4660
Sök

fråga ang. laddtryck saab 9-5!!!

???
661 Inlägg
11 augusti 2006
Trådstartare
tjena... har sökt ang detta men inte hittat riktigt de ja undrar över.

har en saab9-5 -98 2.3t som e chippad.
stoppade i en laddtryckmätare och den laddar "bara" 0.6 som max?
jag tycker bilen går betydligt bättre än vad den laddar, vill minnas att den laddar runt 0.5 orginal?

vet inte hur mkt hk eler NM jag har men ja kör jämt med en 9-5 AERO -04 som har 250 hk

finns de fler slangar man kan koppla in mätaren på? kan de va fel på mätaren, hade en orginal passat 1.8t-99 som laddade exakt lika men inte alls gick lika (bara en jämförelse)

tacksam för svar och eventuellt bild på var ni har satt vacumslangen till mätaren!

???
661 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
vad laddar allas 9-5:or som e chippade???

1 414 Inlägg
12 augusti 2006
Bästa stället är väl att mäta direkt efter luftmassamätaren? det är ju den som talar om laddtrycket till turbotrycksmätaren i instrumentpanelen...

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Vilse i pannkakan...
28 Inlägg
12 augusti 2006
Founder skrev:
Bästa stället är väl att mäta direkt efter luftmassamätaren? det är ju den som talar om laddtrycket till turbotrycksmätaren i instrumentpanelen...

Mvh Tim

Extern laddtrycksmätare kopplas in efter gasspjället då det är du har faktiskt vacuum och laddtryck.

???
661 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
ok. tror de e där ja tagit ifrån... men tycker ändå den laddar lite! sad

1 414 Inlägg
12 augusti 2006
Magnus Aero skrev:
Founder skrev:

Mvh Tim

Extern laddtrycksmätare kopplas in efter gasspjället då det är du har faktiskt vacuum och laddtryck.

Vid magnetventilen?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Vilse i pannkakan...
28 Inlägg
13 augusti 2006
Nej nej! Nu är du på sugsidan och harvar wink Visst, om man vill så skulle man ju kunna koppla sin laddtrycksmätare direkt efter kompressorn men oftast för att inte säga alltid så kopplar man in den efter spjället då det kan vara intressant och se motorns vacuum också!

72 Inlägg
13 augusti 2006
Ingen som vet vad dom laddar orginal-chipptrimmad?

5 710 Inlägg
13 augusti 2006
Laddtrycket på din bil (original) kan variera  beroende på tex klimat, det är därför svårt att exakt säga vad den skall ladda.
Däremot låter 0.6 i trimmat skick för lite.....trimfirmad du köpt programvaran av bör kunna svara på ungefär i vilka krokar det skall ligga.

MVH Jonas
..............

???
661 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Laddtrycket på din bil (original) kan variera  beroende på tex klimat, det är därför svårt att exakt säga vad den skall ladda.
Däremot låter 0.6 i trimmat skick för lite.....trimfirmad du köpt programvaran av bör kunna svara på ungefär i vilka krokar det skall ligga.

ok... de blir tyvärr lite svårt för de va en kille på scania (c-labb) som har gjort denna box o han e tyvärr avliden, fick ja höra av kolegan som hade bilen innan... så ja har igentligen ingen aning om vad som sitter där...
vad brukar laddtrycksmätaren stå på vid tomgång...
min står på ca: -0,7 vid tomgång

ingen som har bild på var ni satt slangen? kan inte så mkt om dedär så bild vore toppen....

5 710 Inlägg
14 augusti 2006
SaabTony skrev:
min står på ca: -0,7 vid tomgång

Låter normalt.
Har ingen bild men det är ganska valfritt vart man vill sätta den bara om det blir i insuget.

MVH Jonas
..............

???
661 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Låter normalt.
Har ingen bild men det är ganska valfritt vart man vill sätta den bara om det blir i insuget.

ok.. men då kanske min inte laddar mer än 0,5-0,6 då... då kanske man vågar skruva upp den liiiite till??? eller rasar de då...

saab e väl inte den bästa trimbilen va ja förstått?

355 Inlägg
14 augusti 2006
SaabTony skrev:
saab e väl inte den bästa trimbilen va ja förstått?

Jo då!

Dock är det vxl lådorna som inte är det bästa på Saab smile

Mvh Jonas

Mvh Jonas

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
14 augusti 2006
Jag gissar på att mätaren visar fel, eftersom en 2,0LTT (150hk) laddar 0,4 orginal. så din chippade bör ladda mer än 0,6 även om det är en 2,3t smile.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

72 Inlägg
14 augusti 2006
kwansa skrev:
Jag gissar på att mätaren visar fel, eftersom en 2,0LTT (150hk) laddar 0,4 orginal. så din chippade bör ladda mer än 0,6 även om det är en 2,3t smile.

Vet du vad 2,0LTT laddar med chipp?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
14 augusti 2006
Har en polare som har en saab 9-3 2,0Ltt som är chippad (borde inte vara någon skillnad), då får du oxå sätta dit en magnetventil den laddar den 1,1-1,15* beroende på väder smile Så din borde inte ladda mindre.

Hur går bilen? känns det stor skillnad sen innan?

*detta med öppetfilter och 3 tums downpipe
Senast redigerat av kwansa (14 augusti 2006)

5 710 Inlägg
15 augusti 2006
SaabTony skrev:
då kanske man vågar skruva upp den liiiite till??? eller rasar de då...

En 9-5:a skruvar man inte upp.....8:e dödssynden wink
Jag hade kollat (igen) med firman vad den skall ladda och börjat felsöka efter det.

MVH Jonas
..............

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 augusti 2006
jonTe skrev:
SaabTony skrev:
då kanske man vågar skruva upp den liiiite till??? eller rasar de då...

En 9-5:a skruvar man inte upp.....8:e dödssynden wink
Jag hade kollat (igen) med firman vad den skall ladda och börjat felsöka efter det.

Vad säger dem att den ska ladda då smile?

???
661 Inlägg
16 augusti 2006
Trådstartare
kwansa skrev:

ja tycker de me... i snitt laddar den bara 0.5 ibland 0.6
ska testa o byta mätare o se om de e nå vajsing på denna kanske!!!

Ölbryggare
339 Inlägg
17 augusti 2006
Låter helt skummt, men vart går slangen från mätaren då?
0,3-0,6 ska den ladda orginal, så mer än det laddar den nog..Min laddar 1,0 ungefär..

Sök