4543
Sök

Hur installera larm i bilen? Focus -07

40 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Hej kära vänner! Jag har funderingar på att köpa mig en ford focus (årsmodell 2007 eller nyare). Vad som främst "avskräcker" mig från detta köp är att focusen saknar alarm! Vad är era erfarenheter omm att installera alarm till bilen? Kan man göra det själv eller är det komplicerat? Fungerar det? Vad kan det tänkas kosta (att installera själv alternativt få det fixat på verkstad) etc. etc.

Alla synpunkter från er är intressanta!

Tack på förhand!

/Martin
Senast redigerat av Dieselsmurfen (28 juli 2011)

Forummoderator
18 154 Inlägg
28 juli 2011
Vår lokala larmkrängare tar mellan 3-4 tkr för en installation av ett känt märke. Frågan är varför vill du ha larm? Stereon är väl integrerad och således inte av intresse för tjuvar. Bilen är utrustad med startspärr och kommer inte att stjälas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 767 Inlägg
28 juli 2011
Det är väl mest om du kommer förvara saker i bilen du är rädd om, eller bara vill att den ska skrika ifall nån slår in en ruta för att sabotera. Bilen kommer som Dieselsmurfen säger inte gå att stjäla.

Sen är det väl klart att det avskräcker väl en och annan skitunge om det blinkar en larmdiod i rutan.. smile

Jag installerar DEFA-larm på jobbet rätt mycket och kan bara rekommendera deras "nya" larm DVS90.. i princip aldrig några problem alls. Ligger väl runt 4k installerat å klart.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

40 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Att en så pass modernbil skulle gå att stjäla (såvida man inte fraktar bort den) känns väl inte så troligt. Men precis som Erick nämner avskräcker larmet från små  ungarna att göra inbrott. Jag hade själv inbrott i min gamla (olarmade bil). Av totalt 5 bilar på parkeringen gjordes inbrott i 2 min samt en gammal, olarmad, SAAB. Jag tackar för era tips och är lyhörd för fler goda råd.

Forummoderator
18 154 Inlägg
28 juli 2011
martin207 skrev:
Att en så pass modernbil skulle gå att stjäla (såvida man inte fraktar bort den) känns väl inte så troligt. Men precis som Erick nämner avskräcker larmet från små  ungarna att göra inbrott. Jag hade själv inbrott i min gamla (olarmade bil). Av totalt 5 bilar på parkeringen gjordes inbrott i 2 min samt en gammal, olarmad, SAAB. Jag tackar för era tips och är lyhörd för fler goda råd.

Ja då är det motiverat. Och som Erick nämnde så är DEFA ett bra larm. Att sätta i det själv kan faktiskt stöta på patrull! Förvisso är det krångligt om man inte är van och dessutom så vill försäkringsbolagen ha papper på att det är installerat enligt alla konstens regler. Då får man en liten sänkning av premien!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök