3499
Sök

Motor oljor. E36 turbo. Statoil

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#1
Hejsan. När jag startar min e36turbo efter att den har varit hårt körd (imellan passen på konbanekörning ex) så tickar motorn något fruktansvärt (som en m50 brukar göra i 20 minus vid kallstart)

Ljudet försvinner efter 1-3minuter.

Även inträffat en gång direkt efter körning.

Just nu kör jag på Statoil LazerWay 5W-40
http://www3.statoil.com/mar/svg01184.ns … rway_5w-40

Tipps på annan statoil olja som borde passa mig bättre!. Och gärna varför! (bra och lära sig något samtidigt)
Här kommer länk på oljor
https://www.statoil.se/FrontServlet?ds= … id=1918083

Mvh

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Smålänning
7 883 Inlägg
26 juni 2011
#2
Något tjockare. 10W/40 eller 20W/50.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 710 Inlägg
27 juni 2011
#3
Det låter som du lider av hög oljetemperetur.
Kör man hårt och varm motor och sedan stänger av blir det en temperaturstegring iom att kylvätskan och oljan inte cirkulerar och att du inte har någon naturlig kylning under huven i form av fartvind.

Ökar temperaturen blir oljan tunnare och oljudsproblem kan dyka upp.
En variant är att köra en olja som tål högre temperatur utan att bli så tunn, en olja med högre "slutsiffra"  alltså. Nu verkar inte Statiol ha en sådan utan att byta till någon variant för gamla motorer osv och du skall absolut ha en helsyntet = det ser ut som du redan åker på rätt olja iaf om du nu måste köra Statiol.

Har du koll på hur varm din olja blir?
Ser man att oljetempen sticker kanske ett bättre kyl är nödvändigt.
Hur gör du efter den hårda körningen? kör du kylrunda efter varje pass, står på tomgång osv?

Min motor blir oxo skapligt varm (~120° oljetemp) t.ex. efter ett banpass men jag kör alltid ett kylvarv + att den får stå på tomgång till temeraturen är nere på bra nivåer.
Det kan ta några minuter.....vill man kan man ju hjälpa till att evakuera genom att öppna huven.

MVH Jonas
..............

Pedal To The Metal
750 Inlägg
27 juni 2011
#4
Är det så att det bara tickar när du startar den igen efter ett hårt pass?

Jag har åkt med Castrol Edge Sport. Ibland när man kör riktigt hårt så tickar den när man kommer in i depå igen. Så det verkar som att veven vispar i ganska mycket luft i oljan.. Att den skummar.

Men är det så att det bara tickar när du startar igen så bör det vara som jonte skriver, att det är tempen.

Du som åker BMW skulle jag rekomendera TWS Motorsport olja till. Enda M Godkännda oljan. Utvecklad tillsammans med BMW för Race bruk. Kör den i alla bilar jag åker bana med. Aldrig haft några som helst problem med den..

Mvh

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#5
Inte varit över 105grader på oljetempen. Jag har kört kylvarv och sedan stått på tomgång i 5-10minuter.

Hittade en olja som de menämt med racing med viskositeten 25-50
Vad tror ni om den?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

5 710 Inlägg
27 juni 2011
#6
Njaa...säger jag. Du har nog något annat fel. Att byta till en tjockare olja "maskerar" bara problemet.

MVH Jonas
..............

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#7
jonTe skrev:
Njaa...säger jag. Du har nog något annat fel. Att byta till en tjockare olja "maskerar" bara problemet.

Hur menar du. Oljetempen är ju inte direkt hög. Och problemet är att den tickar när den varit varm. Varför skulle då en olja maskera problemet om det nu skulle försvinna?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Pedal To The Metal
750 Inlägg
27 juni 2011
#8
Kan de inte vara så att den skummar oljan mycket då ifall tempen är ok?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

5 710 Inlägg
28 juni 2011
#9
ToTTeN skrev:
jonTe skrev:
Njaa...säger jag. Du har nog något annat fel. Att byta till en tjockare olja "maskerar" bara problemet.

Hur menar du. Oljetempen är ju inte direkt hög. Och problemet är att den tickar när den varit varm. Varför skulle då en olja maskera problemet om det nu skulle försvinna?

Det jag menar är att din oljetemp är inte onormalt hög, det är inte fel på din körning/kylning och du kör inte med tokfel olja men ändå har du ett oljud=något är fel.
Jag kan inte BMW:s motorer i detalj men hade det vart en SAAB smile hade jag misstänkt en tryckare.

MVH Jonas
..............

Audi nörd
26 Inlägg
28 juni 2011
#10
Skaffa oljekyl är en ide du smile


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#11
jonTe skrev:
ToTTeN skrev:
jonTe skrev:
Njaa...säger jag. Du har nog något annat fel. Att byta till en tjockare olja "maskerar" bara problemet.

Hur menar du. Oljetempen är ju inte direkt hög. Och problemet är att den tickar när den varit varm. Varför skulle då en olja maskera problemet om det nu skulle försvinna?

Det jag menar är att din oljetemp är inte onormalt hög, det är inte fel på din körning/kylning och du kör inte med tokfel olja men ändå har du ett oljud=något är fel.
Jag kan inte BMW:s motorer i detalj men hade det vart en SAAB smile hade jag misstänkt en tryckare.

Tar ju olja till turbon i samma kontakt. Fick ett förslag på ett annat forum att den kanske snor för mycket.

Borde ju kunna stämma. När oljan blir varm så blir den blaskigare = lägre oljetryck?!?

Och därför låter det inte på varv när jag har högre tryck.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners


Sök