3264
Sök

Skillnad lastbilsturbo vs. traktorturbo?

63 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej kan nån kunnig själ förklara för mig om det är nån skillnad på dom.....
Uppbyggnad och förhållandet på turbinerna...avgashus eller nått.....

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 juli 2011
#2
Det bör väl inte vara några större skillnader? Jag menar både lastbilar och traktorer är ju lågvarviga, stora dieslar. Ser fram emot svar från kunnigare personer för nu blev jag lite nyfiken. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Dr. Turbo
459 Inlägg
19 juli 2011
#3
Gissar att det inte skiljer nått nämnvärt.
Det som brukar däremot skilja på Tunga fordon motför lätta är att de oftast har större avgashus och ibland även väldigt konstiga mått t.ex väldigt liten turbin motför kompressorhjulet osv
Så gäller att kolla upp mått, avgashusstorlek osv på dem före man monterar på bilen och tror att det blir bra bara för att det är en XXXX turbo som även finns att köpa som eftermarknadsagg och kostar då det dubbla (minst).


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
19 juli 2011
#4
Grävmaskiner och traktorer brukar ha mindre avgashus än lastbilar.

Enda riktigt stora nackdelen med lastbils/arbetsmaskiners turbos är att dom oftast är fysiskt stora jämfört med en raceturbo.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
20 augusti 2011
#5
betydligt  snabbare  spool up  vid mindre  avgashus    beror  helt på vilket "uppförande" du vill ha

Remember Everything Forgive Nothing

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 augusti 2011
#6
vad man nu ska med en lastbils turbo till då de är inte ovanligt man laddar en bit över 2-3 bar med dom.
hur många personbilar klarar av de trycket i längden?
/ lär ju bli skit sega och få upp trycket med på en personbil med


Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
20 augusti 2011
#7
aa det  är därför många kör  med launch control  fullt turbotryck  fast stillastående bil !

Remember Everything Forgive Nothing

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 augusti 2011
#8
MrEricsson skrev:
vad man nu ska med en lastbils turbo till då de är inte ovanligt man laddar en bit över 2-3 bar med dom.
hur många personbilar klarar av de trycket i längden?
/ lär ju bli skit sega och få upp trycket med på en personbil med

Polaren körde med en GT45B ( lastbil ) på din 240 tic, han hade fullt ladd ca 2 bar vid 4krpm.. men det är vad han sa.. ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
20 augusti 2011
#9
omöjligt

Remember Everything Forgive Nothing

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 augusti 2011
#10
jo tycker också det.. fick aldrig chansen att åka med eller test köra.. men snurran köpte jag iaf smile och modda om till gt 36 avgas hus..
Foxxen skrev:
omöjligt

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 augusti 2011
#11
XeptiQ skrev:
MrEricsson skrev:
vad man nu ska med en lastbils turbo till då de är inte ovanligt man laddar en bit över 2-3 bar med dom.
hur många personbilar klarar av de trycket i längden?
/ lär ju bli skit sega och få upp trycket med på en personbil med

Polaren körde med en GT45B ( lastbil ) på din 240 tic, han hade fullt ladd ca 2 bar vid 4krpm.. men det är vad han sa.. ?

låter väldigt mkt överdrivet min bil är mkt bättre än din bil snack typ.


Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
20 augusti 2011
#12
jobbigt med såna människor !!

Remember Everything Forgive Nothing

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 augusti 2011
#13
Tycker jag du är rätt omogen och löjlig.. I min mening finns inget om min bil är bättre än din bil.. DET ÄR VAD HAN SA TILL MIG... om det nu stämmer eller inte vad vet jag för jag har varken kört den eller åkt med. PUNK!

MrEricsson skrev:
XeptiQ skrev:
MrEricsson skrev:
vad man nu ska med en lastbils turbo till då de är inte ovanligt man laddar en bit över 2-3 bar med dom.
hur många personbilar klarar av de trycket i längden?
/ lär ju bli skit sega och få upp trycket med på en personbil med

Polaren körde med en GT45B ( lastbil ) på din 240 tic, han hade fullt ladd ca 2 bar vid 4krpm.. men det är vad han sa.. ?

låter väldigt mkt överdrivet min bil är mkt bättre än din bil snack typ.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

KHRacing
20 augusti 2011
#14
Foxxen skrev:
omöjligt

http://www.bonnmeck.se

behöver jag skriva mera ?

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
20 augusti 2011
#15
riktigt ball sida !! gillar deras gårdsbil !!

Remember Everything Forgive Nothing

29 Inlägg
22 augusti 2011
#16
XeptiQ skrev:
jo tycker också det.. fick aldrig chansen att åka med eller test köra.. men snurran köpte jag iaf smile och modda om till gt 36 avgas hus..
Foxxen skrev:
omöjligt


Jag kör själv med ett gt 40 agg, med grenröret och kammen och doningarna i toppen så har jag 0.9 bar vid 4,600 rpm....

gasar till det rasar!

Snart egen företagare inom bärgning
114 Inlägg
23 augusti 2011
#17
eckee skrev:
XeptiQ skrev:
jo tycker också det.. fick aldrig chansen att åka med eller test köra.. men snurran köpte jag iaf smile och modda om till gt 36 avgas hus..
Foxxen skrev:
omöjligt


Jag kör själv med ett gt 40 agg, med grenröret och kammen och doningarna i toppen så har jag 0.9 bar vid 4,600 rpm....

men 2 bar ? vid 4 tusen varv ? utan  launch ??

Remember Everything Forgive Nothing

MOPAR
44 Inlägg
31 augusti 2011
#18
eckee skrev:
XeptiQ skrev:
jo tycker också det.. fick aldrig chansen att åka med eller test köra.. men snurran köpte jag iaf smile och modda om till gt 36 avgas hus..
Foxxen skrev:
omöjligt


Jag kör själv med ett gt 40 agg, med grenröret och kammen och doningarna i toppen så har jag 0.9 bar vid 4,600 rpm....

finns många avgashus o välja mellan stora som små............
sen beror de ju på vad för cylinder volym man har.

Hmmm Does it Spool??

54 Inlägg
5 september 2011
#19
Sen har ju grenröret en del i hur bra spool man har. Kör man med ett dåligt grenrör kan man ju få vänta sig gråhårig motför om det är ett bra.

Jag kör med en hx50 och har fullt ladd vid 4,5 (1,7bar). Dock är den ju för seg så den hinner bara upp i ca 0,4-0,5 på ettan. Men somsagt man ska inte stirra sig blind på turbomodellen. Finns ju x antal avgashus, kompressorhus, turbinutformningar osv.

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...

5 710 Inlägg
9 september 2011
#20
För att återgå till ursprungsfrågan....
Kikar man lite på effekterna på en lastbil vs en traktor så ser man att en vanlig traktor inte har speciellt mycket effekt (det finns undantag). 100-200hk är rätt vanligt på en traktor, 4-500 hk är rätt vanligt på en lastbil. Aggregaten är naturligvis anpassade till effekten så skillnaden är storlek både på turbin och kompressor där traktorturbon är mindre.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök