2600
Sök

Problem med steget och basarna

15 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
Igår när jag var påväg hem så lyssnade jag på musik som vanligt, inte så speciellt högt, utan det jag normalt brukar lyssna på. Basarna spelade som vanligt. Lyssnade genom en låt och de dunkade på, när låten var slut och nästa började, så var det knäpptyst från basarna. Inte ett ljud. Blev orolig för att de skulle ha brunnit eller något, men så var icke problemet. När jag kom hem fällde jag ned sätena där bak, och inte ens steget lyste. Började då fundera om någon säkring till steget hade gått sönder.

Idag kollade jag då upp säkringarna, alla var hela. Började då fundera vad som kan ha orsakat detta problem, kanske en sladd som har gått av? Testade att kolla strömmen från batteriet till steget, och så långt var det okej. Steget får alltså ström från batteriet, men det går inte igång. Testade då att sätta en sladd mellan REM och +, vilket gjorde att det gick igång, men ingen musik. (Hade då igång bilen)

Detta gjorde att jag började misstänka att någon signalsladd från stereon under inredningen har gått av. Kollade då med en mätare, och alla sladdar hade en sluten krets. Det vill säga, ingen sladd har gått av. Varken jord, från batteriet, eller någon sladd till stereon.

Sammanfattningsvis betyder detta alltså att musiken spelar, men inte steget och basarna, de går inte ens igång. Dock är alla säkringar hela, ingen sladd är av, och om jag bryggar steget så startar det, men får tydligen ingen musik då basarna inte spelar. Det måste väl då också betyda att varken basarna eller steget har gått sönder.

Om det är till någon hjälp så är steget ett Rockford Fosgate P6002 och basarna är två JBL GTO 12", stereon är en Pioneer DEH-P5100UB, med rätt så tjocka sladdar dragna..

Vad kan vara felet? Hur löser jag detta?

MVH Christian

Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro

1 400 Inlägg
9 juli 2011
Har du mätt spänningen på ström och remot ?
Har du kollat att jorden sitter ordentligt.
Hur har du kopplat basarna ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

15 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Jag har kollat så att säkringarna är hela, vilket alla är. Om jag kopplar sladd mellan remot och + på steget går det igång. Jorden sitter ordentligt. Har en sladd från batteriet till steget, plus en jord från steget. Där emellan sitter en säkring som är hel. Från steget till basarna går två signalkablar. Från steget till stereon går en signalkabel plus två till lågnivåingången i stereon. På steget sitter också två säkringar som är hela. Det är allt i sladd och säkringsväg.

Har kollat så att steget får ström, 12V, dock från steget till basarna går ingen ström. Alla sladdar är hel, då jag har använt mätare och sett att allt är en sluten "kedja". Steget får alltså ström från batteriet, men går inte igång när jag vrider igång tändningen och musiken börjar spela. Det går dock igång när jag bryggkopplar det. När jag mäter signalkabeln i steget så får den också 12V. Dock inte de två sladdar som går till lågnivåingången i stereon och INPUT i steget. Dessa visar noll. Dock är de inte av någonstans. När jag mäter signalkabeln i stereon så har den 12V. När jag mäter lågnivåingången i stereon visar den 0, vilket det rimligtvis borde göra då det visade noll på input i dessa sladdar i steget också. Kopplade ur dessa och jordade mätaren, sen mätte jag mot lågnivåingången i stereon när jag hade dragit ur sladdarna därifrån. Detta visade också noll. Vilket betyder att allt får ström förutom från lågnivåingången i stereon, och sladdarna är hela.

Är det lågnivåingången i stereon som har gått sönder?

21 761 Inlägg
10 juli 2011
Om steget går igång när du kopplar en kabel mellan stegets plus och remote, då är det någon spänning som saknas ändå. Kontrollera igen om det verkligen kommer 12 V på remotekabeln där den sitter fast i steget. smile

Hur har du kopplat framhögtalarna, drivs de av stereon?
I så fall, kommer det ljud från framhögtalarna?

15 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Det kommer 12V från batteriet till remote tongue Framhögtalarna är Volvo original och drivs via den "feta" kabelhärvan som ansluts med en "fet" kabelsockel(?) direkt till stereon, inte till lågnivåingången i stereon. Och de spelar musik som vanligt.

147 Inlägg
10 juli 2011
det låter konstigt om du har 12v på remoten och det funkar inte men om du sätter ström kabel på =12v så funkar det när du mätte på remote kabeln skruvade du den kabeln då misstänker glapp kontakt

1 400 Inlägg
10 juli 2011
Dra en helt ny remotekabel så ska du se att det löser sig.

Sen en annan sak som jag undrar, Hur har du kopplat basarna till steget ?
Du har inte bryggkopplat dom ? För det steget är bara stabilt i 4 Ohm bryggat.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

15 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Ni tror inte att det är lågnivåingången i stereon som har gått sönder då? Köpte steget begagnat. Det var inte jag själv som kopplade sakerna, var dock med när vi gjorde det. Är lite nybörjare på sådana här grejer. Det jag vet är att det har spelat bra i 18 månader nu tongue Har för mig att han jag köpte steget av nämnde något om att steget bara brände säkringar 4ohm bryggat eller något sådant. Minns inte exakt vad det var, men något var det i alla fall. Därför sa han som kopplade åt mig att det skulle funka på det viset det är kopplat nu ocskå, vilket det har gjort i ett och ett halvt år utan problem. Jag vet inte om det är 2ohm eller hur det är kopplat. Men det är i alla fall kopplat en ganska tjock blå kabel från batteriet till B+ på steget.
En silver, tjock, jordkabel från GND som är jordad i en bult som håller fast säkerhetsbältet.
En tunn blå kabel från REM i steget som går in i den andra kabelhärvan i stereon som ansluts med "sockeln/sockerbiten".
Två relativt tjocka kablar från INPUT i steget till lågnivåingången i stereon.
Två silverfärgade högtalarkablar från BRIDGED LEFT+ och BRIDGED RIGHT - i steget till ingången i baslådan. Bilder följer nedan:

http://imageshack.us/photo/my-images/88/dsc0025fx.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/220/dsc0026to.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/543/dsc0029mi.jpg/

Ursäkta den dåliga kvalitén, kan ta bättre bilder om det behövs när jag har hämtat systemaren på stugan. Ska jag koppla om något på steget? Ni tror inte att det är stereon som har farit? Ska jag ha några nya sladdar? Känner mig verkligen som en amatör...

124 Inlägg
11 juli 2011
Testa det micke skrev smile

Och steget är bryggat

15 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
Okej, ska testa det! Tack för hjälpen! För att inte vara helt ute och cykla, visst är det den tunna sladden som går från REM på steget? (A)

124 Inlägg
11 juli 2011
jajjemen, bara testa dra en kabel rakt fram till stereon och testa, funkar det då är de bara o dra en ny remote smile

Sök