Hej.! Som rubriken lyder, går det att styra fläktar kopplade via stereons remot genom ett relä för att orka mata dem utan problem.? Hörde en gång att det kan bli bakströmmar m.m. och förståra stereon!? Frågade detta för ett halvår sen men fick inget bra svar så nu frågar jag igen om det är nåt man behöver oroa sig för.?
Kopplade ihop baslådan och köret idag och drog igång utan att släktarna rörde sig..
Hade tänkt koppla in relä imorgon så jag vill väldigt gärna ha ett SNABBT svar!!
Ska du ha fläktar till kylning av slutsteget så är det väl bara koppla direkt på remotekablen + jord? Vanliga fläktar 80 / 120 mm drar så lite så det borde gå rakt av...
Edit: Ska du ha några fläktar och inte vill använda sig av remoten så ta från tändningen/ciggtändaren så startar fläktarna med bilen, nackdel är väl om du inte har stereon på att fläktarna går iaf men du slipper relän och misstänker att du spelar med stereon rätt ofta
Annars skulle jag sätta på tändningen men med tempsensor som startar när det behövs och inte relä...
Senast redigerat av Martin 9-3 (16 augusti 2006)
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Ska du ha fläktar till kylning av slutsteget så är det väl bara koppla direkt på remotekablen? Vanliga fläktar 80 / 120 mm drar så lite så det borde gå rakt av...
Ja jag hade tänkt de skulle gå på samma gång som stegen.. men de va inte ett liv när jag slog igång stereon.. så då mätte jag och kom fam till att de va 9 volt.. så då e de inte så konstigt.. inte heller när de sitter dioder i fläktarna, så då måste de väl upp till en viss volt innan de drar igång.?
Skaffa dig en grövre remote annars så löser de ju sig. Du verkar ha ett ganska så stort spänningsfall, men de spelar ju ingen roll så länge som steget startar ifall du inte tänker koppla fläktarna på remoten.
Skaffa dig en grövre remote annars så löser de ju sig. Du verkar ha ett ganska så stort spänningsfall, men de spelar ju ingen roll så länge som steget startar ifall du inte tänker koppla fläktarna på remoten.
Har 1,5 kvadrat från steget, om inte större.. ja slutstegen startar utan problem.. Hade inte tänkt riva ut hela bilen för jag hade tänkt ha den någorlunda klar innan vallåkra..
Därför behöver jag en snabb lösning nu.!
Har tänkt koppla fläktarna på remoten på något vis, med eller utan relä..
Ta ett vanligt extraljusrelä, så kopplar du bara fläktarna till det, plus och minus till relät samt en kabel mellan remoten och relät!! sen minus till fläktarna, styr plus från relät
Det är en av anledningarna att man skall göra detta med ett mellanrelä. Vissa fläktar kortsluter i princip om man vänder dom fel..........
/Göran
dj_aggwa skrev:
behövdes inte.. hade bara klantat mig.. fas vänt.. + på - å - på +
Och om man bränner remoten i huvudenheten kostar det minst 600spänn att få lagat om man skickar in det...trots att det rör sig om en komponent som kostar max 7 spänn..
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Det är ju rekommenderat att sätta en diod över reläspolen för att inte riskera att en "spik" knäcker HU:n, kan tex Sharky eller jonash ge förslag på en diod som är lämplig för detta. Jag har för mig att det har skrivits i en tidigare tråd om denna diod men jag hittar inte den tråden.
Det är ju rekommenderat att sätta en diod över reläspolen för att inte riskera att en "spik" knäcker HU:n, kan tex Sharky eller jonash ge förslag på en diod som är lämplig för detta. Jag har för mig att det har skrivits i en tidigare tråd om denna diod men jag hittar inte den tråden.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Om jag har förstått det rätt så ska ett relä matas med plus från batteriet och jordas i karossen, remoten slår av eller på relät och sen matar relät ström till fläktarna, hur blir det med jord i från fläktarna?
Skulle inte någon kunna rita upp ett koplingsschema för en fläktstyrning via remoten
Att montera fläktar som ej är temp-styrda, är väl en något mindre bra ide' Detta gör ju att steget aldrig uppnår rätt temp där det spelar som allra bäst. ALLA steg spelar som bäst efter det att de är uppvärmda.
Alla läckströmmar i kondensatorer och halvledare ökar med temperaturen och ger upphov till mera olinjäritet och dist. Det är inte rörförstärkare vi avser här hoppas jag.
Dock är det lite slöseri att låta dom gå hela tiden.
/Göran
E-30 skrev:
Detta gör ju att steget aldrig uppnår rätt temp där det spelar som allra bäst. ALLA steg spelar som bäst efter det att de är uppvärmda.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI