Heter baslådan CSW-1200?
I så fall är den på 4 Ohm och ska funka utan problem ifall man bryggkopplar två av stegets kanaler. De GAS 6x9" som jag känner till är på 4 Ohm per högtalare, då ska även den biten funka utan bekymmer. Steget ska enligt manualen kunna ge ut 4x60 WRMS i 4 Ohm, däremot står det inget om hur mycket det ger ut i 2 Ohm.
En gissning, med tanke på att det gäller ett "billigt" steg, är att det ger ut högst 4x75 WRMS i 2 Ohm. Räknar man på 300 WRMS vid 14,4 V och 55% verkningsgrad så får 5 m lång 8 mm2 kabel ca 0,43 V spänningsförlust vilket egentligen inte är en katastrof, men då får man även komma ihåg att i just detta fall får även minuskabeln lika mycket förlust.
Detta gäller alltså om steget körs med full RMS-effekt, fast nu spelades det bara på "halv" effekt och då blir de teoretiska förlusterna mindre.
Jag föreslår att du först mäter så att steget får spänning utan stora förluster, är det bra spänning så kan du testa en annan bas för att jämföra hur den låter. Med "bra" spänning menar jag att det inte skiljer mer än ett par tiondelar på stegets strömplintar jämfört med på batteripolerna, sedan bör batteriet ha åtminstone 12,4 V eller mer i vilospänning.
Du kan prova att lite försiktigt trycka in baskonen (endast typ 4-5 mm) på Denverbasen och lyssna om det skrapar när den åker inåt, gör den det så har den blivit dålig. Tryck så att konen åker in rakt, dvs tryck inte in bara på ena sidan av konen.
Till slut tycker jag att du egentligen borde ha grövre strömkablar till steget, på en båt utan "chassijord" är det extra viktigt med grova minuskablar.