3411
Sök

Bygga om högerstyrd till vänsterstyrd, regbesikta?

338 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#1
Har en bil stående, registrerad som högerstyrd med anteckning om det i regbeviset, är det genomförbart att göra om den till vänsterstyrd?

Måste man regga om bilen med en enkel regbesiktning för 380:-? Eller behövs det en större regbesiktning för 940:-? Eller kanske bara bygga om och se glad ut?

Vill bara ha svar på mina frågor, inte massa om att det är onödigt, jobbigt och dyrt!

Skulle ringt till bilprovningen men dom har ju inte öppet förrän imorgon...

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
KHRacing
17 juli 2011
#3
Du kan inte BARA REGBESIKTIGA IN EN SÅDAN FÖRÄNDRING ALLS.

uTAN DU MÅSTE GÅ VIA sfro.
MEN.. DETTA ÄR OKSÅ DEN ENDA MODEFIKATIONEN DU BEHÖVER GÖRA, TILL SKILLNAD PÅ ALLA ANDRA  SOM EJ FLYTTAR RATTEN -  UTAN DE MÅSTE BYTA MOTOR, HELA BROMSSYSTEMET & DRIVLINAN :-)

JAG VET ALLT DETTA EXAKT DÅ JAG SJÄLV SKALL REGGA JUST DETTA I HÖST !

Sorry för stora bokstäver, orkar ej ändra.

KHRacing
17 juli 2011
#4
PS. e du verkligen säker på att det står högerstyrt i papprena ?  har jag själv aldrig sett att det står i nån högerstyrd bils regpapper.

338 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#5
"TILLÄGGSINFORMATION
Informationen nedan redovisas obehandlad från Vägtrafikregistret.Om det är tomt betyder det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.

T14D FORDONET TIDIGARE TAGET I BRUK MED STÖD AV EG-TYPGODK I STAT
INOM EUROPEISKA EKONOMISKA SAMARBETSOMRÅDET(EES). FORDONET SKA
EFTER NATIONELLT GODK FORTFARANDE BETRAKTAS SOM EG-TYPGODK.
T31FA FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 19 § LAGEN
(2001:1080) OM MOTORFORDONS AVGASRENING OCH MOTORBRÄNSLEN.
HÖGERSTYRD"

KHRacing
17 juli 2011
#6
ok ok.

då är det enda du kan göra lagligt, att regga vsom ombyggt fordon via SFRO.com !

338 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#7
Har du någon pålitlig källa på det? Gärna en internetsida där jag kan läsa det själv.

KHRacing
17 juli 2011
#8
chilibyte skrev:
Har du någon pålitlig källa på det? Gärna en internetsida där jag kan läsa det själv.

www.sfro.com

  Men jag har varit i kontakt med gustav Uhlander, som bla skriver i tidningen Bilsport, just ang ombyggnadtioner utav bilar, han jobbar som SFRO-bilbesiktnings/registreringsman

Dessa orden kommer rakt från Gustav själv.

338 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#9
Okej, men där finns ingen info om att ändra från höger till vänsterstyrt.

KHRacing
17 juli 2011
#10
Nej, men det är endast SFRO som kan godkänna denna ombyggnadtionen i Sverige. Efetr att de inspekterat/godkänt så får du regbesiktiga som ombyggt fordon, det ger en hel del lättnader för din bil för senare "moddar".

MEn som sagt - alla dessa fakta jag rabblat upp kommer direkt från Gustav.

338 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#11
Ringde bilprovningen idag och allt som behövs är en vanlig regbesiktning och ett intyg på styrinrättningen.

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
22 juli 2011
#12
För att inte skapa en ny tråd lånar jag denna.

Jag undrar hur "svårt det är" att Bygga om från höger till vänsterstyrt på en Toyota Mr2 (turbo import)

Med tanke på att motorn sitter där bak tycker jag, eller ja det känns som att det underlättar otroligt mycket.

Tackar för svar på förhand  smile


338 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#13
Hitta en svensksåld (eller iaf vänsterstyrd) MR2 och flytta över allt, tar ju ett tag men är ju inte jättesvårt wink

KHRacing
22 juli 2011
#14
chilibyte skrev:
Ringde bilprovningen idag och allt som behövs är en vanlig regbesiktning och ett intyg på styrinrättningen.

Dina uppgifter du fått stämmer ej tyvärr & det är beklagligt -  vem skall liksom skriva ut intyget till dig ?

Kontakta din lokala SFRO-besiktningsman så kommer du få rätt info, samma som jag gav !

338 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#15
Jag använder ju befintliga delar från en bil som varit såld i Sverige som vänsterstyrd, varför skulle jag inte kunna få ett intyg på styrväxeln från generalagenten?

Jag litar på det teknikern hos bilprovningen sa till mig i alla fall.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 juli 2011
#16
chilibyte skrev:
Jag använder ju befintliga delar från en bil som varit såld i Sverige som vänsterstyrd, varför skulle jag inte kunna få ett intyg på styrväxeln från generalagenten?

Jag litar på det teknikern hos bilprovningen sa till mig i alla fall.

Lita aldrig på bilprovningen dom jävlarna är nästan som politiker, snackar som fan och vet ingenting. Självklart finns det också extemt duktig & kunninga människor på SBP men de är i absolut minoritet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

KHRacing
22 juli 2011
#17
chilibyte skrev:
Jag använder ju befintliga delar från en bil som varit såld i Sverige som vänsterstyrd, varför skulle jag inte kunna få ett intyg på styrväxeln från generalagenten?

Jag litar på det teknikern hos bilprovningen sa till mig i alla fall.

Eftersom jag redan gjort ombyggnaden o skall regga om så vet jag ju vad som kråävs då jag kontaktade SFRo för flera år sedan o haft stadig kontakt med dem .

att flytta ratten är en såpass stor modefikation så att det kräver en reggning som ombyggt fordon enligt just AB SBP..

Vidare så är det ine intyg på styrväxeln som du behöver, utan ett intyg på själva ombyggnaden.

mvh k

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
22 juli 2011
#18
chilibyte skrev:
Hitta en svensksåld (eller iaf vänsterstyrd) MR2 och flytta över allt, tar ju ett tag men är ju inte jättesvårt wink

Kanske en skrotad Noneturbo? eller skrotningsfärdig. antar att länkarna osv passar oavsätt höger eller vänsterstyrd

du tack för svaret smile


338 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#19
KHRacing skrev:
chilibyte skrev:
Jag använder ju befintliga delar från en bil som varit såld i Sverige som vänsterstyrd, varför skulle jag inte kunna få ett intyg på styrväxeln från generalagenten?

Jag litar på det teknikern hos bilprovningen sa till mig i alla fall.

Eftersom jag redan gjort ombyggnaden o skall regga om så vet jag ju vad som kråävs då jag kontaktade SFRo för flera år sedan o haft stadig kontakt med dem .

att flytta ratten är en såpass stor modefikation så att det kräver en reggning som ombyggt fordon enligt just AB SBP..

Vidare så är det ine intyg på styrväxeln som du behöver, utan ett intyg på själva ombyggnaden.

mvh k

Nu har jag också vart i kontakt med SFRO och dom säger ju emot dig wink

"Ett helfordonsgodkänt fordon (-93 och senare) är svårt att få godkänt om man ändrar. Hör med din besiktningsstation vad de kräver. Du ska inte behöva göra en Sfro-bes för detta. Snarare intyg från någon märkesvekstad, men hör med bilprovningen."

KHRacing
8 november 2011
#20
chilibyte skrev:
KHRacing skrev:
chilibyte skrev:
Jag använder ju befintliga delar från en bil som varit såld i Sverige som vänsterstyrd, varför skulle jag inte kunna få ett intyg på styrväxeln från generalagenten?

Jag litar på det teknikern hos bilprovningen sa till mig i alla fall.

Eftersom jag redan gjort ombyggnaden o skall regga om så vet jag ju vad som kråävs då jag kontaktade SFRo för flera år sedan o haft stadig kontakt med dem .

att flytta ratten är en såpass stor modefikation så att det kräver en reggning som ombyggt fordon enligt just AB SBP..

Vidare så är det ine intyg på styrväxeln som du behöver, utan ett intyg på själva ombyggnaden.

mvh k

Nu har jag också vart i kontakt med SFRO och dom säger ju emot dig wink

"Ett helfordonsgodkänt fordon (-93 och senare) är svårt att få godkänt om man ändrar. Hör med din besiktningsstation vad de kräver. Du ska inte behöva göra en Sfro-bes för detta. Snarare intyg från någon märkesvekstad, men hör med bilprovningen."

Helfordonsgodkännandet kom allra första gången 1994, det var Audi, inte ens alla nya fordon är helfortdonsgodkända,, deta bestämmer den enskilde importren om de skall vara eller ej, exempelvis så ärt er en svensksåld EVO6:a inte helfordonsgodkänd alls.

Om man reggar som ombyggt fordon, så försvinner just helfordonsgodkännant ur bilens papper. för att flytta ratten så krävdesdet en reistreriingseiktning enligt SFRO/SBP. dock var detta en så stor ombyggnad att det ansågs utav just SFRO att detta var det enda som behövdes göras.. annars krävs det ju byte v motor, drivlina & hela bromssystemet.


Sök