3661
Sök

Trögstartad d24tic

63 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#1
Tjena, har renoverat min d24 tic som sitter i min 245a. Köpte bilen med rasad topp, pga felinställd kam efter topp packnings byte, så det vart ventilras. Då fixade jag en annan motor, den motorn ville inte starta på startmotorn, fick bara igång den när vi rullade, när den väl gick var den orklös o vit/grå och lite svart rök, men tog det gamla blocket o renoverade istället, men har nu fixat andra, kolvar,stakar o vev och topp. Nya kolvringar, lager, honat block och ny toppackning. Nu när i den renoverade motorn sitter är det fortfarande samma problem med att den inte vill starta på startmotorn, men det tänder till mycket mera nu, har dock fått igång den några gånger på starten men det är sällan. startar direkt om man rullar o går riktkigt fint, ryker inget vitt längre, bara lite svart om man trycker på:). Sen märkte jag att glödningen slår av när man vrider till startläge, ska det vara så? Är det pumpen som är felinställd?, försökte ställa in den med indikatorklocka men det är väldigt svårt när man inte har det där specialverktyget som ska sitta mellan pumpen o klockan. Är väldigt tacksam om det är någon som kan ge tips om vad det kan tänkas vara.
Mvh Krille


9 Inlägg
2 augusti 2011
#2
nä men asså har ju sagt det förr å säger det igen, det måste vara kolvuppstutsarfjädrarna å lysekilspackningen som är dåliga...smile


63 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#3
hehe ja du, måste vara nåt sånt, men har ju faktiskt de röda fjädrnarna och en extra tjock lysekilspackning så man tycket ju att det borde gå då:D
Men ingen som har någon ide?


123 Inlägg
8 augusti 2011
#4
min gamla d24td gick inte att starta på startmotorn när den var varm, men gick att rulla igång hur lätt som hellst. startade dock lätt när den var kall.. kliade mig i huvudet många timmar.. tillslut bytte ja pump och sen gick den fint!

Hur går den när den blir varm då? startar den då?

Gör som Ford köp Volvo!

63 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#5
Okej, blir ingen skillnad när den är varm. men det är säkert pumpen som ligger bakom problemet:/


124 Inlägg
8 augusti 2011
#6
De är inte så att den suger i sig luft hade så på min ena d24a med den startade bara om ja drog igång den och då var de packboxen på axeln i pumpen som läckte. du kan se om den suger i sig luft om du får igång den och kollar på slangen från filterhållaren som går in i pumpen om de kommer luftbubblor i den.


63 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#7
Det kan va möjligt, har sätt någon bubbla där förut. den var då igång. men gick din inte att starta när den var varm då häller? vet du vart man kan köpa packningen?
Senast redigerat av Krille93 (8 augusti 2011)


124 Inlägg
8 augusti 2011
#8
ne inte varm häller lika trögstartad hela tiden köpte en packningsats på en bosch verksta för 250kr


63 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#9
okej, får hoppas på det, med tanke på priset, dessto bökigare att plocka av pumpen:P men tack för hjälpen:)


124 Inlägg
8 augusti 2011
#10
A får hoppas på de men går bilen annars eller ? den går bra?


63 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#11
ja den går väldigt bra, även på tomgång. hur gick din? har också funderat på att testa att sätta en elpump före diselpumpen o se om det blir skillnad
Senast redigerat av Krille93 (8 augusti 2011)


124 Inlägg
8 augusti 2011
#12
ok min gick också skit bra enda var ju att den var trögstartad som fan, de där med en elpump vet ja inget om men de kanske kan funka men helst ska den ju suga fram bränslet själv men de är ju så klart inte lätt om den drar i sig en massa luft samtidigt.


63 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#13
okej, ja det är ju bäst för dieseln att suga själv, får testa byta packboxen, kan ju va så att inte pumpen orkar bygga upp tillräckligt högt tryck på grund av luftbubblorna, på det låga varvet startmotorn ger


124 Inlägg
8 augusti 2011
#14
ja testa att bytt packbox de är väldigt vanligt fel och de är inte så svårt att göra själv.



Sök