3524
Sök

Saab 900 -94. Läcker avgaser, besiktningen sa att klämma före ljuddämparen skall bytas.

39 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!
Som titeln på tråden säger så har jag fått en avgasläcka på min bil.
Bilen gick igenom besiktningen ändå, men det var på sista gränsvärdet för avgaserna.

Mannen sa att en klämma alldeles före ljuddämparen måste bytas, han sa också att det var ett enkelt jobb som jag borde klara av själv.

Är det någon som kan komma med något tips? Har någon bilder på delen som skall bytas?
Vad behöver jag? Vilka delar bör jag ha köpt innan jag hyr in mig på en "gör det själv" hall?
Är det ett svårt jobb? Avgasröret på bilen ska vara ganska nytt, kanske 2-3år gammalt.

Jag är extremt tacksam för svar på dessa frågor, då jag aldrig mekat med denna bil förut.

Jag gjorde en sökning genom forumet, men hittade inte svar på det jag sökte.
Mvh// Jakob

138 Inlägg
27 juni 2011
#2
Alltså jag är ganska grön på det här själv men ett tips är ju att kanske hyra in dig på en "gör det själv hall" om du inte har tillgång till annat. Sedan kan byta din klämma där, borde finnas på Mekonomen (gillar inte Biltema). Om det är så att du har en läcka i röret i sig kan du använda dig utav pasta och bandage? (rätta mig ni andra om jag har fel).

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

287 Inlägg
27 juni 2011
#3
bakre dämparen??

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?

39 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#4
Ja, bakre dämparen. Har du några tips? smile

Försöker iaf
1 998 Inlägg
28 juni 2011
#5
Är de v-bandsklämmor som på 9-3 eller är de helt vanliga skarvar?

Är det vanliga skarvar så mät diamtern utvändigt där klämman ska sitta och köp en på närmaste butik som säljer klämmor.

Ang avgas som är 2-3 år. Ja längre håller de inte... Köpte ett nytt till våran 745 på volvo och 2 år senare var de böjen över bakaxeln som de gick hål på. I år var de ljuddämparen...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

309 Inlägg
29 juni 2011
#6
gå in på mecas webshop så har du bilder på hela avgassystemet och hur det är delat. kan ev vara annat på din men på den 900 jag var in på heter klamman 254-701. bara att köpa sig en sån och få bort den gamla på lämpligt vis. verkar tycka om att rosta domdär, jag plockade bort hela avgassytemet på min reservdels 900a och det enda som var riktigt rostigt var just tre klamrar

Läser och släcker felkoder. pm för info

287 Inlägg
29 juni 2011
#7
är det bara klämman du ska byta eller? hänger inte med till 100!sånfall är det ju bara åka till mekonomen o köpa en bara o säga vad du har för bil så hittar dom säker rätt åt dig!
köp avgaspasta oxå =)skulle tippa på det kostar en hundring totalt=)
Senast redigerat av Aero_9-3 (29 juni 2011)

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?


Sök