3897
Sök

Öppen dump i v70-99?

51 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Jag har lite funderingar på att montera en öppen dumpventil i min v70 -99 (nya motorn med elektroniskt gasspjäll) men har hört att de kan bli problem med elektroniken? någon som vet om de funkar me öppen eller om man ska en hybrid eller återcirkulerande dump?

2 763 Inlägg
2 juli 2011
Volvo_5a skrev:
Jag har lite funderingar på att montera en öppen dumpventil i min v70 -99 (nya motorn med elektroniskt gasspjäll) men har hört att de kan bli problem med elektroniken? någon som vet om de funkar me öppen eller om man ska en hybrid eller återcirkulerande dump?

Systemet gillar inte alls öppen dump, för då tror den att den får mer luft än den får och de är inge bra! Återcirkulerande är det du ska ha! Men vad för nån då kan jag ej svara på!

Volvo - For Life

51 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
jag vet andra som har öppna dumpar i sina men vill ha lite mer info innan ja monterar...

2 763 Inlägg
2 juli 2011
Volvo_5a skrev:
jag vet andra som har öppna dumpar i sina men vill ha lite mer info innan ja monterar...

När du släpper ut all luft genom dumpen, så har boxen redan mätt luften och när den då försvinner tror den att den har fått mer luft än vad den egentligen fått och då sprutar den in mer bränsle, detta är skadligt för systemet! Rätta mig gärna om jag har fel, men det är så jag har fått lära mig det!

Volvo - For Life

51 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
jag är inte född igår.. ja har grejjat med bilar å motorer hela livet så ja vet hur en motor fungerar.. men just de där med öppna dumpar m.m. e ja lite osäker på så därför frågar ja här å vill veta om de finns mer folk som testat å som fått de att fungera utan problem.

2 763 Inlägg
2 juli 2011
Volvo_5a skrev:
jag är inte född igår.. ja har grejjat med bilar å motorer hela livet så ja vet hur en motor fungerar.. men just de där med öppna dumpar m.m. e ja lite osäker på så därför frågar ja här å vill veta om de finns mer folk som testat å som fått de att fungera utan problem.

Försökte inte på nåt sätt att få dig att tro att du är född igår.. Ingen på denna sidan är tacksam när man försöker hjälpa till... Sorry, ska inte svara nå mer om du frågar nåt...

Volvo - For Life

Pim_Pim
2 juli 2011
Kör på en hybrid dump istället.

22 Inlägg
2 juli 2011
Håller med BOLIN,killen försökte bara hjälpa till!!!
BOLIN_ skrev:
Volvo_5a skrev:

Försökte inte på nåt sätt att få dig att tro att du är född igår.. Ingen på denna sidan är tacksam när man försöker hjälpa till... Sorry, ska inte svara nå mer om du frågar nåt...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 juli 2011
Volvo_5a skrev:

Men dåså, varför frågar du om du redan vet hur allt fungerar? Vad som funkar är olika för alla. Vissa tycker att tomgången är överflödig bara bilen låter ballt.

2slow

Smålänning
7 887 Inlägg
2 juli 2011
Det går inte få töntljud i en X70 just för att den är beroende av luften som återcikulerar.

Det som händer är att tomgången försvinner och bilen tjyvstannar om du först ger plattan, sen släpper, vilket kan göra att bilen surar ner sig och kanske blir svårstartad efter.

Sen eftersom du vet hur en motor fungerar så vet du också att oförbränd bensin inte är bra för varesig katalysatorn eller motorn i sig då den spär ut oljan. Ej heller bra för miljön i längden eftersom en katt omvandlar kemikalier i gasform och inte flytade.

Eftersom du har elektroniskt gasspjäll är det inte ens säkert att bilen går att köra med efter några gånger, då den kan tro att något är sönder och helt enkelt bergänsar öppningsvinkeln på spjället.

Men hey... Din bil du gör som du vill.
Jag tycker att dumpljudet genom originalfilter och originalburk är fullt tillräckligt. Skulle aldrig åka omkring med en bil som dör vid gassläpp och nyser högt när man växlar... Fjortisat tänder kanske på det dock?
Senast redigerat av twin_cam (2 juli 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

51 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
alltså. tack för alla svar men fortfarande inte de ja va ute efter.. eller jo.. delvis.. ja vill hellst ha svar från någon som har eller har testat på just en v70 med nya motorn. dom ja vet har monterat en öppen dump e inte proffs på bilar å sköter inte ens bilen, dom i stort sett skiter i bilen. bara den flyttar räva så e de bra..

1 804 Inlägg
2 juli 2011
Volvo_5a skrev:
alltså. tack för alla svar men fortfarande inte de ja va ute efter.. eller jo.. delvis.. ja vill hellst ha svar från någon som har eller har testat på just en v70 med nya motorn. dom ja vet har monterat en öppen dump e inte proffs på bilar å sköter inte ens bilen, dom i stort sett skiter i bilen. bara den flyttar räva så e de bra..

och kanske just därför dom låter bilen gå skit?

Meguiars_sverige

51 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
som de e nu så funkar deras bilar klockrent.. men dom bryr sej ju inte om något skulle hända.. dom skiter ju i konsekvenserna..

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 juli 2011
Men om deras bilar funkar som dom ska varför frågar du inte hur dom gjort?

2slow

51 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
dom gör å tänker sen om ja säger så.. dom kollar inte upp nåt innan.. ja vill veta till 100% att de funkar å inte pajjar en massa.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 juli 2011
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798 förklarar ju det mesta, även om jag inte håller på med turbomotorer så begriper jag att öppen dump är ungefär som Volvo 740 med 3" och 115hk. Det är helt enkelt så att varenda glesbyggds-volvoraggare måste ha det för ljudet, även om det inte förbättrar någonting.
Likaså med öppna filter, det är klart som fan att en vass bil måsta ha ett stort & "fritt" avgassystem, en bra dump och ett filter med bra flöde, men på en standardbil så är det väl bara dumt...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök