2561
Sök

Varför används mdf skivor till baslådor?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
24 september 2011
Nitromast skrev:
Jag vet inte men jag har fått för mig att spån inte är så tätt när man kan suga fast ett papper på andra sidan?
även om jag inte sett detta själv i verkligheten så talar andra människor om det hela tiden.
Sen är säkerligen inte mdf helt tätt heller. Men det är bra mycket tätare.

Jag har hört denna historia jag med, MEN då handlade den om MDF.....

Nitromast skrev:
Men jag får väl an ta mig att bygga en låda i spån och se om jag inte märker någon skillnad.
Däremot Kim, kommer inte bygga någon låda som din till bassexpressen. Har varken kunskap nog eller bil till det. Inte plånbok för att lägga ut på det ljudet som satt i den heller. Tycker det var ett riktigt häftigt bygge och att det spela högt är ju inget att diskutera om.

Jag kan ställa den i min bil, vore helt klart värt allt jobb som det skulle vara att plocka ur min låda bara för att få svart på vitt om det är någon skillnad, vilket jag betvivlar.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 september 2011
Ops....
Förlåt mig för att jag öppnadeen ask jag inte skulle öppnat.

Nu syftade jag inte ENBART på trämatrialet utan allt annat som har med byggdnationen att göra så som strömkablar (alltför ofya folk kör med underdimensionerat då den klenare var billigare osv osv)...

Men ser man rent till hur Kim byggde så hade jag med gått på spån.
För MDFen hade stagats likadant i slutänden...

Däremot så föredrar jag PERSONLIGEN MDF till mina byggen då finishen på kanter och skarvar blir bättre i mitt tycke då det inte frasar sönder på samma sätt som spån.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
24 september 2011
Lonefox skrev:
Ops....

Nu syftade jag inte ENBART på trämatrialet utan allt annat som har med byggdnationen att göra så som strömkablar (alltför ofya folk kör med underdimensionerat då den klenare var billigare osv osv)...

Däremot så föredrar jag PERSONLIGEN MDF till mina byggen då finishen på kanter och skarvar blir bättre i mitt tycke då det inte frasar sönder på samma sätt som spån.

Absolut inte ditt fel, min stora käft som är det haha wink
Jag är dock ganska intresserad av hur stor skillnad det blir med materialval.
Undrar vilken ljudskillnad det skulle bli mellan tex 19mm spån jämfört med 22mm HDF.
Blev väldigt nyfiken på HDF ^^ Någon som använt det till lådbygge någonsin?

3 466 Inlägg
25 september 2011
Lonefox skrev:
Ops....

Enda gången spån har frasat sönder för mej var när jag gick loss med släggan på förra lådan..
Med andra ord så får man misshandla det ganska brutalt om de inte är allt för billig spånskiva man har använt. Ska lådan ligga o hoppa rundor i bagaget när man e ute o sladdar så är kanske MDF o föredra? wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
25 september 2011
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

MDF MÅSTE förborras.. dra i en skruv i sidan på en 19mm mdf så ser du direkt att fiberna separerar.   

å vem har lurat i dig att spån inte skulle vara tätt?

håller med Kim.. om lådan inte ska lackas å ha hög ytfinish så bygger ja hellre i spån.

Men jag använder ju fortfarande 22? och jag har ju fortfarande dragit i mina självborrande skruv direkt i skivan. Inte för att vara otrevlig. Men jag HAR ju gjort detta? Använde även 19 till min första låda. Sprack i ett hörn då. Där jag drog alldeless för långt ut.
Jag vet inte men jag har fått för mig att spån inte är så tätt när man kan suga fast ett papper på andra sidan?
även om jag inte sett detta själv i verkligheten så talar andra människor om det hela tiden.
Sen är säkerligen inte mdf helt tätt heller. Men det är bra mycket tätare.

Dock ska det tilläggas att jag aldrig använt spån till någon baslåda då jag alltid fått för mig att mdf är bättre.
Det är ju ändå ett tätare och hårdare material. Men jag anser inte att MDF är såpass dyrt att jag behöver kolla efter något annat material. Sen kostar ju färg en del också om man vill måla lådan.

Men jag får väl an ta mig att bygga en låda i spån och se om jag inte märker någon skillnad.
Däremot Kim, kommer inte bygga någon låda som din till bassexpressen. Har varken kunskap nog eller bil till det. Inte plånbok för att lägga ut på det ljudet som satt i den heller. Tycker det var ett riktigt häftigt bygge och att det spela högt är ju inget att diskutera om.

säger fortaradede... skruva i en skruv i sidan på en 19-25 mm mdf å titta NOGA så ser du.. de separerar inte helt separerar gör de..  sen får man inte samma tryck på limmet om man inte förborrar.     själv kör ja nåstan alltid me listspikpistol om ja inte skruvar.

då tycker ja att du ska bygga en låda i spån å sen återkommer du..

Jag har alltid haft problem med att dom tunna borren inte är särskillt långa och jag kör iaf med 50mm skruv till 22mm material så man vet  att det drar ordentligt. Detta gör att även när man förborrat o drar i skruvarna så finns det stor risk att det spricker.

Vad gäller dammsugartricket så ser jag det som ren myt, många som snackar om det men ingen som sett det, trots att man lätt kan utföra detta själv..

4 693 Inlägg
25 september 2011
Ska se om jag har en bit spånskiva hemma, isf ska kan jag testa i morgon

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
25 september 2011
Grejen med "dammsugartricket" är väl antalet skivor som en industriell sugproppslyft kan lyfta. Antalet ska, om inte mitt minne sviker mig, vara högre när det gäller MDF.
Senast redigerat av ExtraKim (25 september 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

7 241 Inlägg
25 september 2011
M_icke_ skrev:
Jag har alltid haft problem med att dom tunna borren inte är särskillt långa och jag kör iaf med 50mm skruv till 22mm material så man vet  att det drar ordentligt. Detta gör att även när man förborrat o drar i skruvarna så finns det stor risk att det spricker.

TOTALT onödigt att köra med 50mm långa skruvar då skruvarna endast är ett stöd medans limmet torkar......
Själv kör jag oftast skruvlöst......använder dock limknecktar och remmar för att fixera delarna medans limmet torkar....

7 241 Inlägg
25 september 2011
M_icke_ skrev:
Enda gången spån har frasat sönder för mej var när jag gick loss med släggan på förra lådan..
Med andra ord så får man misshandla det ganska brutalt om de inte är allt för billig spånskiva man har använt. Ska lådan ligga o hoppa rundor i bagaget när man e ute o sladdar så är kanske MDF o föredra? wink

Billiga verktyg kan ha sin roll med wink
Senast redigerat av Lonefox (25 september 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 september 2011
ExtraKim skrev:
Grejen med "dammsugartricket" är väl antalet skivor som en industriell sugproppslyft kan lyfta. Antalet ska, om inte mitt minne sviker mig, vara högre när det gäller MDF.

Jag har hört raka motsatsen av en som provade. Han sa då åtminstonde att det gick att suga upp 5st spån medans det inte ens gick att suga upp 2 mdf. Men om man tänker rent logiskt så är ju mdf tätare än spån.

3 466 Inlägg
25 september 2011
Lonefox skrev:
M_icke_ skrev:

TOTALT onödigt att köra med 50mm långa skruvar då skruvarna endast är ett stöd medans limmet torkar......
Själv kör jag oftast skruvlöst......använder dock limknecktar och remmar för att fixera delarna medans limmet torkar....

Jag är fullt medveten om detta men för att skruvarna ska dra ihop limmet ordentligt så kör jag på minst materialets tjocklek x2. Även om skruvarna är till för att dra ihop limmet så håller dom ju fortfarande ihop även efter att limmet har torkat.

4 693 Inlägg
25 september 2011
Va korta skruvar ni kör med roll

Booyakasha!

16 197 Inlägg
25 september 2011
Softis skrev:
Va korta skruvar ni kör med roll

ja kör med 55mm när ja skruvar ihop 22mm spån.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 693 Inlägg
25 september 2011
Jag brukar köra med 3x materialets tjocklek. Vart långa skruvar när jag byggde i 44mm spån tongue
Senast redigerat av Softis (26 september 2011)

Booyakasha!

3 466 Inlägg
25 september 2011
Softis skrev:
Jag brukar köra med 3x materialets tjocklek. Vart långa skrivar när jag byggde i 44mm spån tongue

Haha helvete lol

2 665 Inlägg
25 september 2011
M_icke   Det är väl ingen risk att det spricker när man förborrar om man använder rätt tjocklek på borren.
Jag har byggt över 30lådor o det har spruckit kanske 3gånger för jag borrat för nära kanten.
Jag använder sk spånskiveskruv. 4,2x51mm. Borr 3,1mm. Funkar fint sedan 20år tillbaka!

Men när limmet torkat drar jag ur skruvarna, de fyller ingen funktion längre.
Jag har testat. MDF delar sig när man försöker slå sönder en gammal låda, limfogen sitter.
Det gamla hederliga orange Casco limmet. (flaskan alltså)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök