3032
Sök

Håller på med ett 16v turbo bygge

570 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
tjena

ska bygga en volvo 16v turbo motor av rödblock.

kör på B230fk block,

läste runt lite och det sades att det räcker att fräsa bort 3mm på dem, jag gjorde det men ventilerna slår fortfarande i.

så jag bestämde mig att räkna lite.

kolvarna har 10mm från första kolvring till förbräningsytan. 

tog toppen och ställde ventilerna max öppet, mätte från toppens plana yta och upp mot ventilens högsta punkt.  fick fram 7mm.  mätade toppackningen fick 1.2mm

blir det rätt att ta bort 6mm på kolven? (i mitt fall 3mm till)

är lite osäker för det sägs en massa olika här på forumen, vet inte riktigt vilket som är rätt och fel..

Någon kunnig som kan hjälpa här?

Mvh Stefan
Senast redigerat av Stizzsee (8 juli 2011)

140 Inlägg
8 juli 2011
ring och kolla med kent karlsson på motor design , han kan det , bygger race motorer av rödblocken smile
du ska väl mäta med kolven i sitt översta läge i motorn ?? på veven altså ...då ser du ju hur högt den går och vilken margial du har till ventilerna , dessutom kan man ju fräsa ut för ventilerna i kolvarna eller skaffa kolvar med uttag färdigt smile
Senast redigerat av brk95 (8 juli 2011)

570 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
där är ju borttaget 3mm på kolvarna. och ventilerna sticker 7mm utanför toppen när den öppnar ventilerna fullt, isåfall är jag 4mm kort, eller öppnar ventilerna aldrig fullt när kolven är i närheten av ventilerna?
Senast redigerat av Stizzsee (9 juli 2011)

140 Inlägg
9 juli 2011
ventilerna öppnar inte när kolvarna är i toppläge , dom öppnar när  kolvarna vänder väll ??och när dom går upp igen ..

371 Inlägg
9 juli 2011
Jag är inte haj på volvo motorer, men kolven får väl gärna gå upp nån tiondel ovanför blocket i öd beroende av vilken topppackning man kör. Och ventilerna har aldrig hel öppet när kolven är i öd.

777 Inlägg
9 juli 2011
brk95 skrev:
ventilerna öppnar inte när kolvarna är i toppläge , dom öppnar när  kolvarna vänder väll ??och när dom går upp igen ..

brk95 har rätt. det ska räcka med 3mm då kolven e på väg ner när insugs ventilerna öppnas, o när den nästan e uppe så stängs avgasventilerna innan kolven når toppläge. jag mätte det djupaste ur mina urtag ur kolvarna o dom mätte 3,2mm.
många fräser av 3mm på hela kolven då det e enklare o snabbare o då blir hela kolven slät.
dock så tar du ju bort material o kolven blir inte lika hållbar.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

570 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
vad glad jag blev, då behöver jag inte lämna de att fräsas igen, då jag har tagit av 3mm på dem sen tidigaren

64 Inlägg
3 augusti 2011
Stoppa ihop motorn lite fort och stoppa in lite modellera på kolvtaket och nolla in kammarna som du vill ha dom, dra runt motorn försiktigt så ser du vad du har för avstånd mellan allt. Men som sagt det ska räcka om du åker org kammar och inställning.
Mvh

Ds om du får för dej att du ska ta av mer på kolvarna så håll koll på kolvtaket...mät inte från översta ringen till kolvtopp för det är ointressant, mät på insidan.
Senast redigerat av egut (3 augusti 2011)

Sök