3325
Sök

Husvagnsfunderingar

504 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Jag funderar på att köpa mig en husvagn.

Jag skulle dock behöva lite tips på vad man ska se upp för och vad man ska titta efter innan en affär. Jag har förstått att fukt och gasoltest är viktigt. Men hur säker är fukttestet t.ex.?

Tacksam om någon husvagnskunnig kan svara på lite frågor kring detta.

/Putte

HÅRDROCK

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
1 juli 2011
Kolla funktioner på handbromsen och nödbromsen på vagnen
Lägg dig under och kolla hur det ser ut (rost, andra problem, osv)
Kolla så kylen funkar
Alla fönster och takluckor funkar som det är tänkt

504 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
Är det vanligt att kylen inte funkar, på äldre vagnar? Hur drivs den?

HÅRDROCK

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 juli 2011
Fukttest är inte 100% säkra, en kollegas vagn hade blivit torkad med byggfläkt så den var snustorr & soprutten.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 761 Inlägg
1 juli 2011
PuppPutte skrev:

Om jag har förstått rätt så kan även lite äldre kylskåp drivas på 230 V, gasol och 12 V. För att kyla ner ordentligt ska man väl använda 230 V eller gasol, 12 V används nog mest för att hjälpligt orka hålla kylan ett kortare tag. Drar ur batteriet ganska snabbt annars.

Jag kikade på ett ställe på nätet som säljer 12 V kompressorkylskåp, deras 110 liters skåp kan generellt dra runt 1,2-2 A i timmen. 30-50 Ah per dygn räknar de med att det kan förbruka, beroende på hur det används förstås (tex om man stoppar in många saker på en gång som har rumstemperatur).

Även om man har ett mindre skåp så kommer det att dra förhållandevis mycket Ah, speciellt ett gammalt skåp. smile

Om det är vanligt att kylskåpen inte funkar vet jag inte, har inte ägt någon husvagn.

504 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Fukttest är inte 100% säkra, en kollegas vagn hade blivit torkad med byggfläkt så den var snustorr & soprutten.

Det lät ju inte allt för trevligt... Man får kolla efter fuktmärken och kanske kolla om det har gjorts några förbättringar nyligen.

HÅRDROCK

504 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
PuppPutte skrev:

Om jag har förstått rätt så kan även lite äldre kylskåp drivas på 230 V, gasol och 12 V. För att kyla ner ordentligt ska man väl använda 230 V eller gasol, 12 V används nog mest för att hjälpligt orka hålla kylan ett kortare tag. Drar ur batteriet ganska snabbt annars.

Jag kikade på ett ställe på nätet som säljer 12 V kompressorkylskåp, deras 110 liters skåp kan generellt dra runt 1,2-2 A i timmen. 30-50 Ah per dygn räknar de med att det kan förbruka, beroende på hur det används förstås (tex om man stoppar in många saker på en gång som har rumstemperatur).

Även om man har ett mindre skåp så kommer det att dra förhållandevis mycket Ah, speciellt ett gammalt skåp. smile

Om det är vanligt att kylskåpen inte funkar vet jag inte, har inte ägt någon husvagn.

Ahaa. Så medans man kör med vagnen så kan man låta kylen gå på 12V, för då kan man väl använda bilen som strömkälla antar jag!?

HÅRDROCK

21 761 Inlägg
1 juli 2011
Ja, det låter ju vettigt tycker jag. smile

502 Inlägg
1 juli 2011
Det viktigaste när man letar husvagn är nog att titta ordentligt under och i husvagnen. Plus att man har bra användning för näsan när man letar vagn. Det ska lukta fräscht. Sist jag tittade på husvagn så lukta det citronspray i hela vagnen. Det är inget bra tecken. Lycka till!

504 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
FoXoN skrev:
Det viktigaste när man letar husvagn är nog att titta ordentligt under och i husvagnen. Plus att man har bra användning för näsan när man letar vagn. Det ska lukta fräscht. Sist jag tittade på husvagn så lukta det citronspray i hela vagnen. Det är inget bra tecken. Lycka till!

Hehe. Nej jag kan tänka mig att dom försökte dölja något... En mögelvagn vill man ju inte ha.

HÅRDROCK

57 Inlägg
21 juli 2011
kan ju råda till att inte vara rädd att banka på väggar för att känna att dom är fasta o fina. det gjorde inte vi när vi köpte vår, och det visade sig att hela "husdelen" va lös från chassiet. så banka på väggar och ruska om vagnen ordentligt så du med all säkerhet vet att väggarna bär och att det sitter fast i chassiet.

här har du en länk på vad vi fick göra efter vi fåttt hem vår husvagn big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2849189

504 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Vad är ett rimligt pris på en fräsch -88 Kabe eller Polar som är runt 5-6meter? Alla som ligger på blocket verkar ha rätt så höga priser...

HÅRDROCK

Sleeper
3 084 Inlägg
24 juli 2011
PuppPutte skrev:
Vad är ett rimligt pris på en fräsch -88 Kabe eller Polar som är runt 5-6meter? Alla som ligger på blocket verkar ha rätt så höga priser...

har för mig vi gav ca 28k för vår kabe 1987 /1988 på firma men det var ju 6 år sedan. Då var den 100% torr. Sen blev den såld till en bekant och han sålde den efter 1år och då var den fuktskadad.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
24 juli 2011
när ni kommer och kollar på en vagn kolla att den inte står på gräs..det är första tecknet att det bara är skrot.

kolla även omgivningen så det inte är något ställe som man ser en vagn stått sen är det nästa och förstånd som gäller

förstår inte varför ingen varnar mer för att parkera grejer på gräs för det är det VÄRSTA man kan göra mot alla fordon

gräset bokstavligen dödar allt i sin väg

Kör fort så hinner inget hända...

504 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Har kikat runt lite och har börjat fundera lite på Kabe 590 årsm. runt -90. Den modell där man kan bygga in en 120cm säng bak, bredvid badrummet.
Någon som har bra koll på dessa vagnar!? Är det en okej vintervagn?

HÅRDROCK

4 637 Inlägg
12 mars 2012
Runt 90 låter bra, äldre husvagnar är trevligast! Kan dock inget om Kabe.
Senast redigerat av Navkapsel (12 mars 2012)

Sök