3029
Sök

Byte av turbo??????????

9 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#1
Tja på er, har en Saab 900se turbo -96, Min turbo som sitter i är helt sopslut. Vad ska jag göra, fixa en billig originalturbo eller ge mig på en större...

I så fall vad ska man köpa, har hört att man ska kunna köra med aero-turbon från lite nyare 9-3an man vet inget om det själv.

Någon som har en billig utbytes som vill sälja eller vet vart man kan köpa som inte kostar allt för mycket??

Många svar gillas!!!


SAAB-junkie
32 Inlägg
28 juli 2011
#2
Jag bytte ut min orginalturbo mot en TD0415t #5 (sitter som du säger i 9-3/9-5 aero). Gjorde detta för att få ut lite mer effekt. Den är "bolt-on" så tillvida att den passar rakt på grenrör och downpipe, men där slutar "bolt-on". Allt annat får modifieras. Fördelen är att när man väl skruvat dit en sådan är det ju enkelt att senare uppgradera till en 16T eller 19T.

Om du inte vill trimma eller lägga ner massa pengar, köp en bra begagnad orginalturbo. Tveklöst billigast och smidigast.


4 Inlägg
28 juli 2011
#3
köp en bara ! smile

VOLVO stavas som det låter! R e fint :)

9 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#4
Eindpeng skrev:
Jag bytte ut min orginalturbo mot en TD0415t #5 (sitter som du säger i 9-3/9-5 aero). Gjorde detta för att få ut lite mer effekt. Den är "bolt-on" så tillvida att den passar rakt på grenrör och downpipe, men där slutar "bolt-on". Allt annat får modifieras. Fördelen är att när man väl skruvat dit en sådan är det ju enkelt att senare uppgradera till en 16T eller 19T.

Om du inte vill trimma eller lägga ner massa pengar, köp en bra begagnad orginalturbo. Tveklöst billigast och smidigast.

Ok, då gäller det alltså alla oljeslangar, vatten, ladd etc... Låter inte helt omöjligt att göra, var det mycket jobb??


SAAB-junkie
32 Inlägg
28 juli 2011
#5
Det som behövs är (saxat från STCS):

• Turbo.
• Ny insugs krök (med fördel en från 9-5 eller special bygge) + klämman som sammanfogar dem.
• nya vatten slangar till turbon (gärna stålomspunna slangar be dom dock att pressa på en böjd anslutning (90 grader) på det nedersta röret alltså den anslutning som sitter på blocket under grenröret, en valig banjofattning blir för snäv och stryper vatten tillförseln.
• Nytt oljereturrör (det med flänsen) köp gärna röret till Volvos 5 cylindriga motorer (50 kr billigare) kapa detta ca 30-35 mm efter flänsen ta sen den översta biten på slagen till kylar expansionskärlet till Volvo 740 kapa till önskad längd (denna kombination passar som en smäck) en stycke slanklämma 12-16 mm typ.
• Till tryck slangen mellan kompressor och IC (i mitt fall en crossflow ic) två 90graders slang böjar + ca 15 cm 50-60mm alu rör och slangklämmor förståss.
• En styck banjo fattning +skruv till vevhusventilationen (sitter överst på 9-5 insuget så kapning av det röret är nödvändigt) + ca 10cm slang med 12mm inner diameter.
• En 24mm plugg till hålet i insuget (där den återcirkulerande dumpen ansluter har öppen på min så denna pluggades)
• En bit plattjärn till att bygga ett nytt stag till turbon.

Sedan ett anpassat program till turbon och nya packningar till vatten/oljerör samt avgas. En rörbit och en silikonreducering från luftfiltret till kobran behövs också. Har säkert glömt nåt.

Hur lång tid det tar beror hur van du är vid att skruva men räkna med en helg.
Senast redigerat av Eindpeng (28 juli 2011)


9 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#6
Eindpeng skrev:
Det som behövs är (saxat från STCS):

• Turbo.
• Ny insugs krök (med fördel en från 9-5 eller special bygge) + klämman som sammanfogar dem.
• nya vatten slangar till turbon (gärna stålomspunna slangar be dom dock att pressa på en böjd anslutning (90 grader) på det nedersta röret alltså den anslutning som sitter på blocket under grenröret, en valig banjofattning blir för snäv och stryper vatten tillförseln.
• Nytt oljereturrör (det med flänsen) köp gärna röret till Volvos 5 cylindriga motorer (50 kr billigare) kapa detta ca 30-35 mm efter flänsen ta sen den översta biten på slagen till kylar expansionskärlet till Volvo 740 kapa till önskad längd (denna kombination passar som en smäck) en stycke slanklämma 12-16 mm typ.
• Till tryck slangen mellan kompressor och IC (i mitt fall en crossflow ic) två 90graders slang böjar + ca 15 cm 50-60mm alu rör och slangklämmor förståss.
• En styck banjo fattning +skruv till vevhusventilationen (sitter överst på 9-5 insuget så kapning av det röret är nödvändigt) + ca 10cm slang med 12mm inner diameter.
• En 24mm plugg till hålet i insuget (där den återcirkulerande dumpen ansluter har öppen på min så denna pluggades)
• En bit plattjärn till att bygga ett nytt stag till turbon.

Sedan ett anpassat program till turbon och nya packningar till vatten/oljerör samt avgas. En rörbit och en silikonreducering från luftfiltret till kobran behövs också. Har säkert glömt nåt.

Hur lång tid det tar beror hur van du är vid att skruva men räkna med en helg.

Ok, ganska van vid att skruva.... Hur gjorde du med slangarna till magnetventilen, passar dom direkt på turbon?? Har du några bilder på hur det såg ut när du gjorde ditt bygge??
Senast redigerat av MoFo (28 juli 2011)


SAAB-junkie
32 Inlägg
28 juli 2011
#7
Dom passar rakt på. Har ingen bilder, det bästa jag kan göra är att fota motorrummet. Kan dock rekomendera följande sidor:

http://photo.platonoff.com/Auto/2005101 … placement/

http://photo.platonoff.com/Auto/2005110 … o_Upgrade/


9 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#8
Eindpeng skrev:
Dom passar rakt på. Har ingen bilder, det bästa jag kan göra är att fota motorrummet. Kan dock rekomendera följande sidor:

http://photo.platonoff.com/Auto/2005101 … placement/

http://photo.platonoff.com/Auto/2005110 … o_Upgrade/

Ok, ska titta lite och sen räkna på det som måste göras..... Men det lutar väll åt en sån här turbo. Men vad var det för plåt till turbon du pratade om??


SAAB-junkie
32 Inlägg
28 juli 2011
#9
Plåt? Vad menar du?


9 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#10
Eindpeng skrev:
Plåt? Vad menar du?

• En bit plattjärn till att bygga ett nytt stag till turbon.

Kom på vad det va, använde ju inte hjärnan som vanligt... hehe.. ;p


SAAB-junkie
32 Inlägg
28 juli 2011
#11
Japp, så kan det vara ibland. smile Ett sådant köper man dock med fördel på saab för 60kr. smile Som sagt, har kopierat listan. Oljereturen kan man också köpa på saab (glöm inte packningen) samt slangen mellan oljeretur och tråg. Dessa delar rekomenderar jag dock att köpa begagnade då de är hutlöst dyra på saab.

Laddade för övrigt upp några bilder på motorrummet, finns under min bil.


9 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#12
Eindpeng skrev:
Japp, så kan det vara ibland. smile Ett sådant köper man dock med fördel på saab för 60kr. smile Som sagt, har kopierat listan. Oljereturen kan man också köpa på saab (glöm inte packningen) samt slangen mellan oljeretur och tråg. Dessa delar rekomenderar jag dock att köpa begagnade då de är hutlöst dyra på saab.

Laddade för övrigt upp några bilder på motorrummet, finns under min bil.

Såg dom, såg riktigt ballt ut.... Har du tagit insugs rör från en 9-5 också?? oljefällan, funkar den typ som en Catchtank??


SAAB-junkie
32 Inlägg
28 juli 2011
#13
Insugsröret är standard, inloppsröret till turbon är dock den s.k kobran från saab 9-5.

Japp, det gör den. Det är tanken i alla fall, har inte haft den på tillräckligt länge för att kontrollera om det blivit några oljerester nere i PET-flaskan den leder till...


8 883 Inlägg
28 juli 2011
#14
§3 Rubriksanvisningar
Låser och ber dig åtekomma med en informativt och beskrivande rubrik samt att du postar i rätt forum.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se


Sök