Igår när jag var påväg hem så lyssnade jag på musik som vanligt, inte så speciellt högt, utan det jag normalt brukar lyssna på. Basarna spelade som vanligt. Lyssnade genom en låt och de dunkade på, när låten var slut och nästa började, så var det knäpptyst från basarna. Inte ett ljud. Blev orolig för att de skulle ha brunnit eller något, men så var icke problemet. När jag kom hem fällde jag ned sätena där bak, och inte ens steget lyste. Började då fundera om någon säkring till steget hade gått sönder.
Idag kollade jag då upp säkringarna, alla var hela. Började då fundera vad som kan ha orsakat detta problem, kanske en sladd som har gått av? Testade att kolla strömmen från batteriet till steget, och så långt var det okej. Steget får alltså ström från batteriet, men det går inte igång. Testade då att sätta en sladd mellan REM och +, vilket gjorde att det gick igång, men ingen musik. (Hade då igång bilen)
Detta gjorde att jag började misstänka att någon signalsladd från stereon under inredningen har gått av. Kollade då med en mätare, och alla sladdar hade en sluten krets. Det vill säga, ingen sladd har gått av. Varken jord, från batteriet, eller någon sladd till stereon.
Sammanfattningsvis betyder detta alltså att musiken spelar, men inte steget och basarna, de går inte ens igång. Dock är alla säkringar hela, ingen sladd är av, och om jag bryggar steget så startar det, men får tydligen ingen musik då basarna inte spelar. Det måste väl då också betyda att varken basarna eller steget har gått sönder.
Om det är till någon hjälp så är steget ett Rockford Fosgate P6002 och basarna är två JBL GTO 12", stereon är en Pioneer DEH-P5100UB, med rätt så tjocka sladdar dragna..
Vad kan vara felet? Hur löser jag detta?
MVH Christian
Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro