RD_87 skrev:
Thunderbird88 skrev:
Min drar 1.2L milen stadskörning (lugn körning, går inget annat) så ja, det är något problem med den.
Säg såhär. Min saab drar 0.9 stadskörning. Det är en 2.0 på 130 hästar original (mindre i verkligheten).
Men en Lincoln MK Viii med 4.6L v8 på 280hk drar runt 1.0-1.1L milen stadskörning. Vilken bil har den mest ekonomiska motorn? Jag sätter inte min röst för lilla 2.0an iallafall. En v8 drar inte 45L milen motorväg vilket du och många andra verkar tro.
Tyck vad du vill om jänk men har du kört en?
Jag tycker 280hk på en 4.6L motor är bra när den sedan drar 0.85 landsväg. Jänkarna gör bra motorer och dom drar inte mycket heller! Sedan kan man inte mäta körglädje i bränsle förbrukning.
Automat lådor är bra och man kan göra mycket mer kul med dom än manuella lådor. Inredningen är skräp, det vet alla.
Men Saabar då. Rostar utav helvete medans jänk på det årtalet hade helgalvaniserade bilar. Det säger lite om kvalitén på bilarna.
Jag är beredd att hålla med dig, jänkare går mycket billigare än vad folk tror. Framför allt på motorvägen, en 90-tals caprice skulle jag tro är ett ganska vettigt köp. Funderar på att köpa en med 290hk Lt1, tar inte mycket mer än en Volvo men klart mycket bättre mysfaktor & prestanda.
Invalidaggregat är ju enligt mig mycket bekvämare, men strular mer och lite smådrygt på vintern. Iofs, om man jämför en Th350 med en Saab-låda så går ju strulandet på ett ut.
Men hur man än vänder på det så är det svårt med delar över disk, den är knappast smidig och du måste svara på dumma frågor från kollegor, vänner & bekanta dagligen. Alla "vet" ju att att amerikanska bilar är skitdyra, törstiga & hopplösa.
Precis som att alla "vet" att Saab rostar ihjäl (delvis sant, men knappast värre än tyska premiumbilar med handen på hjärtat, eller hur?), rasar lådor på löpande band etc. Förbrukning kontra prestanda är en 9000 mil före jämngamla Volvo och tyska premiumbilar. Ska man nu blanda in dagens begagnatpriser får du ju dubbelt så mycket prestanda till en låg förbrukning om du väljer Saaben istället för en T5 eller S4 2,7T.
Jag som Saab-frälst tycker helt klart att Saab har ett oförtjänt dåligt kvalitetsrykte. Sköter man bilarna håller de t o m i karossen. Men tittar vi nu på 15 år gamla bilar är det inte konstigt att de misskötta är skramliga, inte speciellt driftsäkra och rostiga. Spelar ingen roll vilket märke de har på huven.
Angående försäljning har Saab/GM hela tiden gjort bort sig genom att inte erbjuda det marknaden vill ha.
Man har haft mycket bra motorer, men vad hjälper det när man mellan typ 70-talet och 1998 inte hade någon kombi att erbjuda kombilandet Sverige. Hade man haft en 9000 kombi med alla motoralternativen hade den antagligen sålt lika bra som Volvo 745/945/855. Bara att titta på hur det blev när 9-5:an kom. Säkert 80-90% av försäljningen var kombin, och den var mycket populär. Tänk om man kommit på det 15 år tidigare, fan vad 9000 man hade sålt!
Likadant har man ju sedan 2002 inte tillverkat någon halvkombi trots att man tidigare har haft det i sortimentet sedan början i princip. En mindre bil för den lilla familjen borde man också tänkt på. Tänk en combicoupé på 1200 kg i Audi A3-storlek med 2,0 eller 2,3 med lätt- eller fulltrycksturbo på 150-225 hästar. Fan vad den hade sålt.
Nej, man har kört på hela 90-talet med antingen og900/9000, ng900/9000 och og9-3/9-5 som enda alternativ. Hela tiden bara två alternativ, ungefär samma tjänstevikt på båda och samma motoralternativ. Man har helt missat de som vill ha en mindre eller större bil, och som sagt inte ens kunnat erbjuda karossalternativ folk vill ha. Ett gigantiskt självmål tyvärr.