Tjena!
Har efter flera vänder på verkstad, äntligen fått bilen att gå riktigt fint. Det höll i sig i några dagar tills den började hacka/hoppa fram på låga varv när man puttrar på t.ex 2an i en korsning m.m.
Jag tog och ställde tändningen igen(10º @ 700varv), ställde brytarn(0.40) samt smorde upp fördelarn. Justerade CO halten på förgasarn som är en Pierburg Zenith CDUS 175.
Skruvade på måfå där den kändes bra. Reagera på gas, sura inte ner sig osv.
Bilen gick kanonfint den dagen(igår). Men idag när jag skulle till jobbet gick bilen skit.
Knappt nån tomgång, choka jag gick den bluddrigt, men ändå lite bättre tomgång. Så kollade till stiften när jag kom hem, sotiga, för fet blandning alltså enligt Haynes.
Tog och skruvade CO skruven i botten, så bilen dog nästan på tomgång. Skruvade sedan upp den tills den gick hyffsat jämt och fint. Tog en provvända, men bilen tveka lite på gas.
Låg på jämngas i 40-50 på 4an, gasade till och den tveka. Gjorde ej det med lite choke. Alltså, för mager blandning?
Felet är att jag kan inte skruva upp justerskruven för CO (i botten på förgasaren) längre, den är trög att skruva på innan jag kommer till detta läget, men sen blir den lätt (tar som inte gäng lr va man ska säga) plus att det läcker soppa där man skruvar. Inte mkt, utan bara nån droppe så de blir blött. Skruvar jag däremot in den lite så det blir magrare blandning så läcker den inte, vad jag kände vid tillfället iaf.
Frågan är då, måste jag byta nålventilen osv? Eller har den/något hamnat ur läge som man måste skruva åt igen inifrån? (Farsans teori) Är inte så hajj på förgasardelarna.
Värt att nämna kanske är att när jag först fick tillbaka bilen från verkstaden när den gick riktigt fint, så lätt motorn/avgaserna på tomgång lixom "frrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" jämt och fint, medans nu, låter det mera "frrrrruttfrrrrrutttfrrrrrrutt", gör som pauser istället för att ligga jämt. Svårt att förklara men hoppas ni fattar :p
Har enbart bytt membran på förgasaren, olja finns.
Övriga tändningsdelar är bytta och fräsha, förutom stiften nu då, men har 4 nya som ja tänkte slänga i så fort jag fått fart på förgasaren.
Är det svårt att renovera denna förgasaren själv? Är inte så jätteduktig på å meka men lite kan jag, och vill gärna lära mig

Mvh
Mogge