3041
Sök

Oljetips Saab 9-3

138 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej!
ska byta olja på min Saab 9-3 och frågan är egentligen vilken som är bäst?
Det är en Saab 9-3 2.0T med 185 hk.

Mvh Viktor

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

1 327 Inlägg
14 juli 2011
#2
Biltema 5w40 uppfyller kraven som din motor har och högre krav.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … lja-5W401/
10 liter för 529 kr är svårt att slå.

Annars kan du ju köpa dyrare olja typ mobil 1 men det går inte säga vilken olja som är bäst. Finns inga tester på motorolja.


138 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#3
Aero T16 skrev:
Biltema 5w40 uppfyller kraven som din motor har och högre krav.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … lja-5W401/
10 liter för 529 kr är svårt att slå.

Annars kan du ju köpa dyrare olja typ mobil 1 men det går inte säga vilken olja som är bäst. Finns inga tester på motorolja.

Ah okej, tack. Men med tanke på oilsludge problemet, vågar man köra med biltemas?

Mvh

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

2 337 Inlägg
14 juli 2011
#4
GM's egna olja funkar mycket bra, den ar inte sa farligt dyr heller (men priserna varierar valdigt mycket runt om i landet).

8 883 Inlägg
14 juli 2011
#5
Virrson skrev:
Aero T16 skrev:
Biltema 5w40 uppfyller kraven som din motor har och högre krav.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … lja-5W401/
10 liter för 529 kr är svårt att slå.

Annars kan du ju köpa dyrare olja typ mobil 1 men det går inte säga vilken olja som är bäst. Finns inga tester på motorolja.

Ah okej, tack. Men med tanke på oilsludge problemet, vågar man köra med biltemas?

Mvh

Vart du köper oljan spelar inte så stor roll, men den i länken är inte godkänd för din bil.
Det som är viktigt är att det står GM LL-A-025 på flaskan.
Vilken olja man sedan använder är upp till var och en att avgöra.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

1 327 Inlägg
14 juli 2011
#6
ACEA A3/B3, API SJ eller högre står det i 2002:ans 9-3 instruktionsbok så jag antar att det ska passa till din bil med.

Oilsludge beror inte så mycket på oljan. Det är pga igensatt vevhusventilation och för långa serviceintervaller med dyr longlife olja.

Därför bättre att köra med vanlig olja och byta vid max 1000 mil. Det är iaf min uppfattning.


138 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#7
Hamilton skrev:
Virrson skrev:
Aero T16 skrev:
Biltema 5w40 uppfyller kraven som din motor har och högre krav.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … lja-5W401/
10 liter för 529 kr är svårt att slå.

Annars kan du ju köpa dyrare olja typ mobil 1 men det går inte säga vilken olja som är bäst. Finns inga tester på motorolja.

Ah okej, tack. Men med tanke på oilsludge problemet, vågar man köra med biltemas?

Mvh

Vart du köper oljan spelar inte så stor roll, men den i länken är inte godkänd för din bil.
Det som är viktigt är att det står GM LL-A-025 på flaskan.
Vilken olja man sedan använder är upp till var och en att avgöra.

Mvh
Hamilton

Och vad anser ni? vad är bäst enligt er? erfarenheter? är ganska färsk på det här med olja.

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

749 Inlägg
14 juli 2011
#8
Virrson skrev:
Aero T16 skrev:
Biltema 5w40 uppfyller kraven som din motor har och högre krav.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … lja-5W401/
10 liter för 529 kr är svårt att slå.

Annars kan du ju köpa dyrare olja typ mobil 1 men det går inte säga vilken olja som är bäst. Finns inga tester på motorolja.

Ah okej, tack. Men med tanke på oilsludge problemet, vågar man köra med biltemas?

Mvh

Har erfarenhet av att turbon går sönder efter montering av biltemas oljefilter på SAAB, har hänt på flera stycken.


Rumpmas
3 860 Inlägg
14 juli 2011
#9
Aero T16 skrev:
ACEA A3/B3, API SJ eller högre står det i 2002:ans 9-3 instruktionsbok så jag antar att det ska passa till din bil med.

Oilsludge beror inte så mycket på oljan. Det är pga igensatt vevhusventilation och för långa serviceintervaller med dyr longlife olja.

Därför bättre att köra med vanlig olja och byta vid max 1000 mil. Det är iaf min uppfattning.

Instruktionsboken gäller inte angående oljan.Det blev uppdaterat i och med oil-sludgeproblematiken. Visst kan man köra som man vill, men 5 liter godkänd olja från Saab kostar bara 400 spänn. En gång om året är det väl inte så farligt?
Senast redigerat av Andromeda (14 juli 2011)


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
14 juli 2011
#10
Mapodo.de säger jag bara.

420:- för 5 Liter mobil1 0w40 olja, perfekt...då hade du lite över om den drar någon olja.
3-4 Dagars leveranstid.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

138 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#11
Jobbar precis vid mekonomen, tänkte köra deras filter och olja, 0w40 helsyntet, är det något?

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

1 036 Inlägg
14 juli 2011
#12
Virrson skrev:
Jobbar precis vid mekonomen, tänkte köra deras filter och olja, 0w40 helsyntet, är det något?

jag kör castrol magnatec, grön dunk å byte va 1000 mil olja + filter.. funkar toppen!smile
Senast redigerat av Mangisen (14 juli 2011)


Rumpmas
3 860 Inlägg
14 juli 2011
#13
Virrson skrev:
Jobbar precis vid mekonomen, tänkte köra deras filter och olja, 0w40 helsyntet, är det något?

Har du en 00-02?

I så fall är det lugnt så länge det står sähär bakpå flaskan: GM LL-A-025


138 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#14
Andromeda skrev:
Virrson skrev:
Jobbar precis vid mekonomen, tänkte köra deras filter och olja, 0w40 helsyntet, är det något?

Har du en 00-02?

I så fall är det lugnt så länge det står sähär bakpå flaskan: GM LL-A-025

okej, tackar! Idioten som hade den innan har ju kört med biltemas filter och olja...köpte den i förrgår så hoppas inte den tagit någon stryk. Brukar alltid göra en mindre "service" när jag köpt beggad bil.

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

Turbo?
440 Inlägg
14 juli 2011
#15
Det hör du om du lyssnar noga, Oil sludge problemet hörs direkt om det blivit något värre av de.

Om du har bilen står på tomgång och har huven öppen så lyssnar du noga efter lite ventil slammer ungefär, Motorn ska vara i princip helt tyst och låta jätte fint när den inte är drabbad.
Slammrar ventilerna lite lätt så vet du att den är drabbad och det har kommit in i hydrallyftarna på din motor.

Vad jag har för erfarenhet så är frågan om du har tur eller inte... Köpte en 9-3 Aero -01 som hade blivit servad 2ggr per år på saab verkstad och allt var antecknat i servicebok, den hade oil sludge problemet...

Hur många olika versioner finns det av vevhusventelationen 7st eller nått?? Vilket skämt ifrån saab iaf....
Senast redigerat av Denniz_ (14 juli 2011)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 juli 2011
#16
Denniz_ skrev:
Det hör du om du lyssnar noga, Oil sludge problemet hörs direkt om det blivit något värre av de.

Om du har bilen står på tomgång och har huven öppen så lyssnar du noga efter lite ventil slammer ungefär, Motorn ska vara i princip helt tyst och låta jätte fint när den inte är drabbad.
Slammrar ventilerna lite lätt så vet du att den är drabbad och det har kommit in i hydrallyftarna på din motor.

Vad jag har för erfarenhet så är frågan om du har tur eller inte... Köpte en 9-3 Aero -01 som hade blivit servad 2ggr per år på saab verkstad och allt var antecknat i servicebok, den hade oil sludge problemet...

Hur många olika versioner finns det av vevhusventelationen 7st eller nått?? Vilket skämt ifrån saab iaf....

Jaså, vilket skämt? Att förlänga sin motorgaranti till 8 år, obegränsade mil. Medan Audi som haft samma problem sedan slutet av 80-talet bara skrev i instruktionsboken att det är normalt att bilen dricker 1 l olja/100 mil.

Vilket skämt från Audi...


138 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#17
Andromeda skrev:
Denniz_ skrev:
Det hör du om du lyssnar noga, Oil sludge problemet hörs direkt om det blivit något värre av de.

Om du har bilen står på tomgång och har huven öppen så lyssnar du noga efter lite ventil slammer ungefär, Motorn ska vara i princip helt tyst och låta jätte fint när den inte är drabbad.
Slammrar ventilerna lite lätt så vet du att den är drabbad och det har kommit in i hydrallyftarna på din motor.

Vad jag har för erfarenhet så är frågan om du har tur eller inte... Köpte en 9-3 Aero -01 som hade blivit servad 2ggr per år på saab verkstad och allt var antecknat i servicebok, den hade oil sludge problemet...

Hur många olika versioner finns det av vevhusventelationen 7st eller nått?? Vilket skämt ifrån saab iaf....

Jaså, vilket skämt? Att förlänga sin motorgaranti till 8 år, obegränsade mil. Medan Audi som haft samma problem sedan slutet av 80-talet bara skrev i instruktionsboken att det är normalt att bilen dricker 1 l olja/100 mil.

Vilket skämt från Audi...

Instämmer! Men blir nog att handla på mekonomen. Tänkte även inhandla deras uppgraderings kitt till vevhusventilationen. Är det någon som har bytt? Är det svårt att göra själv? Som sagt så är jag väldigt färsk inom ämnet att mecka Saab.

Mvh

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

138 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#18
Snabb fråga här också, hur många liter olja ska i bilen? har inte min bok här.

Mvh

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

Trucker
2 710 Inlägg
15 juli 2011
#19
Mobil1, 4liter! Har för mig att det är exakt 4 liter! Köp en liter extra, du kan ju alltid lämna tibak de smile

Fart missbrukare

1 327 Inlägg
15 juli 2011
#20
Virrson skrev:
Andromeda skrev:
Virrson skrev:
Jobbar precis vid mekonomen, tänkte köra deras filter och olja, 0w40 helsyntet, är det något?

Har du en 00-02?

I så fall är det lugnt så länge det står sähär bakpå flaskan: GM LL-A-025

okej, tackar! Idioten som hade den innan har ju kört med biltemas filter och olja...köpte den i förrgår så hoppas inte den tagit någon stryk. Brukar alltid göra en mindre "service" när jag köpt beggad bil.

Var har du fått det ifrån att biltemas filter och olja ska förstöra motorn?

Ska du köpa på mekonomen så be om mekonmenkort så får du 10% på alla varor.



Sök