4015
Sök

Skaffa typintyg till Rover?

3 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej, har ett Amazon projekt där tanken är att lägga i en Rover motor från en SD1. Motorn är tillverkad mellan år 1976-1987. Enligt SFRO behöver jag ett intyg från tillverkaren och så här står det:

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

Alltså behöver jag ett avgasintyg från Rover, men var kan jag få tag på ett sådant? Hjälp!!


Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
21 juli 2011
#2
lundblad22 skrev:
Hej, har ett Amazon projekt där tanken är att lägga i en Rover motor från en SD1. Motorn är tillverkad mellan år 1976-1987. Enligt SFRO behöver jag ett intyg från tillverkaren och så här står det:

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

Alltså behöver jag ett avgasintyg från Rover, men var kan jag få tag på ett sådant? Hjälp!!

Rover gick i konkurs för ett antal år sen om jag minns rätt. Så med andra kan du fetglömma det intyget.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

16 Inlägg
21 juli 2011
#3
Du behöver inte ha något intyg.

BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
21 juli 2011
#4
En annan fråga som dyker upp är om du ändrar tillräckligt för att registrera som ombyggt fordon? Är det endast motor som ska ändras?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
21 juli 2011
#5
fixarn1 skrev:
Du behöver inte ha något intyg.

BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment

min tanke oxå knappast att en amazon är nyare än 75 smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 111 Inlägg
21 juli 2011
#6
Som sagt, det där handlar om årsmodellen på bilen, inte på motorn.
Fritt fram för motorer utan kat även av årsmodeller från 1976 och nyare i en Amazon m.a.o.


3 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#7
Självklart är där mer än motor som ska bytas, som ex bakaxel, inredning bla bla..
Enligt SFRO-hemsida,är max tillåtna effekt i amazon 110 din/hk.
Hade för mig att det var max 150hk, I motorn jag har är det 155hk kan man på något sätt kring gå det?
Undrar hur alla andra med V8 Amazon gör, för att få bilen godkänd med V8?


Forummoderator
9 299 Inlägg
22 juli 2011
#8
lundblad22 skrev:
Självklart är där mer än motor som ska bytas, som ex bakaxel, inredning bla bla..
Enligt SFRO-hemsida,är max tillåtna effekt i amazon 110 din/hk.
Hade för mig att det var max 150hk, I motorn jag har är det 155hk kan man på något sätt kring gå det?
Undrar hur alla andra med V8 Amazon gör, för att få bilen godkänd med V8?

Är 110hk med skivor? Det låter lite?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 111 Inlägg
22 juli 2011
#9
110 kilowatt är det, dvs. 150 kusar...


3 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#10
Okej tack så mycket x)
Läste precis också igenom regler för ombyggt fordon att: Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK.
Så om jag bytar ut bakaxel med skivor bak samt fram, dämpare och fjädring runtom, så har jag ändrat konstruktionen eller hur?
Och då ger det att:
15x11.6 (bilens vikt är 1160kg)= 174
174x1.36= 236.64 hk
Då får jag ha en motor som ger 236,64 hk om besiktnings männen godtar det? big_smile rätta mig om jag är helt ute och cyklar!



Sök