2630
Sök

Inkoppling utav 2 slutsteg (nybörjare)

83 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
Halloj! Skulle verkligen uppskatta lite hjälp till en okunnig. smile

Mitt ljudsystem består utav
Mds 10" x2 baslåda
Mds fanatic 3002 slutsteg
Jbl 6x9or
Jbl 5 1/4" i framdörrarna, medföljde diskanter
Samt ett slutsteg av jbl, ett nyare, har inte namnen i huvudet.
Iallafall, bara dom 3 sistnämnda kostade mig 5 lax i fredags, och killen som sålde dessa sade att ifall jag inte blev NÖJD så skulle jag inte ha något ljud alls!

Men nu till frågorna, jag är ingen höjdare på detta med ljud, än så länge.

1. Var skall jag montera diskanterna som medföljde? Väldigt små och runda. Såg någon bild då diskanten satt monterad på "gallret" framför/på framdörr-högtalarna. Mina sitter iallafall tillfälligt uppe i brädan istället för dom gamla.
2. När jag skall montera det nya slutsteget, måste jag fixa en ny Rca kabel då? Och en stereo med 4 utgångar?
3. Slutsteget har endast 4 utgångar, hur skall jag då koppla framdörr-högtalare, diskanter och 6x9or?
4. Angående kabel till mina 6x9or, funkar dessa bra? Har nämnligen bara såna hemma. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … alarkabel/
5. Fick med 2 saker till framhögtalarna, såg ut som 2 dosor, är det där jag skall koppla samman framhögtalare och diskanter?

Sorry för mycket frågor, men vill inte riskera att göra fel då detta kostat mig runt 10000 :- sad
Tacksam för svar!

21 761 Inlägg
24 juli 2011
1. Om framhögtalarna sitter högt upp i dörren så funkar det att montera diskanterna på brädan, men de bör sitta så nära dörrarna som möjligt. Bäst är väl att montera bredvid framhögtalarna och vinkla upp dem en aning mot lyssnaren.

2. Eftersom du har två slutsteg som driver både bas och övriga högtalare så behövs åtminstone 4 lågnivåutgångar på stereon för att kunna använda hela anläggningen på ett bra sätt. Visst kan man ha en stereo med endast två lågnivåutgångar, men då får du antagligen använda lågnivåförgreningskablar och dessutom kan du inte reglera nivåerna för bas och övriga högtalare individuellt från stereon.

3. Diskanterna ska rimligtvis kopplas till ett delningsfilter tillsammans med framhögtalarna, då drivs hela framsystemet med två kanaler och 6x9" med de två andra kanalerna.

4. Länken visar inte vilken grovlek kablarna har, då är det inte så lätt att ge råd. Just den kabeltypen är det väl inget fel på, så länge den är tillräckligt grov. Om kabeln är på 1,5 mm2 så ska det räcka till, det blir väl knappast några långa kablar.

5. Jag gissar att dosorna är delningsfiltren (som jag skrev här ovanför), men för att vara helt säker så kan du kolla vad det står på dosorna. Står det tex W+, W-, TW+, TW-, IN+, IN- så är det filterboxar, men det kan stå annat också på filterboxar. Skriv gärna vad det står. smile

83 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
1. Om framhögtalarna sitter högt upp i dörren så funkar det att montera diskanterna på brädan, men de bör sitta så nära dörrarna som möjligt. Bäst är väl att montera bredvid framhögtalarna och vinkla upp dem en aning mot lyssnaren.

2. Eftersom du har två slutsteg som driver både bas och övriga högtalare så behövs åtminstone 4 lågnivåutgångar på stereon för att kunna använda hela anläggningen på ett bra sätt. Visst kan man ha en stereo med endast två lågnivåutgångar, men då får du antagligen använda lågnivåförgreningskablar och dessutom kan du inte reglera nivåerna för bas och övriga högtalare individuellt från stereon.

3. Diskanterna ska rimligtvis kopplas till ett delningsfilter tillsammans med framhögtalarna, då drivs hela framsystemet med två kanaler och 6x9" med de två andra kanalerna.

4. Länken visar inte vilken grovlek kablarna har, då är det inte så lätt att ge råd. Just den kabeltypen är det väl inget fel på, så länge den är tillräckligt grov. Om kabeln är på 1,5 mm2 så ska det räcka till, det blir väl knappast några långa kablar.

5. Jag gissar att dosorna är delningsfiltren (som jag skrev här ovanför), men för att vara helt säker så kan du kolla vad det står på dosorna. Står det tex W+, W-, TW+, TW-, IN+, IN- så är det filterboxar, men det kan stå annat också på filterboxar. Skriv gärna vad det står. smile

Tack så mycket för hjälpen. smile
Min kenwood bt61u är för tillfället på service, och har bara en gammal kenwood med 2 utgångar just nu. Angående boxarna, så stog det liknande som du skrev där, till framhögtalare och diskanterna. Vet bara inte hur jag skall sätta in kablarna. big_smile
Sedan är det ju några box liknande grejer som satt på 6'9orna, där det står + - bara, men behövs det inte 4 utgångar för 6'9orna på slutsteget då? Eftersom det är 2 på varje? tongue
Så jag behöver alltså skaffa en rca kabel till? smile

Mvh

21 761 Inlägg
24 juli 2011
Acids skrev:
Angående boxarna, så stog det liknande som du skrev där, till framhögtalare och diskanterna. Vet bara inte hur jag skall sätta in kablarna. big_smile

W står för "woofer" (bas), när det gäller dörrhögtalare så är de ju egentligen midwoofer (midbas) men det är iaf dörrhögtalaren som ska kopplas till "W". TW står för "tweeter" (diskant), då kopplar du diskanten där. Sedan finns bara IN kvar, där kopplas högtalarkablarna från steget.

Acids skrev:
Sedan är det ju några box liknande grejer som satt på 6'9orna, där det står + - bara, men behövs det inte 4 utgångar för 6'9orna på slutsteget då? Eftersom det är 2 på varje? tongue

Är det inte fyra kanaler på slutsteget?

Jag tog för givet att det var så, därför skrev jag så där. De två "boxarna" till 6x9" borde vara delningsfilter tycker jag, men om du skriver vilket modellnamn högtalarna har så går det att söka på nätet och hitta bilder så att man kanske kan lista ut vad det rör sig om.

Acids skrev:

Mvh

Om JBL-steget bara har två kanaler så behövs bara en till lågnivåkabel, däremot kan det vara bra att dra två nya kablar redan nu om du vill kunna utnyttja stereons (BT61u) alla lågnivåutgångar framöver. smile

83 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Acids skrev:
Angående boxarna, så stog det liknande som du skrev där, till framhögtalare och diskanterna. Vet bara inte hur jag skall sätta in kablarna. big_smile

W står för "woofer" (bas), när det gäller dörrhögtalare så är de ju egentligen midwoofer (midbas) men det är iaf dörrhögtalaren som ska kopplas till "W". TW står för "tweeter" (diskant), då kopplar du diskanten där. Sedan finns bara IN kvar, där kopplas högtalarkablarna från steget.

Acids skrev:

Är det inte fyra kanaler på slutsteget?

Jag tog för givet att det var så, därför skrev jag så där. De två "boxarna" till 6x9" borde vara delningsfilter tycker jag, men om du skriver vilket modellnamn högtalarna har så går det att söka på nätet och hitta bilder så att man kanske kan lista ut vad det rör sig om.

Acids skrev:

Mvh

Om JBL-steget bara har två kanaler så behövs bara en till lågnivåkabel, däremot kan det vara bra att dra två nya kablar redan nu om du vill kunna utnyttja stereons (BT61u) alla lågnivåutgångar framöver. smile

Jo det är 4 kanaler på slutsteget, men skall jag då koppla samman 6'9orna på något sätt?
Jag använder enbart 3002 steget till baslådan, och hade tänkt använda detta JBL steget till framhögtalare, diskanter och 6'9or smile

Jag skall gå ner en snabbis och kolla namnet på dessa! smile

21 761 Inlägg
24 juli 2011
En kanal (tex nr 3) kopplas till ena 6x9", en annan (tex nr 4) kopplas till andra 6x9". Då är det två kanaler kvar, en kanal per framhögtalare används eftersom kabeln från steget först går till delningsfiltrets ingång. smile

83 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
En kanal (tex nr 3) kopplas till ena 6x9", en annan (tex nr 4) kopplas till andra 6x9". Då är det två kanaler kvar, en kanal per framhögtalare används eftersom kabeln från steget först går till delningsfiltrets ingång. smile

Okej, nu märkte jag tyvärr att det är 2 kanals. tongue Det är iallafall 4 högtalar utgångar där bak? Är inte så kunnig tyvärr sad
Men iallafall här är grejerna:
Jbl Gto 752 slutsteg
Jbl Gto508c högtalare med diskanter
Jbl Power P963 6'9or

På dosan till högtalarna står det - IN +    -WF+    -TW+ , alltså 6 utgångar eller vad man ska säga.

Hur skall jag nu göra tycker du? big_smile

Väldigt tacksam för din hjälp!
Senast redigerat av Acids (24 juli 2011)

83 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp, jag skall iväg imorgon och köpa lite grejer, bla. 2 rca kablar samt lite skit på biltema. smile
Mitt slutsteg har 4 "uttag" för högtalare, hur skall jag då koppla in mina 6'9or samt framdörrhögtalare & diskanter? Kolla gärna mitt förra inlägg så vet ni vad jag pratar om. smile
Jag har 2.5mm högtalarkabel som jag hade tänkt använda till 6x9orna iallafall, behöver jag ha något mer?
Skall jag dra framdörrhögtalarna och de till dosan som medföljde och sedan en kabel till slutsteget endast?

Skulle vart grymt schysst ifall någon kunde hjälpa till och klarna upp detta i mitt huvud. tongue

21 761 Inlägg
24 juli 2011
Varje kanal har en minus och en plus, därför är det 4 st utgångar på ett steg med 2 kanaler. WF kopplas till dörrhögtalaren och TW kopplas till diskanten, IN kopplas till slutsteget. Det finns dessutom en liten knapp på filtret som gör att diskanten kan dämpas med 6 dB om den spelar för mycket, så visar manualen iaf. smile

Nu blev det lite knepigt med hur högtalarna ska användas eftersom både 508C och P963 har 2 Ohms impedans. Nu när det visade sig att steget bara har två kanaler så hade jag egentligen tänkt att 508C skulle drivas av steget och P963 skulle drivas av stereon, men det är inte säkert att stereon klarar av att driva 2 Ohms impedans.

Att driva båda 508C och P963på slutsteget är uteslutet, dels blir steget överbelastat och dels är det inte bra att driva två olika högtalare på samma kanal. Om ingen annan kan ge råd angående hur stereon klarar av 2 Ohms impedans så föreslår jag att du bara använder 508C tills vidare, P963 får vänta ett tag. Ett fyrkanals steg behövs om 6x9" ska användas i mitt tycke.
Senast redigerat av Drönirettab (24 juli 2011)

21 761 Inlägg
24 juli 2011
Okej, i så fall rekommenderar jag att P963 drivs av stereon och GTO 508C drivs av steget. smile
Senast redigerat av Drönirettab (24 juli 2011)

83 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Varje kanal har en minus och en plus, därför är det 4 st utgångar på ett steg med 2 kanaler. WF kopplas till dörrhögtalaren och TW kopplas till diskanten, IN kopplas till slutsteget. Det finns dessutom en liten knapp på filtret som gör att diskanten kan dämpas med 6 dB om den spelar för mycket, så visar manualen iaf. smile

Nu blev det lite knepigt med hur högtalarna ska användas eftersom både 508C och P963 har 2 Ohms impedans. Nu när det visade sig att steget bara har två kanaler så hade jag egentligen tänkt att 508C skulle drivas av steget och P963 skulle drivas av stereon, men det är inte säkert att stereon klarar av att driva 2 Ohms impedans.

Att driva båda 508C och P963på slutsteget är uteslutet, dels blir steget överbelastat och dels är det inte bra att driva två olika högtalare på samma kanal. Om ingen annan kan ge råd angående hur stereon klarar av 2 Ohms impedans så föreslår jag att du bara använder 508C tills vidare, P963 får vänta ett tag. Ett fyrkanals steg behövs om 6x9" ska användas i mitt tycke.

Okej det var ju lite segt!! Men du klarna upp de där med WF osv, rätt bra, nu vet jag hur jag skall göra med dessa iallafall. smile Räcker det med 2.5mm högtalarkabel från slutsteget fram till dosan eller vad skall jag ha tycker du?

Swedenrockers skrev:
Jag har monterat många 2 ohms Jbl som drivs direkt från stereon så det ska gå bra även om inte en enda av stereoapparaterna varit en Kenwood.

Får väl hoppas att det fungerar bra, annars får jag väl lägga en slant extra på ett 4-kanals, skall kolla vad priserna ligger på hos dom. tongue

21 761 Inlägg
24 juli 2011
Acids skrev:
Räcker det med 2.5mm högtalarkabel från slutsteget fram till dosan eller vad skall jag ha tycker du?

Det räcker gott och väl, onödigt med grövre. smile

83 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Acids skrev:
Räcker det med 2.5mm högtalarkabel från slutsteget fram till dosan eller vad skall jag ha tycker du?

Det räcker gott och väl, onödigt med grövre. smile

Vad bra, då behöver jag endast dra mina 2 rca kablar bak till bagagen till slutsteget, samt 2 högtalarkablar fram till dosorna? smile
Strömkabel är redan dragen från batteriet. tongue
Sedan ifall jag skaffar 4kanals slutsteg, behöver jag då bara dra kablarna från 6'9orna ner till slutsteget? inget mer kabeldragande? smile

Tack så mkt för eran hjälp! big_smile

21 761 Inlägg
24 juli 2011
Om du gör på det sättet så borde det inte behövas mer kabeldragning hoppas jag, håller med dig. smile

83 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du gör på det sättet så borde det inte behövas mer kabeldragning hoppas jag, håller med dig. smile

Nä det är lite segt att dra kablar faktiskt! tongue Men hur stor skillnad hade det vart ifall jag körde 6'9orna på slutsteget eller på stereon? smile
och ang. högtalarna till dosan, då behöver jag inte fixa några nya kablar alls? utan bara sätter in direkt i dosan eller? tongue
Känner mig riktigt dum nu faktiskt, haha.

21 761 Inlägg
25 juli 2011
Det blir ju mer tryck från 6x9" när de drivs av steget, då kommer även musiken att tydligt höras bakifrån. Det är där "skon klämmer" när folk skriver att man helst bör skippa högtalare i tex hatthyllan och istället lägga ner arbete på framsystemet, musiken ska höras framifrån istället för bakifrån (scenkänsla).

Vill man ändå ha högtalare i hatthyllan/bakdörr så brukar det rekommenderas att driva dessa med stereon för att de inte ska överrösta framsystemet. Jag har dock inte tänkt anmärka på att du vill ha hatthyllehögtalare, tycker att det är nog upp till dig att bestämma om du vill att bakre högtalare ska trycka på ordentligt. smile

Angående högtalarna och dosan så behövs kablar från steget till dosans  "IN", sedan från dosans olika utgångar till respektive högtalare. Är de kablarna redan dragna så ska det inte vara några mer eller nya kablar som jag ser det.

83 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det blir ju mer tryck från 6x9" när de drivs av steget, då kommer även musiken att tydligt höras bakifrån. Det är där "skon klämmer" när folk skriver att man helst bör skippa högtalare i tex hatthyllan och istället lägga ner arbete på framsystemet, musiken ska höras framifrån istället för bakifrån (scenkänsla).

Vill man ändå ha högtalare i hatthyllan/bakdörr så brukar det rekommenderas att driva dessa med stereon för att de inte ska överrösta framsystemet. Jag har dock inte tänkt anmärka på att du vill ha hatthyllehögtalare, tycker att det är nog upp till dig att bestämma om du vill att bakre högtalare ska trycka på ordentligt. smile

Angående högtalarna och dosan så behövs kablar från steget till dosans  "IN", sedan från dosans olika utgångar till respektive högtalare. Är de kablarna redan dragna så ska det inte vara några mer eller nya kablar som jag ser det.

Jag har nu införskaffat ett 4 kanals steg, och dragit 2 st kablar fram till dosan, och 2 rca kablar. smile
Nu har jag dock börjat fundera på hur jag skall dra kablarna från dosan till dörrhögtalarna på ett snyggt sätt. tongue Och var jag skall sätta diskanterna. haha
Väntar på att min Kenwood bt61 skall komma hem från service, så jag kan använda dessa 2 slutsteg. tongue
Borde man inte kunna sänka dom bakre högtalarna på kenwood stereon, ifall de nu överröstar?

21 761 Inlägg
25 juli 2011
Det borde gå att sänka bakre högtalare från stereon utan att de andra högtalarna påverkas tycker jag. smile

83 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det borde gå att sänka bakre högtalare från stereon utan att de andra högtalarna påverkas tycker jag. smile

Man tycker ju de!
Hur skulle du dragit kabel från dörrhögtalaren till dosan som sitter nedanför stereon? tongue

83 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Tips tack? big_smile Hade tänkt sätta dosorna under stereon.

EDIT: För er som inte såg det, så menar jag kabeldragningen från dörrhögtalarna till dosan som sitter under stereon.
Senast redigerat av Acids (26 juli 2011)

Sök