4148
Sök

Volvo 240 -83, B21A, Förgasarfunderingar/Tjuvluft

63 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
#1
Tjena!

Har efter flera vänder på verkstad, äntligen fått bilen att gå riktigt fint. Det höll i sig i några dagar tills den började hacka/hoppa fram på låga varv när man puttrar på t.ex 2an i en korsning m.m.

Jag tog och ställde tändningen igen(10º @ 700varv), ställde brytarn(0.40) samt smorde upp fördelarn. Justerade CO halten på förgasarn som är en Pierburg Zenith CDUS 175.
Skruvade på måfå där den kändes bra. Reagera på gas, sura inte ner sig osv.

Bilen gick kanonfint den dagen(igår). Men idag när jag skulle till jobbet gick bilen skit.
Knappt nån tomgång, choka jag gick den bluddrigt, men ändå lite bättre tomgång. Så kollade till stiften när jag kom hem, sotiga, för fet blandning alltså enligt Haynes.
Tog och skruvade CO skruven i botten, så bilen dog nästan på tomgång. Skruvade sedan upp den tills den gick hyffsat jämt och fint. Tog en provvända, men bilen tveka lite på gas.
Låg på jämngas i 40-50 på 4an, gasade till och den tveka. Gjorde ej det med lite choke. Alltså, för mager blandning?

Felet är att jag kan inte skruva upp justerskruven för CO (i botten på förgasaren) längre, den är trög att skruva på innan jag kommer till detta läget, men sen blir den lätt (tar som inte gäng lr va man ska säga) plus att det läcker soppa där man skruvar. Inte mkt, utan bara nån droppe så de blir blött. Skruvar jag däremot in den lite så det blir magrare blandning så läcker den inte, vad jag kände vid tillfället iaf.

Frågan är då, måste jag byta nålventilen osv? Eller har den/något hamnat ur läge som man måste skruva åt igen inifrån? (Farsans teori) Är inte så hajj på förgasardelarna.
Värt att nämna kanske är att när jag först fick tillbaka bilen från verkstaden när den gick riktigt fint, så lätt motorn/avgaserna på tomgång lixom "frrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" jämt och fint, medans nu, låter det mera "frrrrruttfrrrrrutttfrrrrrrutt", gör som pauser istället för att ligga jämt. Svårt att förklara men hoppas ni fattar :p

Har enbart bytt membran på förgasaren, olja finns.

Övriga tändningsdelar är bytta och fräsha, förutom stiften nu då, men har 4 nya som ja tänkte slänga i så fort jag fått fart på förgasaren.

Är det svårt att renovera denna förgasaren själv? Är inte så jätteduktig på å meka men lite kan jag, och vill gärna lära mig smile


Mvh
Mogge
Senast redigerat av morgan_aman (15 juli 2011)

197 Inlägg
1 juli 2011
#2
köp en beg förgasare på nån lokal skrot eller nåt för en 50lapp:)

BadBoys_Club

63 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
#3
De är ju de, att jag köpte denna förgasare beg. Och för 50kr får jag ingen förgasare på skroten här iaf. Och vem vet hur länge den funkar isf?
Ne, bytte till den här förgasaren förut, och bilen gick så mkt bättre, lättare att ställa in också. Så jag håller mig till denna och vill få den att fungera istället smile

63 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
#4
Tack för svaret!
Vart köper man dessa satser? Ĥittade en på misab för 1440:- yikes Saftigt! Men kan ju vara värt de och lär ju hålla ett bra tag. Och med tanke på att jag har kosta på bilen närmare 20 000:- (mkt jobb-pengar då jag inte har kunna gjort allt själv dock) redan maskinellt och planerar att ha kvar bilen så kanske det definitivt är värt de smile

Kom på en fråga till, är det nån skillnad på pierburg 175cdus och nån liknande med dvg? Hittat lite olika delar där de står olika.

Om nån boende i Östersundstrakten läser och känner sig hemma på att renovera förgasare och känner att dom har lust att hjälpa till för en snäll slant eller så, så är det jätte tacksamt! Då han som brukar hjälpa mig med bilen är på semester..

63 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
#5
Tackar o bockar! Hade totalt glömt bort den där sidan! big_smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 juli 2011
#6
Fan jag funderar också på förgasarrenovering, min 164 med B30 skuttar fram. Kan ju vara nåt i tändningen också men den går så jävla fint från 2500 och uppåt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
#7
Ungefär så va min förra förgasare, som satt på orginal. Va omöjligt att finköra. Låga varv och jämngas under ca 2500 varv, så hoppa den bara. Va en sån där förgasare, kommer inte ihåg va den hette, stromberg lr nåt, som man behövde nå tryck-verktyg för att justera munstycket.
Men jag tog mig an och renovera den ändå, plasthammare och fryssprej ;D Fick in munstycket trots allt utan repor lr nåt.
Bilen gick mkt bättre, men inte bra. Samma problem fast inte lika frekvent och kraftigt. Skulle hamra ner munstycket lite till då, men, ett felslag me hammarn och jag beslöt mig för att köpa en pierburg istället, då förra förgasaren vill ha nytt munstycke igen :p men men

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 juli 2011
#8
Jag har en B30 med förgasare på hyllan, funderar på att prova dem istället. Har jag tur är de friska, har jag otur så är det bara att renovera de som sitter idag. Men just nu är all garagetid paxad för bättre kylning & avgas på Chryslern.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#9
Hallå igen!
Har inte haft råd att fixa förgasarn ännu, men tänkte slänga in en annan grej.

Har efter jobbet nu kollat lite på bilen, tagit isär förgasarn lite lätt (membran och insug) så man såg lite hur den såg ut. Den va ganska svart och sotig, kanske är normalt?
Och sen tog jag och justera upp nålen lite, den gick att sätta nån mm längre in i fästet. Efter jag gjort de så gick bilen lite bättre, fast med CO skruven fortf längst ut(mest soppa).

Tvekar inte lika mkt på gas längre. Däremot när man kommer upp i ca 70-80km/h på fyran och OD'n så hoppar den rejält. Drar jag ut choken blir hoppandet lite mindre, men inte borta.

Står jag på tomgång nu när bilen är varm och drar ut choken max så tokvarvar bilen (4-5000varv) Ska den väl inte göra? Max choke när bilen är varm brukar den väl sura ner sig? Har den gjort förut när den gick bra iaf.

Testade även byta tändstift utan någon skillnad.

Den verkar ju vilja ha hur mkt soppa som helst innan den är nöjd! Har sprutat startgas överallt, men ingen reaktion.
Råkade även få me fördelarn me lite startgas, de sa "Poff", lite lätt.

Tänkte om det går att fastställa lite närmre vad det kan vara nu, med denna information?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
#10
skalman1 skrev:
Jag tippar fortfarande på att det som behövs är en renovering av förgasaren och sedan att du ser till att verkligen justera in förgasaren noga.
Dom här zenith/stromberg förgasarna är hopplösa att justera in så fort dom är slitna.

Du kan ju även kolla så att inte vacuumförställningen i fördelaren har fastnat, har varit med om det nån gång förut på en volvo 240.

Det har ju också hänt att mebranet i vakumklockan skitit sig, det kollar jag alltid när jag köper bil. smile
Dessutom så händer det ju att den är kopplad på fel ställe.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#11
Tack för era svar!

Hur kollar man vakumförställningen/klockan/membranet som ni prata om?

Jag ska ta och kolla spjällaxeln imorn efter jobbet! Så återkommer jag då!
Edit: BTW! Vad äre som är spjällaxeln? Där själva gasen är kopplad till förgasaren? Choken? Lr vad? smile
Ingen som vet vart det finns en sprängskiss till dessa MED beskrivning? Misab har ju bara utan att det står vad saker och ting är.

Nu får de bli tack och godnatt så länge smile
Senast redigerat av morgan_aman (6 juli 2011)

63 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#12
Det med brytarn okej, membranet till vakumklockan verkar helt. Hör att de rör sig men sen äre stopp, åt båda hållen.

Spjällaxeln va lite knepigare. Kände inge glapp om man längs med axeln. Uppåt å neråt kände jag inte heller. Det ända som va "glappt" på den är där kulan från gasvajern sitter på, den brickan lr vad man ska kalla den va lite glapp i sidled men de äre väl inte tror jag.

Det jag tänkte på nu efter jobbet va att om man lyssnar när man gasar till lite försiktigt på tomgång (gasa fram under huven) så hör man att de pyser till från förgasarn. Eller tror de kommer från förgasarn iaf, svårt och höra. Kanske gör så, eller äre otätt nånstans då?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 juli 2011
#13
Det ska pysa en del, men det är ju svårt att beskriva hur mycket i text. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#14
Okej.

Jag får tacka så hemskt mkt för eran hjälp!

Har eventuellt fått tag på en weber 36a å insug så isf blir det att slänga på det. Annars en renovering av den jag har smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 juli 2011
#15
Om bilen är jävligt fin och du har tänkt ha den ett tag så kan man ju slänga i en motor med sprut, tex B230E eller liknande. Men jag skulle inte orka göra det på en halvdan bil.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#16
Jag har haft såna tankar. Men då jag inte har tillgång till verkstad, har oerhört klent med kontakter vad det gäller meka och ställe att hålla till på, även brist på kunskap, så blir det lite dyrt att lämna in, tyvärr.
Men nog har jag tänkt ha kvar bilen ett tag då den är väldigt påkostad och påbörjad rostlagning.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 juli 2011
#17
Sist jag gjorde det använde vi en gammal gungställning på en gräsmatta, så det går om man vill wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

63 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#18
Hehe lät riktigt skoj smile Men tror faktiskt jag kör på min b21a. Vet inte varför, men har blivit lite förtjust i förgasare på någe vis. :p trots strul. Men mkt kan ju hända smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 juli 2011
#19
skalman1 skrev:
Nämen vad tänker ni för hemska tankar, insprutning?  Ujamejen vilka onda tankar........

Nu ska du inte vara sådär! tongue Insprutning är en förträfflig uppfinning om man begriper sig på den, det förutsätter alltså att ingen har varit där och förstört tidigare. Den gamla mekaniska på B230E känns lagom Hi-tech. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 761 Inlägg
7 juli 2011
#20
B230E e ju fina grejer, behövs inga demonutdrivare inte. wink


Sök