Rost är något som många har. Kolla alla skärmar, trösklar och baljer bak. En annars vanligt sjukdom är att inredningen på dörrarna brukar vara trasiga. Kolla så all el funkar, elhissar, elseglar mm.
Sen att ventilkåpspackning inte läcker olja och även locket. Kolla när senaste servicen var och när kamremen bytes senast. Växelspaksdamaskar eller gummin brukar sett sin bästa dagar och lådan känns som en skål gröt. kolla det med.
Kopplingstest är ett måste när man provkör. Kolla besiktning historik om det är möjligt. lite smått och gött jag kom på nu
Hade jag slagit i huvudet och plötsligt fått ett oemotståndligt sug efter 740 hade jag:
* Sållat bort alla gasglada ungdomar * Kollat så att limmet efter Volvo Performance streamern går att få bort * Kollat så att fjädrarna inte saknar tre varv * Kollat så att det inte sitter en Japs-dämp med 5" ändrör utan mittdämpare på bilen.
Nä, men seriöst så hade jag bevakat Blocket efter en August 85 som säljer sin 740 han haft sedan ny pga att han inte kan köra bil längre. Många äldre rullar ju i skitfina gamla 740 och og900 eller har haft stått i garaget i 5 år, och man har ju sett hur de yngre förmågorna behandlar sina bilar. Tittar man ut här på fredagarna kan man se ett par-tre 740 gå på enhjulsspinn på snabbköpsparkeringen. Nog inget man vill köpa. Har man ett par veckors tålamod och kan tänka sig att åka tio mil kan jag nästan garantera att man hittar en fin gubbkörd 740.