2386
Sök

Fel på signalkabeln från stereon?

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Har sökt på garaget och hittar inte samma fel som det är på min.
Har googlat, kollat på flashbacks mfl sidor.

Problemet som är:
När jag slår igång stereon och mina 2 slutsteg lyser, så får jag en grym störning i basen.
Den låter konstant även när volymen är 0.
Har en ordentlig jord, 30mm2 ström på ena sidan av bilen, lågnivån är dragen på den andra sidan.
Remoten är en separat som är dragen på samma sida som lågnivån. Men sen paralell kopplad mellan dom två slutstegen där bak. Och därmed har jag även fått störning i framsystemet.
Det ljud som är är lågt och jävligt irriterande, det finns där på volym 0 som 45.

Basen: MDS Audiophile Team R12
Monoblocket: MDS T5

En kille jag prata m ed på jobbet sa att Pioneer har klena signalkablar, och jag har ju en Pioneer..

vad tror ni?

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

21 761 Inlägg
6 juli 2011
Prova att dra ur en lågnivåkabel i taget på steget och kolla när störningen försvinner. Försök också att dubbelkolla genom att byta plats på lågnivåkablarna hos de två stegen. smile

3 519 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Prova att dra ur en lågnivåkabel i taget på steget och kolla när störningen försvinner. Försök också att dubbelkolla genom att byta plats på lågnivåkablarna hos de två stegen. smile

Det har inget med lågnivån att göra.
Har testat och kollat så som du säger. Även skiftat plats på dom.
2 helt nya kablar och det är fortfarande samma problem i basen samt framsystemet.

(klart det tystnade när man drog ur lågnivån från monoblocket, men det säger väl sig självt?)

Måste vara nå annat.

Mvh
Senast redigerat av Mr_M_ (6 juli 2011)

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
6 juli 2011
Mr_M_ skrev:
Drönirettab skrev:

Det har inget med lågnivån att göra.
Har testat och kollat så som du säger. Även skiftat plats på dom.
2 helt nya kablar och det är fortfarande samma problem i basen samt framsystemet.

(klart det tystnade när man drog ur lågnivån från monoblocket, men det säger väl sig självt?)

Måste vara nå annat.

Mvh

oftast brukar lågnivå kablarna vara felet.
kolla de först innan, hade oxå problem  hittade inget och sen  testade jag o dra ur en efter en . jupp där var felet.

3 519 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Men jag har testat med andra kablar och felet kvarstår

Mvh

21 761 Inlägg
6 juli 2011
Så det spelar alltså ingen roll vilket steg som är inkopplat (om du endast har ett steg anslutet), det blir störningar ändå?

I så fall skulle du nog testa en annan stereo. smile

3 519 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Så det spelar alltså ingen roll vilket steg som är inkopplat (om du endast har ett steg anslutet), det blir störningar ändå?

I så fall skulle du nog testa en annan stereo. smile

Exakt..
Måste bara få tag på nån som kan låna ut sin eller nå

Mvh

147 Inlägg
7 juli 2011
bränd jord i stereon eller stegen kanske

466 Inlägg
7 juli 2011
jag hade precis samma fel i min skit dyra pioneer.. på min var det singnal kabeln i sterion... tyvärr var det typ bara att kasta sterion och köpa ny... men testa med en annan sterio först.. jag vet inte om du har soppas ny ny och dyr sterio så att det e lönt att laga den. jag testade också att sätta en jordkabel bakom sterion och den andra änden i karosen om det var det som var felet men tyvärr så kom det ut samma ljud.

men lycka till hoppas på det bästa

Superhedde
255 Inlägg
7 juli 2011
Tips 1. Mät resistansen mellan batteri till huvudenhet samt batteri till slutsteg. Om du har sämre jord till någon av dem kommer ström krypa genom signaljorden och ge störningar.

Tips 2. Mät mellan chassijord på huvudenhet och chassi på denna när den är igång. Du bör ha ca 5ohm. Är det väldigt högt eller obefintligt är det bränd signaljord som beror på alternativ 1. Går att lösa enkelt med ett 5ohms motstånd mellan chassijord och chassi på huvudenhet.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

147 Inlägg
7 juli 2011
slänga stereon är väl onödigt gå isf till en elektriker så kanske han/hon fixa till det

466 Inlägg
7 juli 2011
jo har man någon ledig elektriker så kan man testa med det om det inte är för dyrt... jag glömde ta av plus kabeln ifrån batteriet det var därför jag fick det ljudet när jag kopplade in allt....

3 187 Inlägg
7 juli 2011
jag gissar på brändsignal jord, testa att jorda rcakabelns yttersta hölje, försvinner ljudet då så är det brändsignaljord.

6 851 Inlägg
7 juli 2011
Nu kommer jag gå off topic här. Men när jag läser blir jag galen, Hedde är den ENDA som har skrivet (kanske inte så onstigt att han gjort det) RÄTT.

Får man fråga alla en sak: Vad är en Stereo?

147 Inlägg
7 juli 2011
Lyngmo skrev:
jo har man någon ledig elektriker så kan man testa med det om det inte är för dyrt... jag glömde ta av plus kabeln ifrån batteriet det var därför jag fick det ljudet när jag kopplade in allt....

ja då är den bränd är man händig så kan man öppna upp stegen och se om det är bränt nånstans det brukar bli svedd på kretskortet och då kan man skrapa upp det gröna och sen löda dit lite koppar

3 519 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Stegen är spritt nya, och ljudet uppstod direkt när jag kopplat in grejerna.
Ska testa med en ny/annan stereo i helgen.
Har testat att jorda den i stereon hölje, men ska nog testa igen.
Och mät instrument har jag inga, men funderar närstan på att åka till butiken som jag har köpt alla grejer av och fråga om dom kan hjälpa mig att mäta mm..

Mvh

147 Inlägg
7 juli 2011
har dom verkstad där så är det bäst att gå dit då kan de fixa det ganska snabbt

147 Inlägg
7 juli 2011
TT-Avant skrev:
Nu kommer jag gå off topic här. Men när jag läser blir jag galen, Hedde är den ENDA som har skrivet (kanske inte så onstigt att han gjort det) RÄTT.

Får man fråga alla en sak: Vad är en Stereo?

stereo =hu(huvudenhet) där man styr ex volym byter låt val med etc
hedde  skriver helt rätt men med erfaren så går det snabbare för han skrev i texten han glömde ta bort strömmen där imot skrev jag fel ordet kanske:) nu är jag elak men kunde inte låta bli vad är onstigt
Senast redigerat av fcm (7 juli 2011)

Roboo
8 juli 2011
Jag fick exakt samma problem förut med min pioneer huvudenhet när min signaljord vart bränd. Det ska dock vara ganska enkelt att laga signaljorden i en Pioneerhuvudenheter jämnfört med andra läste jag.

Jag råkade komma åt med 12v på signalkabeln när den var inkopplad i stereon i fram.

3 519 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Om det nu skulle vara den kabeln som är bränd på min, och man skulle fixa den.
Då kan det ju hända igen att den bränns lika lätt. Kanske är bättre att köpa en ny stereo i annat märke?

Sök