2593
Sök

Antenn-fråga om Audi A4 (B5)

Son Of Murphy
782 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Hej där ute!

Har en Audi A4 (B5) som jag inte har någon som helst radiomottagning i sedan jag böt ifrån BlauPunkt stereo till min Pioneer. Vet och har läst runt på andra forum att det är problem med just A4an.
Var i kontakt med en bilstereo firma i Norrtälje om problemet och dom hade inga raka besket UTOM att dra en ny extern antenn. Problemet då är ju att man måste göra inverkan på karossen, I guess och så.
Tänkte om någon här inne har kommit på en smidig bra lösning?
Jag prövade med en JVC-stereo innan jag satte in min Pioneer och då fanns det fortfarande mottagning, t.o.m. bättre än med Blaupunkten, skönt tänkte jag, då blir det bra även med Pioneeren, men icke.
Har bytt kontakt och fick av en kompis låna en slatt han hade haft emellan i sin A4a, men inte ens det hjälpte...
Tacksam för svar! smile Och glöm helst inte bort, jag har tummen mitt i handen, så enkla lösningar är att föredra! wink

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

147 Inlägg
21 juli 2011
antenn förstärkare är vad du skall ha

Son Of Murphy
782 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
fcm skrev:
antenn förstärkare är vad du skall ha

Dom på bilradiofirman kunde inte garantera att det hjälpte särskillt mycket... sad 250kr på en kabelförstärkare som kanske eventuellt funkar tänker jag inte slänga ut... tongue

Son Of Murphy
782 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Det vanligaste felet brukar vara att remotekabeln inte är ihoptryckt. Kolla på kablaget som följde med Pioneer-stereon så ser du en blå/vit kabel som antagligen fortfarande är isär. Skjut ihop de två sladdändarna så har du löst om inte hela så en del av problemet.
Originalstereon matar antennförstärkaren via antennsladden och eftersom att den funktionen inte finns på eftermarknadsapparaterna så kopplar man in en s.k signalseparator mellan stereon och antennen som sköter den biten. Den gör så att strömförsörjningen till antennförstärkaren kommer via remoten. Utseendet varierar men om den monterats av en VAG-handlare så är den vanligtvis fyrkantig med metallhölje med svarta gavlar i plast och en svart kabel som sitter i ISO-kontakten i kammare A5, samt att den sitter inkopplad mellan bilens antennsladd och stereons antenningång.

Kommer signalseparatorn från en billjudsfirma så är det troligtvis fabrikatet Autoleads och då är det ett runt metallhölje med en blå kabel inkopplad i kammare A5 eller direkt på remotekabeln.

Antennförstärkare finns det redan i bilen och den sitter ovanför bakrutan.

Ah den infon tackar jag för! smile Vet att jag har en sådan, blå vit kabel som står remote på. Men däremot har jag alltid haft den som remote för slutsteg o så, och därför inte tänkt den som hjälpmedel annt än till det.
Ska prova detta i morgon om vädret tillåter. smile

147 Inlägg
22 juli 2011
till mina audin så har jag varit tvungen att använda antennförstärkare och det har inte varit några problem

Son Of Murphy
782 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
fcm skrev:
till mina audin så har jag varit tvungen att använda antennförstärkare och det har inte varit några problem

Förstärkaren sitter ju där orginal, då inte Audi har antenn... tongue Nu ska jag däremot kolla som tidigare amvändare nämnt om det är så att strömmen från stereon till antennförstärkaren inte är inkopplad

147 Inlägg
22 juli 2011
nä bilen har ingen förstärkare de har nått annat konstigt ev sitter det en förstärkare i org radion

147 Inlägg
22 juli 2011
antennen sitter i ena sidorutan och den andra är till telefon men om du inte tro mig så ha ditt problem

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
27 juli 2011
Som andra säger, Antenn-förstärkar är det du ska ha smile

Olika
907 Inlägg
27 juli 2011
fcm skrev:
antennen sitter i ena sidorutan och den andra är till telefon men om du inte tro mig så ha ditt problem

Nej vi tror dig inte för vi VET att det redan finns en antennförstärkare i bilen, problemet är bara dess spänningsmatning som måste byggas om när man byter stereo.
Originalstereon och även vissa Blaupunkt spänningsmatar förstärkaren genom antennkabeln, andra stereofabrikat gör inte det och då måste man "injicera" matningsspänning i antennkabeln till förstärkaren.
Senast redigerat av fredriq (27 juli 2011)

Mvh
Fredrik

jobbar påre
751 Inlägg
28 juli 2011
du har en antännförstärkare ja. men som han sa måste du ha "omvlandlare" eller snarare du ska ha en kontakt så du får in stretan till förstärkaren..
denna är dyr dock.men i vissa fall kan man köpa komplett kabelpaket med denna i..

det går att köra utan den. men har stereon klen radiomottagare .vilket pioneer har så hörs den knappt.

dock så bör man lägga dit en adapter då signalen dör ganska snabbt man åker utanför staden

jobbar påre
751 Inlägg
30 juli 2011
hmm.. tror nån jag såg kostade kring 3-400kr.

i min bil satte ja in en pioneer lirare och de var väl hyfsat bra mottagning. sen slängde ja in en alpine, då var de mkt bättre..inte gjort nånting åt kopplingarna.

Sök