera en polack. En italiensk 594-motor med något fel på sig finns också.

Vet ärligt talat inte vad jag vill göra med min kära gamla 126:a och vill helst ha allt kvar men finns någon verklig seriös entusiast där ute kanske jag låter mig övertalas. Har en Saab 96 64:a som pockar på omvårdnad.
Den som vill något mailar till john.tradera "at" telia.com Här på Garaget är jag i stort sett aldrig. Jag pratar gärna småfiat både via mail och telefon.


Sök