4152
Sök

Sportluftfilter byte, bilen tok varvar direkt:( hjälp! e30 318i

30 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#1
Idag bytte jag ut luftslangen mellan insug och lmm och bytte ut det gamla filtret mot ett sportluftfilter på min bmw, och jag har stött på lite problem!

när jag för första gången startade bilen med allt det nya på så överlevde den inte på tomgången så jag ställde upp den lite och nu så går den normalt på tomgången i kanske  5-15 sec och sen så börjar bilen tokvara automatiskt och jag måste slå av tändningen för att den inte ska stå och gå på varvstoppet.

Jag skulle behöva hjälp snarast då jag måste ta bilen till jobbet imorn västerås-eskilstuna.
och jag skulle hällst inte vilja susa ner längs E18 på varvstoppet hmm

jag satte även på ett litet filter på vevhusventilationen som tidigare gick in i insuget men nu bara har filtret på sig.

KORTFATTAT: Nytt sportluftfilter + slang och vevhusventalationsfilter = bilen tok varvar

jag misstänker att lmm gett upp men kan det bli det här resultatet då?

mvh björne


hondaaaaa
411 Inlägg
29 juni 2011
#2
första tanken är att den drar tjuvluft... titta igenom allting noga så inga slangar/anslutningar etc. är spruckna..

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

30 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#3
jag har nu provat mig fram och bilen går hur fint som hällst när jag har vad som jag tror är vevhusventilationen inkopplad till insuget, men när jag har vevhurventilationen bortkopplat med eget filter så tokvarvar den,  det som är det underligaste är att den gamla luftslangen som har en koppling till "vevhusventilationen" är halft av så där kan man snacka tjuvluft, men då går motorn bra:/


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 juni 2011
#4
GustavssonB skrev:
jag har nu provat mig fram och bilen går hur fint som hällst när jag har vad som jag tror är vevhusventilationen inkopplad till insuget, men när jag har vevhurventilationen bortkopplat med eget filter så tokvarvar den,  det som är det underligaste är att den gamla luftslangen som har en koppling till "vevhusventilationen" är halft av så där kan man snacka tjuvluft, men då går motorn bra:/

har du pluggat vevhus slangen i andra änden då???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

30 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#5
måste vevhusventilationen vara inkopplad till insuget eller finns det ett annat sätt? för jag skulle hällst vilja undvika det.


30 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#6
när den tokvarvar så har jag en ny slang mellan insug och lmm som inte har en anslutning för vevhusventilationen


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 juni 2011
#7
GustavssonB skrev:
måste vevhusventilationen vara inkopplad till insuget eller finns det ett annat sätt? för jag skulle hällst vilja undvika det.

ja du måste ha vevhusventilationen sluten ( enligt bilprovningen och polis) men det går att köra med öppen om du pluggar hålet (till vevhusvent) på slangen mellan lmm och insug

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

30 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#8
okej, men när jag har en sluten slang mellan lmm och insug och vevhusventilationen separerad med ett eget filter så vill inte motorn överleva på orginal tomgången. så då måste jag skuva upp tomgången tills den överlever själv men då varvar den upp till varvstopp hmm


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 juni 2011
#9
GustavssonB skrev:
okej, men när jag har en sluten slang mellan lmm och insug och vevhusventilationen separerad med ett eget filter så vill inte motorn överleva på orginal tomgången. så då måste jag skuva upp tomgången tills den överlever själv men då varvar den upp till varvstopp hmm

men om du sätter tillbaka slangen från vevhus till insug och sänker tomgången blir den normal då????
låter som du kar en vaccum läcka nånstans

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

30 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#10
japp när vevhusventilationen är kopplad till insuget så kan jag ställa ner tomgången till botten och då blir den normal.

Men jag skulle hällst inte vilja köra så eftersom att slangen som har en anslutning till vevhusventilationen är nästan av på hälften hmm


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 juni 2011
#11
GustavssonB skrev:
japp när vevhusventilationen är kopplad till insuget så kan jag ställa ner tomgången till botten och då blir den normal.

Men jag skulle hällst inte vilja köra så eftersom att slangen som har en anslutning till vevhusventilationen är nästan av på hälften hmm

ja det va udda fast bmw är ju lite udda
vissa bmw kan man ju inte ens öppna oljelocket på tomgång förens den dör

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

30 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#12
haha nu ska vi inte vara sånna:P men jag ska prova köra en sväng med vevhusventilationen separat och inte röra tomgångsskruven utan försöka att hålla den i liv med gaspedalen. kanske kan köra så till jobbet imorn och få hjäp där av kollegorna=) men jag får tacka för de svar jag fick här smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 juni 2011
#13
Om det är som på M30 så sitter väl tillsatsluften någonstans typ ihop med vevhusventen? Minns inte riktigt då det var flera år sedan jag skruvade BMW.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Fotograf
11 Inlägg
29 juni 2011
#14
Och varför inte bara skaffa en ny slang istället så funkar ju både tomgången OCH vevhusventilationen???


30 Inlägg
30 juni 2011
#15
Turbohusse skrev:
Och varför inte bara skaffa en ny slang istället så funkar ju både tomgången OCH vevhusventilationen???

+1

Motormontör
437 Inlägg
30 juni 2011
#16
Provat att släppa lite på  gasvajern?? Antagligen får motorn mer luft /bränsle och då så "hettsar" motorn upp sig.
Eftersom antagligen är gasvajerspännet anpassat efter bilens orginalkonfiguration men om du får hög tomgång så prova att släppa lite på den.
Bilen bör inte bli trött pga av  det om det inte är något generalknas eller något som BMW har gjort udda.
För all luft som ska in i motorn måste ändå passera luftfiltret, annars är det nog som så att den drar tjuvluft men oftast brukar motorer gå surt och dåligt om den drar tjuvluft eftersom lmm inte registrerar den luften då.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

30 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#17
saken är den att motorn går hur bra som hällst på tomgången när jag har den gamla slangen mellan insug och lmm och den slangen är typ av på hälften, tjuvluftar som satan. Men nu när jag har den nya slangen på som inte har en anslutning till vevhusventilationen till insuget så finns det ingen tomgång, jag har hört och läst att det bästa är att ha vevhusventilationen på sidan om med ett eget filter för man inte vill ha in skiten i motorn och jag fattar inte varför den är så tjinkik när den inte har vevhusventilationen ansluten till insuget:/

någon som vet om man kan ställa tomgången mer än på en lite skruv till spjället på m40b18 så säg mig mer en gärna vad=) annars blir det att beställa hem en slang med en koppling till vevhusventilationen...tråkigt


Motormontör
437 Inlägg
2 juli 2011
#18
Ganska lustig motor du har big_smile
Nämen klart att du måste ha ett filter på vevhusventen... annars kan det bli ett herrans liv helst catchtank.
MEn det är klart att drar den tjuvluft så blir det ju tokigt.
just därför där den är av sätt ett filter Och plugga igen anslutningen på insugsslangen.
Drar den tjuvis där så är det ju itne så konstigt att det blir galet.
Men det är första gången jag hör en motor som drar tjuvis och varvar upp men ja bilar är som mäniskor... olika smile

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

30 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#19
Har iallafall hittat problemet, min motor är för kännslig för att kunna ha vevhusventilationen separerad från insuget med ett eget filter. så det ända jag kan göra är att köpa en T-koppling så jag kan plugga på vevhusventalationen till insuget igen:/


Motormontör
437 Inlägg
3 juli 2011
#20
Hmm det var det märkligaste jag har varit med om men iofs har jag inte pillrat så mycket på BMW.
Senast jag råkade rycka vevhusventen på min så gick den i stortsett opåverkad men det där är ju så klart olika på olika motorer smile Nåväl hoppas att du får till det iallafall.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara


Sök