2412
Sök

Kylsystem Silverado 6.2 diesel -91

12 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Upptäckte imorse när jag skulle kolla oljan i bilen att exp. kärlet till kylarvätskan var tom. Kollade därefter kylaren och den var tom likaså. Bilen ryker inte vitt vid uppstart eller körning så den måste ju läka nånstans men de syns inge spår av läckage på uppfarten.

Ska  iallafall fylla upp systemet efter jobbet och vill gärna veta vars luftskruven till kylsystemet sitter.

Tack för svar! // Anton


440 Inlägg
29 juli 2011
#2
Hej Anton,

Jäkla fin bil du har! Men måste fråga dig, det är väl en Cheyenna du har? tongue Silverado kom inte förrän -99 tror jag (eller något sånt).

Men men, till din fråga: Jag TROR att du ska lämna termostaten öppen tills bilen blivit varm då den är högsta punkten i kylarsystemet, på så sätt luftas allt där.

Någon annan kanske vet med säkerhet?

OBS, var väldigt försiktig! Din säkerhet går först tänk på det, ha skyddsglasögon (täckande) och en handduk när du stänger termostaten.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

564 Inlägg
29 juli 2011
#3
Silverado står för utrustningsnivån (trim level) på de där, C/K-serien, och var den högsta utrustningsnivån.

564 Inlägg
29 juli 2011
#4
Ett vanligt fel på 6.2L dieslarna är att topparna spricker och sedan trycker den ur sig kylarvattnet. Om det är stor spricka så kan man se att det bubblar i kylaren om man tar av locket och motorn igång (gör det dock med kallt system annars blir det mindre trevligt). Du ser inte att det droppar på uppfarten för med motorn avstängd och kall läcker det inte utan det händer när du kör.

Det går att prova om det blir tryck i kylsystemet, en någorlunda välsorterad verkstad bör ha sådan utrustning. Det går också att kemiskt analysera kylarvattnet, om det innehåller avgaser. I USA finns självtest att köpa men jag har inte hittat det här.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
29 juli 2011
#5
Ja precis, sprickor i topparna är inte ovanligt. Förekommer tyvärr även att blocket spricker. Det vanligaste är nog dock trasiga topplockspackningar. Eftersom cylindervolymen är stor kan det läcka en del utan att det blir nån vidare rök.

När kollade du nivån sist? Det finns ingen luftning utan bara fyll på tills det är fullt i kylaren.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
29 juli 2011
#6
chryslerstratus skrev:
Hej Anton,

Jäkla fin bil du har! Men måste fråga dig, det är väl en Cheyenna du har? tongue Silverado kom inte förrän -99 tror jag (eller något sånt).

Men men, till din fråga: Jag TROR att du ska lämna termostaten öppen tills bilen blivit varm då den är högsta punkten i kylarsystemet, på så sätt luftas allt där.

Någon annan kanske vet med säkerhet?

OBS, var väldigt försiktig! Din säkerhet går först tänk på det, ha skyddsglasögon (täckande) och en handduk när du stänger termostaten.

Mvh
USAbilforum.se

Hur tänkte du nu? Skulle du krypa ner i kylsystemet o sen peta upp termostaten med fingret? Den lär ju vara lite svår att komma åt annars eftersom den sitter inne i kylkanalen mellan topparna.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 juli 2011
#7
Ett påpekande är att silverado var just ett utrustningspaket i C/ pickisarna som sverkera säger, fanns redan på 70-talet och kanske tidigare ändå? Min kusin hade iaf en -77 med stora jävla "silverado" emblem överallt. Jag har fått för mig att jävligt många av de svensksålda bilarna har det paketet?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

564 Inlägg
29 juli 2011
#8
Tydligen redan på '30-talet enl google.. wink

440 Inlägg
29 juli 2011
#9
henke_99 skrev:
chryslerstratus skrev:
Hej Anton,

Jäkla fin bil du har! Men måste fråga dig, det är väl en Cheyenna du har? tongue Silverado kom inte förrän -99 tror jag (eller något sånt).

Men men, till din fråga: Jag TROR att du ska lämna termostaten öppen tills bilen blivit varm då den är högsta punkten i kylarsystemet, på så sätt luftas allt där.

Någon annan kanske vet med säkerhet?

OBS, var väldigt försiktig! Din säkerhet går först tänk på det, ha skyddsglasögon (täckande) och en handduk när du stänger termostaten.

Mvh
USAbilforum.se

Hur tänkte du nu? Skulle du krypa ner i kylsystemet o sen peta upp termostaten med fingret? Den lär ju vara lite svår att komma åt annars eftersom den sitter inne i kylkanalen mellan topparna.

Haha, skrev fel, menar locket xD

För jag minns nästan till 100% att kylarlocket sitter högst upp i kylarsystemet på dieseln? Eller är jag ute och cyklar och pratar om bensinaren?

440 Inlägg
29 juli 2011
#10
RD_87 skrev:
Ett påpekande är att silverado var just ett utrustningspaket i C/ pickisarna som sverkera säger, fanns redan på 70-talet och kanske tidigare ändå? Min kusin hade iaf en -77 med stora jävla "silverado" emblem överallt. Jag har fått för mig att jävligt många av de svensksålda bilarna har det paketet?

Intressant, har jag aldrig tänkt på, alltid pratat om nyare pick-ups som Silverado här hemma smile Man lär sig hela tiden något nytt.

Man får väl börja namnge bilarna helt och hållet efter siffrorna istället, fast hur kul är det:(
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
30 juli 2011
#11
chryslerstratus skrev:
henke_99 skrev:
chryslerstratus skrev:
Hej Anton,

Jäkla fin bil du har! Men måste fråga dig, det är väl en Cheyenna du har? tongue Silverado kom inte förrän -99 tror jag (eller något sånt).

Men men, till din fråga: Jag TROR att du ska lämna termostaten öppen tills bilen blivit varm då den är högsta punkten i kylarsystemet, på så sätt luftas allt där.

Någon annan kanske vet med säkerhet?

OBS, var väldigt försiktig! Din säkerhet går först tänk på det, ha skyddsglasögon (täckande) och en handduk när du stänger termostaten.

Mvh
USAbilforum.se

Hur tänkte du nu? Skulle du krypa ner i kylsystemet o sen peta upp termostaten med fingret? Den lär ju vara lite svår att komma åt annars eftersom den sitter inne i kylkanalen mellan topparna.

Haha, skrev fel, menar locket xD

För jag minns nästan till 100% att kylarlocket sitter högst upp i kylarsystemet på dieseln? Eller är jag ute och cyklar och pratar om bensinaren?

Då är det skillnad... Ja locket sitter högst, bör vara likadant på både dieslarna och bensinarna även på dessa "nya". På dom äldre, som mina chevor är placeringen av locken likadan men kylarna är olika stora. (mycket större på dieselbilarna)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

440 Inlägg
30 juli 2011
#12
Okey tongue

Jag som blev lite snurrig innan, tänkte på en av mina bilar där locket är integrerat med termostaten (typ), var inte så längesedan man bytte allting smile


Sök