1724
Sök

Fordonsskatt vid ägarbyte, vad tycker ni?

Bmw användare
30 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Peter_5565 skrev:
Att han blåser köparen på bilskatten är ju illa, men att han ställer av en bil han just sålt, det borde han ju straffas för.
Prova en polisanmälan.

Ska ringa han igen o försöka få han att betala mer, för sådär känner jag också.. Men vet ju hur snabba polisen är i såna här situationer så jag låter nog bli, som 9Femma skriver så är de ju inte värt hur mycket tid o energi som helst, 2000kronor.. men man blir förbannad, jag är sån som blir de iaf.. tongue

TeamDuja

Bmw användare
30 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Jag ger upp med att få tillbaks hela beloppet, han verkar villig att betala tillbaka halva beloppet som det kostar att ställa på bilen, men han vill inte erkänna att han gjort något fel, han skrev inte att bilen va nyskattad i annonsen o därför tycker han att de är självklart att den ställs av efter att han sålt den.. Logiskt, njae...

Men som ni säger så får jag väl se det som "läropengar" - nästa gång jag köper bil ska de skrivas kvitto att bilen jag köper är SKATTAD och BESIKTAD, bilder ska tas på regbevis mm..

TeamDuja

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
25 juli 2011
zetterberg skrev:
Jag ger upp med att få tillbaks hela beloppet, han verkar villig att betala tillbaka halva beloppet som det kostar att ställa på bilen, men han vill inte erkänna att han gjort något fel, han skrev inte att bilen va nyskattad i annonsen o därför tycker han att de är självklart att den ställs av efter att han sålt den.. Logiskt, njae...

Men som ni säger så får jag väl se det som "läropengar" - nästa gång jag köper bil ska de skrivas kvitto att bilen jag köper är SKATTAD och BESIKTAD, bilder ska tas på regbevis mm..

Det är tyvärr så ibland att det kostar "läropengar" men tur i oturen så var det inte ett astronomiskt belopp fast pengar alltid är pengar. Men jag tycker ändå att säljaren skulle upplysa dig om förhållandena när du hämtade bilen typ att jag ställer av den innan midnatt så du kan ta dig hem på ett riktigt sätt, men men....

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Bmw användare
30 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Ja precis, då hade det varit helt annorlunda.. Om han berättat att han har som avsikt att ställa av den.. TROTS att den är påställd när jag skriver papper på den, eller ännu enklare baka in skattekostnaden i bilens utgångspris så slipper man allt krångel som kan uppstå..

TeamDuja

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 juli 2011
Frågan är, det beror ju på om några pengar betalats ut än. Men eftersom ägerbyterpappret skickats in och bilen ställts av efter detta datum så borde ju avställningen kunna hävas av transportstyrelsen, har då pengarna inte betalats ut än så borde dom ju stå kvar i samband med att bilen åter ställs på.

Garanterar inget, men det är ju inte så svårt att ringa till transportstyrelsen o kolla.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Bmw användare
30 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
har varit i kontakt med transportstyrelsen(ts) flera gånger idag angående detta, och fått fram att ägarbytet är skrivet den 23:e istället för 22:a då jag köpte bilen, om han ändrat datumet eller om jag inte va tillräckligt uppmärksam när vi skrev ägarbytet är jag tveksam om = omöjligt att försöka förklara att de är jag som ska ha pengarna, då bilen ställdes av den 22:a juli kl 23:45 enligt "ts". Man litar ju på folk (litade på folk). Man tror inte att de ska bli såhär när dom är trevliga o verkar ärliga på alla vis..

Nästa gång blir de att vara mera noggrann helt enkelt.

TeamDuja

BMW fanatiker
19 Inlägg
25 juli 2011
Slugt planerat med datumen för att tjäna lite extra pengar på affären.

Säljaren måste tydligt meddela köparen att man säljer en avställd bil eftersom den vid köpet var påställd. Man kan inte bara anta att köparen skall veta det.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 juli 2011
det går att få fram en kopia av ägarbytespappret, det finns inscannat i deras datasystem.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 juli 2011
zetterberg skrev:
har varit i kontakt med transportstyrelsen(ts) flera gånger idag angående detta, och fått fram att ägarbytet är skrivet den 23:e istället för 22:a då jag köpte bilen, om han ändrat datumet eller om jag inte va tillräckligt uppmärksam när vi skrev ägarbytet är jag tveksam om = omöjligt att försöka förklara att de är jag som ska ha pengarna, då bilen ställdes av den 22:a juli kl 23:45 enligt "ts". Man litar ju på folk (litade på folk). Man tror inte att de ska bli såhär när dom är trevliga o verkar ärliga på alla vis..

Stopp... vänta nu! Då ska du medela Transportstyrelsen att ägardatumet är fel vilket innebär att bägge parter måste underteckna det "nya" datumet. Vilket innebär att avställningen rimligtvis även borde förfalla. På telefon igen nu... BUMS på stubben!
Senast redigerat av hotrodder (25 juli 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Evildan
25 juli 2011
hotrodder skrev:
zetterberg skrev:

Stopp... vänta nu! Då ska du medela Transportstyrelsen att ägardatumet är fel vilket innebär att bägge parter måste underteckna det "nya" datumet. Vilket innebär att avställningen rimligtvis även borde förfalla. På telefon igen nu... BUMS på stubben!

Avställningen ska mig veterligen bli ogiltig då den är gjord samma datum som ägarbytet.
Fan vad underbart det vore om den tölpen blir utan deg.
Blir utskick av papper där zetterberg och även tölpen får skriva under en försäkran att ägarebytet är gjort den 22a istället för den 23e.
Haft liknande ägarbytesproblem en gång med en K10 och då fick bägge parter hem papper att skriva under.
Uppdatera oss gärna hur det fortlöper.
Mvh Danne.

890 Inlägg
25 juli 2011
Fy fan säger jag bara efter att jag läst detta o kan bara säga att det finns idioter till allt stämmer,
fan en sån borde jo fan inte få finnas skulle fan bli skit förbannad om nån gjorde så mot mig.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

German Engineering
9 083 Inlägg
25 juli 2011
Riktigt svinigt gjort av killen!

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Bmw användare
30 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Evildan skrev:
hotrodder skrev:
zetterberg skrev:

Avställningen ska mig veterligen bli ogiltig då den är gjord samma datum som ägarbytet.
Blir utskick av papper där zetterberg och även tölpen får skriva under en försäkran att ägarebytet är gjort den 22a istället för den 23e.
Haft liknande ägarbytesproblem en gång med en K10 och då fick bägge parter hem papper att skriva under.
Mvh Danne.

Ska göra ett försök imorgon, kundtjänst stängd idag hmm men om de är så att avställningen blir ogiltig så verkar de konstigt att ingen jag pratat med idag har nämnt det.. Varit i kontakt med dom 3ggr, eller 4 kanske...

Hör av mej hur det går men får annars nöja mej med halva summan som sagt, han skötte det fult, jag va inte tillräckligt uppmärksam, ska ju egentligen skriva kvitto o allt möjligt för att allt ska bli rätt!

Tack för stödet allihopa!

TeamDuja

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
25 juli 2011
zetterberg skrev:
Evildan skrev:
hotrodder skrev:

Mvh Danne.

Ska göra ett försök imorgon, kundtjänst stängd idag hmm men om de är så att avställningen blir ogiltig så verkar de konstigt att ingen jag pratat med idag har nämnt det.. Varit i kontakt med dom 3ggr, eller 4 kanske...

Hör av mej hur det går men får annars nöja mej med halva summan som sagt, han skötte det fult, jag va inte tillräckligt uppmärksam, ska ju egentligen skriva kvitto o allt möjligt för att allt ska bli rätt!

Tack för stödet allihopa!

Varsågod! Men hör av dig hur det går för det hjälper kanske någon annan!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Studerande *
563 Inlägg
25 juli 2011
Enligt min mening har ni BÅDA gjort er skydliga till "brott" ; Slarv och brist på uppmärksamhet (anningen okunskap från säljarens sida).

Ägarbyte och fordonsskatt

Om ett ägarbyte sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren även om ägarbytet sker före det att skatten förfaller till betalning.

Tidigare betald fordonsskatt återbetalas inte när vi registrerar ägarbyte för ett fordon, som är fortsatt påställt (i trafik). Fordonsskatten följer då fordonet.

Mer information om fordonsskatt och skattskyldighet.

- http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … donsskatt/
- http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … kyldighet/

Hoppas det löser sig till slut!wink
Senast redigerat av Ljepone (25 juli 2011)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 juli 2011
Ljepone skrev:
Enligt min mening har ni BÅDA gjort er skydliga till "brott" ; Slarv och brist på uppmärksamhet (anningen okunskap från säljarens sida).

Ägarbyte och fordonsskatt

Om ett ägarbyte sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren även om ägarbytet sker före det att skatten förfaller till betalning.

Tidigare betald fordonsskatt återbetalas inte när vi registrerar ägarbyte för ett fordon, som är fortsatt påställt (i trafik). Fordonsskatten följer då fordonet.

Mer information om fordonsskatt och skattskyldighet.

- http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … donsskatt/
- http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … kyldighet/

Hoppas det löser sig till slut!wink

Men enligt det du just skrivit så är det ju bara säljaren som gjort fel, skatten betalades i juni och därmed har ju "skattemånaden" passerat. Fordonet skulle ju vara fortsatt påställt och därmed skulle den redan inbetalade skatten medfölja fordonet. Fordonet skulle ju inte ställas av alls.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 juli 2011
Jag brukar åka med säljaren & posta direkt. Speciellt om säljaren känns det minsta skum.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

326 Inlägg
26 juli 2011
zetterberg skrev:
Ska ringa han igen o försöka få han att betala mer, för sådär känner jag också.. Men vet ju hur snabba polisen är i såna här situationer så jag låter nog bli, som 9Femma skriver så är de ju inte värt hur mycket tid o energi som helst, 2000kronor.. men man blir förbannad, jag är sån som blir de iaf.. tongue

Ja, jag vet ju också att polisen troligen inte gör ett skvatt, men min tanke var att säljaren inte vet det, och blir skitnödig när du säger att du polisanmält honom för att ha ställt av din bil.

5 198 Inlägg
26 juli 2011
Peter_5565 skrev:
zetterberg skrev:

Ja, jag vet ju också att polisen troligen inte gör ett skvatt, men min tanke var att säljaren inte vet det, och blir skitnödig när du säger att du polisanmält honom för att ha ställt av din bil.

Man tycker att det borde gå som egenmäktigt förfarande,, för bilen va ju såld när han ställde av den.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
26 juli 2011
gamlingen skrev:
Man tycker att det borde gå som egenmäktigt förfarande,, för bilen va ju såld när han ställde av den.

Kan ju va svårt att bevisa om nu ägarbytet är underskrivet med 23e och avställningen skedde den 22a....

/Mattias

Sök