3049
Sök

Köra bil till skrot obes och oskattad?

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
4 augusti 2011
#21
Fritteboy skrev:
rickylicious skrev:
Transam1973 skrev:

Lite väl jobbigt att slita sig ner,slava igenom ett teoriprov. När man kör typ på rutin efter åratal som yrkeschaufför blir nog uppkörningslärarens gnäll jobbigt haha,jobbade som detta i många år.smile

Fast är det verkligen bra att så många kör "på rutin"? smile Jag tror det vore nyttigt om man då och då fräshade upp sitt minne med lagar och regler. Tycker det daltas för mycket med svenska trafikanter ibland.

Någon som hoppade över övningkörningen? är meningen du ska köra på rutin, det får man till och med lära sig på handledarkurserna nu för tiden att man ska köra så det sitter i ryggmärgen, så du inte ska stå i en korsning som ett fån å tänka tillbaka till en bok du läst.

Fast det är ju en jädra skillnad på att stå och tänka efter i en korsning och att inte kunna reglerna alls. Att kunna köra på rutin rakt fram utan att tänka efter är lätt, men har man missat såna enkla saker som att man inte får köra runt i en bil med körförbud så kanske något är lite fel.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

98 Inlägg
4 augusti 2011
#22
rickylicious skrev:
Fritteboy skrev:
rickylicious skrev:

Fast är det verkligen bra att så många kör "på rutin"? smile Jag tror det vore nyttigt om man då och då fräshade upp sitt minne med lagar och regler. Tycker det daltas för mycket med svenska trafikanter ibland.

Någon som hoppade över övningkörningen? är meningen du ska köra på rutin, det får man till och med lära sig på handledarkurserna nu för tiden att man ska köra så det sitter i ryggmärgen, så du inte ska stå i en korsning som ett fån å tänka tillbaka till en bok du läst.

Fast det är ju en jädra skillnad på att stå och tänka efter i en korsning och att inte kunna reglerna alls. Att kunna köra på rutin rakt fram utan att tänka efter är lätt, men har man missat såna enkla saker som att man inte får köra runt i en bil med körförbud så kanske något är lite fel.

Visst är det en skillnad, men kör du inte på rutin så blir det som när övningskörsbilar är ute å inte vet vart dom ska ta vägen, och det har inte med regler att göra utan det är nog mer rädslan för att dom inte vet vad dom håller på med. Klart det är fel att han inte vet det här, med tanke på att när en bil får körförbud får man hem en lapp där det står att bilen inte får användas. Det jag hade gjort i hans sits hade varit att kört ändå(beroende på bilens skick).

Vad han annars kan göra är att ställa på bilen över internet, boka en besiktningstid långt fram sen kört till skroten. nu vet jag inte om skrotarna är snabba med att ställa av bilarna annars kan du ju göra det över internet med. boka av besiktningstiden å va nöjd att du blivit av med bilen sen smile Försäkring bör ju trafikförsäkringsföreningen hoppa in om det nu skulle hända något, får ju betala ca 104kr dagen för den och är de klart på 1 timme så äre ju inga problem.

220 Inlägg
4 augusti 2011
#23
rickylicious skrev:
evilaudio skrev:
Transam1973 skrev:

Viss skillnad med att köra berusad va? Både omdömeslöst + själviskt att köra alkoholpåverkad,drogpåverkad,skit i om såna jävla idioter skadar sig själva men andra då? 1500 är boten på oskattat om jag inte missminner mig,var 600 förr smile

fast man kör väl ändå inte sämre bil för att bilen man kör e oskattad?? smile


de e ju bara staten som vill ha in alla pengar dom kan.

Klart att staten vill ha in pengar, för det är väl inte så att du för över pengar till deras konto självmant när dom ska bygga en väg eller laga ditt brutna ben? smile

Har man en bil, men inte kan lägga dom småpengarna det kostar att skatta och besiktiga, då ska man fan inte köra bil. Det finns besiktning av en anledning (även om det ibland är korkade regler även där).

Läste en tråd för några dagar sen om en kille som skulle köpa en obesiktigad bil som hade fått nerslag på bromsarna och blivit ståendes. Den bilen skulle killen köra hem 50 mil. Förstår du nu vad jag menar...? tongue

Ja fast dom där pengarna är betalda av mig på många sätt med goda marginaler mer än medelsvensson gällande bilskatt på mina övriga bilar exempelvis : Skatten på X5:an 4060 kr/år,V70 Tdin 6346 kr/år,Fyrhjulingen 180 kr/år,Camaron vinterbilen 2246 kr/år iofs bara påställd vintertid så 1123 kr + alla andra bilar jag äger under ett år ( 12 st just nu varav 3 skattefria) Sedan skatt på cigaretter,lönen,utemat,mat,godis,dricka,oljor/bilprodukter osv osv de har råd. Skulle aldrig ge dom en enda krona jag inte är tvungen till eftersom de har en massa skatt på skatten. Staten är värsta banditerna :p Nu diskuterade vi inte att ha råd utan att köra till besiktningen/skroten,du kanske gör klart (besiktar/ombesiktar) vinterbilen i Augusti som jag men den används i trafik först Oktober-April? I fallet när jag körde hem Trans Am 77:an var allt i bromsväg nytt osv,utan att åtgärda nåt körde jag in bilen på besiktningen. Fick 2 nedslag på: Tomgångsvarvtal vid avgasmätning felaktigt (bilen gick på bara 500 varv istället för 575-650 som avgaslappen säger) sedan att inte antennen satt på plats (vasst fäste) detta var inte nåt trafikfarligt. Ja i fallet med skruttiga svenssonbilar med nedslag på bromsarna (kan iofs va bara anliggande svagt?) om de var ur funktion eller väldigt svaga ja.

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 augusti 2011
#24
Fritteboy skrev:
rickylicious skrev:
Fritteboy skrev:

Någon som hoppade över övningkörningen? är meningen du ska köra på rutin, det får man till och med lära sig på handledarkurserna nu för tiden att man ska köra så det sitter i ryggmärgen, så du inte ska stå i en korsning som ett fån å tänka tillbaka till en bok du läst.

Fast det är ju en jädra skillnad på att stå och tänka efter i en korsning och att inte kunna reglerna alls. Att kunna köra på rutin rakt fram utan att tänka efter är lätt, men har man missat såna enkla saker som att man inte får köra runt i en bil med körförbud så kanske något är lite fel.

Visst är det en skillnad, men kör du inte på rutin så blir det som när övningskörsbilar är ute å inte vet vart dom ska ta vägen, och det har inte med regler att göra utan det är nog mer rädslan för att dom inte vet vad dom håller på med. Klart det är fel att han inte vet det här, med tanke på att när en bil får körförbud får man hem en lapp där det står att bilen inte får användas. Det jag hade gjort i hans sits hade varit att kört ändå(beroende på bilens skick).

Vad han annars kan göra är att ställa på bilen över internet, boka en besiktningstid långt fram sen kört till skroten. nu vet jag inte om skrotarna är snabba med att ställa av bilarna annars kan du ju göra det över internet med. boka av besiktningstiden å va nöjd att du blivit av med bilen sen smile Försäkring bör ju trafikförsäkringsföreningen hoppa in om det nu skulle hända något, får ju betala ca 104kr dagen för den och är de klart på 1 timme så äre ju inga problem.

Ordnar inte det sig automatiskt? Nu har jag aldrig skrotat en bil, men jag kan föreställa mig att du skriver över bilen på skroten som ägare och kryssar i "skrotning" på ägarbyteslappen? I och med det blir ju i sådana fall inte försäkring och skatt ditt problem längre så fort skrotnisse har skrivit under, vilket jag tycker borde gå på samma dag.


Rumpmas
3 860 Inlägg
4 augusti 2011
#25
Transam1973 skrev:
rickylicious skrev:
evilaudio skrev:

fast man kör väl ändå inte sämre bil för att bilen man kör e oskattad?? smile


de e ju bara staten som vill ha in alla pengar dom kan.

Klart att staten vill ha in pengar, för det är väl inte så att du för över pengar till deras konto självmant när dom ska bygga en väg eller laga ditt brutna ben? smile

Har man en bil, men inte kan lägga dom småpengarna det kostar att skatta och besiktiga, då ska man fan inte köra bil. Det finns besiktning av en anledning (även om det ibland är korkade regler även där).

Läste en tråd för några dagar sen om en kille som skulle köpa en obesiktigad bil som hade fått nerslag på bromsarna och blivit ståendes. Den bilen skulle killen köra hem 50 mil. Förstår du nu vad jag menar...? tongue

Ja fast dom där pengarna är betalda av mig på många sätt med goda marginaler mer än medelsvensson gällande bilskatt på mina övriga bilar exempelvis : Skatten på X5:an 4060 kr/år,V70 Tdin 6346 kr/år,Fyrhjulingen 180 kr/år,Camaron vinterbilen 2246 kr/år iofs bara påställd vintertid så 1123 kr + alla andra bilar jag äger under ett år ( 12 st just nu varav 3 skattefria) Sedan skatt på cigaretter,lönen,utemat,mat,godis,dricka,oljor/bilprodukter osv osv de har råd. Skulle aldrig ge dom en enda krona jag inte är tvungen till eftersom de har en massa skatt på skatten. Staten är värsta banditerna :p Nu diskuterade vi inte att ha råd utan att köra till besiktningen/skroten,du kanske gör klart (besiktar/ombesiktar) vinterbilen i Augusti som jag men den används i trafik först Oktober-April? I fallet när jag körde hem Trans Am 77:an var allt i bromsväg nytt osv,utan att åtgärda nåt körde jag in bilen på besiktningen. Fick 2 nedslag på: Tomgångsvarvtal vid avgasmätning felaktigt (bilen gick på bara 500 varv istället för 575-650 som avgaslappen säger) sedan att inte antennen satt på plats (vasst fäste) detta var inte nåt trafikfarligt. Ja i fallet med skruttiga svenssonbilar med nedslag på bromsarna (kan iofs va bara anliggande svagt?) om de var ur funktion eller väldigt svaga ja.

Visst har vi höga skatter i Sverige, och skatt på mycket av konsumtionen, men det ligger ju en liten poäng i att du kan välja hur mycket skatt du vill betala utöver den som baseras på din bruttolön genom din konsumtion. Tycker du att det är dyrt att äga så många bilar som du gör (vilket det förstås är med skatten) så står det dig fritt att sälja av dom. Du kan ju omöjligen behöva mer än en bil till dig och en bil till frugan? Jag kan rekommendera någon liten asiat med en tusenlapp/år i skatt. Du har ju själv valt dina bilar och du kände till förutsättningarna. Att rökare och godisätare betalar skatt är inte mer än rätt. Vi som tränar regelbundet belastar sjukvården betydligt mindre genom vårt liv, och är i snitt mer produktiva på arbetet.

Fungerar inte detta förslag för dig, vänligen sluta gnäll wink


220 Inlägg
4 augusti 2011
#26
Evildan skrev:
rickylicious skrev:
evilaudio skrev:
fast man kör väl ändå inte sämre bil för att bilen man kör e oskattad?? smile


de e ju bara staten som vill ha in alla pengar dom kan.

Klart att staten vill ha in pengar, för det är väl inte så att du för över pengar till deras konto självmant när dom ska bygga en väg eller laga ditt brutna ben? smile

Har man en bil, men inte kan lägga dom småpengarna det kostar att skatta och besiktiga, då ska man fan inte köra bil. Det finns besiktning av en anledning (även om det ibland är korkade regler även där).

Läste en tråd för några dagar sen om en kille som skulle köpa en obesiktigad bil som hade fått nerslag på bromsarna och blivit ståendes. Den bilen skulle killen köra hem 50 mil. Förstår du nu vad jag menar...? tongue

När den snubben eller någon annan kört en bit med sin obesiktigade trafikfarliga bil kanske det pga bromsbrist eller andra brister i fordonet sker en olycka och då behövs eventuellt skattepengarna till sjukvård och sjukpenning.

De pengarna är nog ändå betalda med goda marginaler på mina övrigt betalda betalskatter som på bara nämnda bilar är motsvarande 11709 per år utöver mina andra bilar smile  Sedan är det bara till/från besiktning,sedan hjälper det knappast trafiksäkerheten med påställning i de fallen eftersom bilen inte blir säkrare till/från bilprovningen pga att kapitaliststaten får in några hundra extra i skatt för påställningsavgift/en månads skatt för att köra till/från besiktningen väl?
Senast redigerat av Transam1973 (4 augusti 2011)

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

220 Inlägg
4 augusti 2011
#27
Fritteboy skrev:
rickylicious skrev:
Transam1973 skrev:

Lite väl jobbigt att slita sig ner,slava igenom ett teoriprov. När man kör typ på rutin efter åratal som yrkeschaufför blir nog uppkörningslärarens gnäll jobbigt haha,jobbade som detta i många år.smile

Fast är det verkligen bra att så många kör "på rutin"? smile Jag tror det vore nyttigt om man då och då fräshade upp sitt minne med lagar och regler. Tycker det daltas för mycket med svenska trafikanter ibland.

Någon som hoppade över övningkörningen? är meningen du ska köra på rutin, det får man till och med lära sig på handledarkurserna nu för tiden att man ska köra så det sitter i ryggmärgen, så du inte ska stå i en korsning som ett fån å tänka tillbaka till en bok du läst.

Exakt smile

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

220 Inlägg
4 augusti 2011
#28
rickylicious skrev:
Fritteboy skrev:
rickylicious skrev:
Fast är det verkligen bra att så många kör "på rutin"? smile Jag tror det vore nyttigt om man då och då fräshade upp sitt minne med lagar och regler. Tycker det daltas för mycket med svenska trafikanter ibland.

Någon som hoppade över övningkörningen? är meningen du ska köra på rutin, det får man till och med lära sig på handledarkurserna nu för tiden att man ska köra så det sitter i ryggmärgen, så du inte ska stå i en korsning som ett fån å tänka tillbaka till en bok du läst.

Fast det är ju en jädra skillnad på att stå och tänka efter i en korsning och att inte kunna reglerna alls. Att kunna köra på rutin rakt fram utan att tänka efter är lätt, men har man missat såna enkla saker som att man inte får köra runt i en bil med körförbud så kanske något är lite fel.

Nog inte nåt som man missar ifall du menade mig? Snarare att inte det känns särskilt nödvändigt för en sväng till/från motsvarande 2.4 km på kontrollbesiktning,sedan motsvarande 2.4 km i samband med efterkontroll. Till vardags betalar jag nog långt mera bilskatt än de flesta hushåll gör. Sedan tror jag att jag har bra mkt mera körvana än dig till vardags efter alla körda mil exempelvis? smile
Senast redigerat av Transam1973 (4 augusti 2011)

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

220 Inlägg
4 augusti 2011
#29
Fritteboy skrev:
rickylicious skrev:
Fritteboy skrev:

Någon som hoppade över övningkörningen? är meningen du ska köra på rutin, det får man till och med lära sig på handledarkurserna nu för tiden att man ska köra så det sitter i ryggmärgen, så du inte ska stå i en korsning som ett fån å tänka tillbaka till en bok du läst.

Fast det är ju en jädra skillnad på att stå och tänka efter i en korsning och att inte kunna reglerna alls. Att kunna köra på rutin rakt fram utan att tänka efter är lätt, men har man missat såna enkla saker som att man inte får köra runt i en bil med körförbud så kanske något är lite fel.

Visst är det en skillnad, men kör du inte på rutin så blir det som när övningskörsbilar är ute å inte vet vart dom ska ta vägen, och det har inte med regler att göra utan det är nog mer rädslan för att dom inte vet vad dom håller på med. Klart det är fel att han inte vet det här, med tanke på att när en bil får körförbud får man hem en lapp där det står att bilen inte får användas. Det jag hade gjort i hans sits hade varit att kört ändå(beroende på bilens skick).

Vad han annars kan göra är att ställa på bilen över internet, boka en besiktningstid långt fram sen kört till skroten. nu vet jag inte om skrotarna är snabba med att ställa av bilarna annars kan du ju göra det över internet med. boka av besiktningstiden å va nöjd att du blivit av med bilen sen smile Försäkring bör ju trafikförsäkringsföreningen hoppa in om det nu skulle hända något, får ju betala ca 104kr dagen för den och är de klart på 1 timme så äre ju inga problem.

Skroten hjälper ägare att ställa av i samband med inlämning. smile

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

220 Inlägg
4 augusti 2011
#30
Andromeda skrev:
Transam1973 skrev:
rickylicious skrev:

Klart att staten vill ha in pengar, för det är väl inte så att du för över pengar till deras konto självmant när dom ska bygga en väg eller laga ditt brutna ben? smile

Har man en bil, men inte kan lägga dom småpengarna det kostar att skatta och besiktiga, då ska man fan inte köra bil. Det finns besiktning av en anledning (även om det ibland är korkade regler även där).

Läste en tråd för några dagar sen om en kille som skulle köpa en obesiktigad bil som hade fått nerslag på bromsarna och blivit ståendes. Den bilen skulle killen köra hem 50 mil. Förstår du nu vad jag menar...? tongue

Ja fast dom där pengarna är betalda av mig på många sätt med goda marginaler mer än medelsvensson gällande bilskatt på mina övriga bilar exempelvis : Skatten på X5:an 4060 kr/år,V70 Tdin 6346 kr/år,Fyrhjulingen 180 kr/år,Camaron vinterbilen 2246 kr/år iofs bara påställd vintertid så 1123 kr + alla andra bilar jag äger under ett år ( 12 st just nu varav 3 skattefria) Sedan skatt på cigaretter,lönen,utemat,mat,godis,dricka,oljor/bilprodukter osv osv de har råd. Skulle aldrig ge dom en enda krona jag inte är tvungen till eftersom de har en massa skatt på skatten. Staten är värsta banditerna :p Nu diskuterade vi inte att ha råd utan att köra till besiktningen/skroten,du kanske gör klart (besiktar/ombesiktar) vinterbilen i Augusti som jag men den används i trafik först Oktober-April? I fallet när jag körde hem Trans Am 77:an var allt i bromsväg nytt osv,utan att åtgärda nåt körde jag in bilen på besiktningen. Fick 2 nedslag på: Tomgångsvarvtal vid avgasmätning felaktigt (bilen gick på bara 500 varv istället för 575-650 som avgaslappen säger) sedan att inte antennen satt på plats (vasst fäste) detta var inte nåt trafikfarligt. Ja i fallet med skruttiga svenssonbilar med nedslag på bromsarna (kan iofs va bara anliggande svagt?) om de var ur funktion eller väldigt svaga ja.

Visst har vi höga skatter i Sverige, och skatt på mycket av konsumtionen, men det ligger ju en liten poäng i att du kan välja hur mycket skatt du vill betala utöver den som baseras på din bruttolön genom din konsumtion. Tycker du att det är dyrt att äga så många bilar som du gör (vilket det förstås är med skatten) så står det dig fritt att sälja av dom. Du kan ju omöjligen behöva mer än en bil till dig och en bil till frugan? Jag kan rekommendera någon liten asiat med en tusenlapp/år i skatt. Du har ju själv valt dina bilar och du kände till förutsättningarna. Att rökare och godisätare betalar skatt är inte mer än rätt. Vi som tränar regelbundet belastar sjukvården betydligt mindre genom vårt liv, och är i snitt mer produktiva på arbetet.

Fungerar inte detta förslag för dig, vänligen sluta gnäll wink

Rekommendera asiat va haha? Valt detta ja absolut (äger 12) detta är mitt fritidsintresse,fast beskattas allas intressen så? Behöver fotbollspelare som ett exempel betala mer i skatt för skador? Motocrossförare? Folk som Bergsklättrar? Folk som hoppar bungyjump? Folk som tränar för träningsskador? Nu har ju exempelvis jag,billigare försäkringar än många andra pga alla bilar jag äger(flersaksrabatt + 14 skadefria år) Fast många som är yngre med samma intresse får betala sjuka slantar i försäkringspremie som de t.ex beskattar med.Jag betalar in mina bilskatter /försäkringar osv fast det är emot min vilja att de ockrar massa i förhållande till vägunderhållet eftersom detta är mitt intresse. Sedan ruvar jag staten på annat man borde skatta för istället när tillfällen dyker upp haha. big_smile

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 augusti 2011
#31
Transam1973 skrev:
Andromeda skrev:
Transam1973 skrev:

Ja fast dom där pengarna är betalda av mig på många sätt med goda marginaler mer än medelsvensson gällande bilskatt på mina övriga bilar exempelvis : Skatten på X5:an 4060 kr/år,V70 Tdin 6346 kr/år,Fyrhjulingen 180 kr/år,Camaron vinterbilen 2246 kr/år iofs bara påställd vintertid så 1123 kr + alla andra bilar jag äger under ett år ( 12 st just nu varav 3 skattefria) Sedan skatt på cigaretter,lönen,utemat,mat,godis,dricka,oljor/bilprodukter osv osv de har råd. Skulle aldrig ge dom en enda krona jag inte är tvungen till eftersom de har en massa skatt på skatten. Staten är värsta banditerna :p Nu diskuterade vi inte att ha råd utan att köra till besiktningen/skroten,du kanske gör klart (besiktar/ombesiktar) vinterbilen i Augusti som jag men den används i trafik först Oktober-April? I fallet när jag körde hem Trans Am 77:an var allt i bromsväg nytt osv,utan att åtgärda nåt körde jag in bilen på besiktningen. Fick 2 nedslag på: Tomgångsvarvtal vid avgasmätning felaktigt (bilen gick på bara 500 varv istället för 575-650 som avgaslappen säger) sedan att inte antennen satt på plats (vasst fäste) detta var inte nåt trafikfarligt. Ja i fallet med skruttiga svenssonbilar med nedslag på bromsarna (kan iofs va bara anliggande svagt?) om de var ur funktion eller väldigt svaga ja.

Visst har vi höga skatter i Sverige, och skatt på mycket av konsumtionen, men det ligger ju en liten poäng i att du kan välja hur mycket skatt du vill betala utöver den som baseras på din bruttolön genom din konsumtion. Tycker du att det är dyrt att äga så många bilar som du gör (vilket det förstås är med skatten) så står det dig fritt att sälja av dom. Du kan ju omöjligen behöva mer än en bil till dig och en bil till frugan? Jag kan rekommendera någon liten asiat med en tusenlapp/år i skatt. Du har ju själv valt dina bilar och du kände till förutsättningarna. Att rökare och godisätare betalar skatt är inte mer än rätt. Vi som tränar regelbundet belastar sjukvården betydligt mindre genom vårt liv, och är i snitt mer produktiva på arbetet.

Fungerar inte detta förslag för dig, vänligen sluta gnäll wink

Rekommendera asiat va haha? Valt detta ja absolut (äger 12) detta är mitt fritidsintresse,fast beskattas allas intressen så? Behöver fotbollspelare som ett exempel betala mer i skatt för skador? Motocrossförare? Folk som Bergsklättrar? Folk som hoppar bungyjump? Folk som tränar för träningsskador? Nu har ju exempelvis jag,billigare försäkringar än många andra pga alla bilar jag äger(flersaksrabatt + 14 skadefria år) Fast många som är yngre med samma intresse får betala sjuka slantar i försäkringspremie som de t.ex beskattar med.Jag betalar in mina bilskatter /försäkringar osv fast det är emot min vilja att de ockrar massa i förhållande till vägunderhållet eftersom detta är mitt intresse. Sedan ruvar jag staten på annat man borde skatta för istället när tillfällen dyker upp haha. big_smile

Nu anser vår riksdag att bilar ska hårdbeskattas, vilket även jag personligen skulle kunna tänka mig att klara mig utan. Vi röstar vart fjärde år och kan påverka via detta medel.

Även om det kan tyckas orättvist är det fortfarande bara du som valt att ha 12 bilar, och då får du även betala vad det kostar.


220 Inlägg
4 augusti 2011
#32
Andromeda skrev:
Transam1973 skrev:
Andromeda skrev:
Visst har vi höga skatter i Sverige, och skatt på mycket av konsumtionen, men det ligger ju en liten poäng i att du kan välja hur mycket skatt du vill betala utöver den som baseras på din bruttolön genom din konsumtion. Tycker du att det är dyrt att äga så många bilar som du gör (vilket det förstås är med skatten) så står det dig fritt att sälja av dom. Du kan ju omöjligen behöva mer än en bil till dig och en bil till frugan? Jag kan rekommendera någon liten asiat med en tusenlapp/år i skatt. Du har ju själv valt dina bilar och du kände till förutsättningarna. Att rökare och godisätare betalar skatt är inte mer än rätt. Vi som tränar regelbundet belastar sjukvården betydligt mindre genom vårt liv, och är i snitt mer produktiva på arbetet.

Fungerar inte detta förslag för dig, vänligen sluta gnäll wink

Rekommendera asiat va haha? Valt detta ja absolut (äger 12) detta är mitt fritidsintresse,fast beskattas allas intressen så? Behöver fotbollspelare som ett exempel betala mer i skatt för skador? Motocrossförare? Folk som Bergsklättrar? Folk som hoppar bungyjump? Folk som tränar för träningsskador? Nu har ju exempelvis jag,billigare försäkringar än många andra pga alla bilar jag äger(flersaksrabatt + 14 skadefria år) Fast många som är yngre med samma intresse får betala sjuka slantar i försäkringspremie som de t.ex beskattar med.Jag betalar in mina bilskatter /försäkringar osv fast det är emot min vilja att de ockrar massa i förhållande till vägunderhållet eftersom detta är mitt intresse. Sedan ruvar jag staten på annat man borde skatta för istället när tillfällen dyker upp haha. big_smile

Nu anser vår riksdag att bilar ska hårdbeskattas, vilket även jag personligen skulle kunna tänka mig att klara mig utan. Vi röstar vart fjärde år och kan påverka via detta medel.

Även om det kan tyckas orättvist är det fortfarande bara du som valt att ha 12 bilar, och då får du även betala vad det kostar.

Ja fast det lär inte hjälpa nåt nämnvärt ändå,pengarna ska täcka deras fallskärmsavtal osv i verkligheten inte vägunderhåll verkar det som?  Ja fast på de bilarna som är i trafik känns det berättigat att betala skatt även om inte 6346 känns berättigat i summa på exempelvis V70n men inte att behöva betala vägskatt för exempelvis vinterbilen för till/från besiktningen i Augusti eftersom jag ändå betalar Oktober till April typ när bilen används regelbundet?
Senast redigerat av Transam1973 (4 augusti 2011)

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 augusti 2011
#33
Transam1973 skrev:
Andromeda skrev:
Transam1973 skrev:

Rekommendera asiat va haha? Valt detta ja absolut (äger 12) detta är mitt fritidsintresse,fast beskattas allas intressen så? Behöver fotbollspelare som ett exempel betala mer i skatt för skador? Motocrossförare? Folk som Bergsklättrar? Folk som hoppar bungyjump? Folk som tränar för träningsskador? Nu har ju exempelvis jag,billigare försäkringar än många andra pga alla bilar jag äger(flersaksrabatt + 14 skadefria år) Fast många som är yngre med samma intresse får betala sjuka slantar i försäkringspremie som de t.ex beskattar med.Jag betalar in mina bilskatter /försäkringar osv fast det är emot min vilja att de ockrar massa i förhållande till vägunderhållet eftersom detta är mitt intresse. Sedan ruvar jag staten på annat man borde skatta för istället när tillfällen dyker upp haha. big_smile

Nu anser vår riksdag att bilar ska hårdbeskattas, vilket även jag personligen skulle kunna tänka mig att klara mig utan. Vi röstar vart fjärde år och kan påverka via detta medel.

Även om det kan tyckas orättvist är det fortfarande bara du som valt att ha 12 bilar, och då får du även betala vad det kostar.

Ja fast det lär inte hjälpa nåt nämnvärt ändå,pengarna ska täcka deras fallskärmsavtal osv i verkligheten inte vägunderhåll verkar det som?  Ja fast på de bilarna som är i trafik känns det berättigat att betala skatt även om inte 6346 känns berättigat på exempelvis V70n men inte att behöva betala vägskatt för exempelvis vinterbilen för till/från besiktningen i Augusti eftersom jag ändå betalar Oktober till April typ när bilen används regelbunddet?

Det tråkiga svaret är att regler är regler. Varför ska man behöva betala mer skatt ju mer man tjänar? Det är väl också orättvist? Skatten på dieslar är högre som ett ekonomiskt styrmedel eftersom staten annars skulle förlora på att fler och fler kör en mer bränslesnål diesel. Det håller jag med om är väldigt osnyggt. Men du kan fortfarande välja att köra en V70 T5 istället...

Vad riksdagen kostar är en spottstyver jämfört med vad invandringen kostar.Sätt 300 miljoner om året i löner för det ena i kontrast till 300 miljarder för det andra... men nu fick vi inte diskutera politik på det här forumet så...


220 Inlägg
4 augusti 2011
#34
Andromeda skrev:
Transam1973 skrev:
Andromeda skrev:
Nu anser vår riksdag att bilar ska hårdbeskattas, vilket även jag personligen skulle kunna tänka mig att klara mig utan. Vi röstar vart fjärde år och kan påverka via detta medel.

Även om det kan tyckas orättvist är det fortfarande bara du som valt att ha 12 bilar, och då får du även betala vad det kostar.

Ja fast det lär inte hjälpa nåt nämnvärt ändå,pengarna ska täcka deras fallskärmsavtal osv i verkligheten inte vägunderhåll verkar det som?  Ja fast på de bilarna som är i trafik känns det berättigat att betala skatt även om inte 6346 känns berättigat på exempelvis V70n men inte att behöva betala vägskatt för exempelvis vinterbilen för till/från besiktningen i Augusti eftersom jag ändå betalar Oktober till April typ när bilen används regelbunddet?

Det tråkiga svaret är att regler är regler. Varför ska man behöva betala mer skatt ju mer man tjänar? Det är väl också orättvist? Skatten på dieslar är högre som ett ekonomiskt styrmedel eftersom staten annars skulle förlora på att fler och fler kör en mer bränslesnål diesel. Det håller jag med om är väldigt osnyggt. Men du kan fortfarande välja att köra en V70 T5 istället...

Vad riksdagen kostar är en spottstyver jämfört med vad invandringen kostar.Sätt 300 miljoner om året i löner för det ena i kontrast till 300 miljarder för det andra... men nu fick vi inte diskutera politik på det här forumet så...

Ja det är vidrigt med vissa regler däremot. Det är sjukt om att folk ska överbetala pga högre lön (därav undanhåller man staten sina sidoinkomster) Ja fast då borde alla som kör exempelvis Micra + diverse småbilar också betala 6000 i skatt väl? Haha nej tack med bensinbil behöver man tanka på plattan för cirka 14 kr/litern,dieseln köper jag ( 250 liter i månaden för 1250 kr = 5 kr/litern av kompisen som har dieseln som löneförmån men kör bensinare) Vore ju knappast lönsamt för mig som kör 4800-5400 mil privat/år.Haha exempelvis den kostar nog röv,fast de som är invandrade som exempelvis startar företag/sköter sig tillför mkt. Medan motsatsen givetvis tyvärr finns här också sad
Senast redigerat av Transam1973 (4 augusti 2011)

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 augusti 2011
#35
Transam1973 skrev:
Andromeda skrev:
Transam1973 skrev:
Ja fast det lär inte hjälpa nåt nämnvärt ändå,pengarna ska täcka deras fallskärmsavtal osv i verkligheten inte vägunderhåll verkar det som?  Ja fast på de bilarna som är i trafik känns det berättigat att betala skatt även om inte 6346 känns berättigat på exempelvis V70n men inte att behöva betala vägskatt för exempelvis vinterbilen för till/från besiktningen i Augusti eftersom jag ändå betalar Oktober till April typ när bilen används regelbunddet?

Det tråkiga svaret är att regler är regler. Varför ska man behöva betala mer skatt ju mer man tjänar? Det är väl också orättvist? Skatten på dieslar är högre som ett ekonomiskt styrmedel eftersom staten annars skulle förlora på att fler och fler kör en mer bränslesnål diesel. Det håller jag med om är väldigt osnyggt. Men du kan fortfarande välja att köra en V70 T5 istället...

Vad riksdagen kostar är en spottstyver jämfört med vad invandringen kostar.Sätt 300 miljoner om året i löner för det ena i kontrast till 300 miljarder för det andra... men nu fick vi inte diskutera politik på det här forumet så...

Ja det är vidrigt med vissa regler däremot. Det är sjukt om att folk ska överbetala pga högre lön (därav undanhåller man staten sina sidoinkomster) Ja fast då borde alla som kör exempelvis Micra + diverse småbilar också betala 6000 i skatt väl? Haha nej tack med bensinbil behöver man tanka på plattan för cirka 14 kr/litern,dieseln köper jag ( 250 liter i månaden för 1250 kr = 5 kr/litern av kompisen som har dieseln som löneförmån men kör bensinare) Vore ju knappast lönsamt för mig som kör 4800-5400 mil privat/år.Haha exempelvis den kostar nog röv,fast de som är invandrade som exempelvis startar företag/sköter sig tillför mkt. Medan motsatsen givetvis tyvärr finns här också sad

Dåså, fuskar du undan lite dieselsskatt, som dessutom är ett brott (det finns inget värre brott än att stjäla från staten wink) har du ju råd att skatta och försäkra din skrotbil den ynka dag det trots allt rör sig om?

Det är så lite pengar av dina totala fordonsutgifter att man undrar vad du bråkar om egentligen, att du orkar?
Senast redigerat av Andromeda (4 augusti 2011)


220 Inlägg
5 augusti 2011
#36
Andromeda skrev:
Transam1973 skrev:
Andromeda skrev:
Det tråkiga svaret är att regler är regler. Varför ska man behöva betala mer skatt ju mer man tjänar? Det är väl också orättvist? Skatten på dieslar är högre som ett ekonomiskt styrmedel eftersom staten annars skulle förlora på att fler och fler kör en mer bränslesnål diesel. Det håller jag med om är väldigt osnyggt. Men du kan fortfarande välja att köra en V70 T5 istället...

Vad riksdagen kostar är en spottstyver jämfört med vad invandringen kostar.Sätt 300 miljoner om året i löner för det ena i kontrast till 300 miljarder för det andra... men nu fick vi inte diskutera politik på det här forumet så...

Ja det är vidrigt med vissa regler däremot. Det är sjukt om att folk ska överbetala pga högre lön (därav undanhåller man staten sina sidoinkomster) Ja fast då borde alla som kör exempelvis Micra + diverse småbilar också betala 6000 i skatt väl? Haha nej tack med bensinbil behöver man tanka på plattan för cirka 14 kr/litern,dieseln köper jag ( 250 liter i månaden för 1250 kr = 5 kr/litern av kompisen som har dieseln som löneförmån men kör bensinare) Vore ju knappast lönsamt för mig som kör 4800-5400 mil privat/år.Haha exempelvis den kostar nog röv,fast de som är invandrade som exempelvis startar företag/sköter sig tillför mkt. Medan motsatsen givetvis tyvärr finns här också sad

Dåså, fuskar du undan lite dieselsskatt, som dessutom är ett brott (det finns inget värre brott än att stjäla från staten wink) har du ju råd att skatta och försäkra din skrotbil den ynka dag det trots allt rör sig om?

Det är så lite pengar av dina totala fordonsutgifter att man undrar vad du bråkar om egentligen, att du orkar?

Nope dieseln är skattad av hans firma + antagligen på hans lön (ej säker på sistnämnda) så det är inget brott. Hade däremot mer än gladeligen köpt hem oskattad diesel i syfte att låta dom vara utan de skattepengarna.Vilken skrotbil Camaron? Onödigt att betala 50 kr i påställningsavgift + 2246/12 = 1 månadsskatt för 1 ynka dag. = 237 kr i skatt + försäkring för en dag så ungerfär 250 kr för en tur på 2.4 km bara? Råd ja absolut bristande ekonomi har man aldrig,däremot bristande vilja att betala onödiga utgifter för en sådan kort tur? Sedan är det inte bara den bilen man besiktar så utan lite bilar man får i bytesaffärer,+ nån ibland man köper hem billigt obes eller med några enklare 2:or i syfte att sälja vidare.Detta på hobbynivå vilket man även får lov till (upp till en viss gräns) Ringt skatteverket,kollat upp allt gällande det. Inget bråk förklarar bara min ståndpunkt ju? tongue
Senast redigerat av Transam1973 (5 augusti 2011)

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

Evildan
5 augusti 2011
#37
Transam1973 skrev:
Evildan skrev:
rickylicious skrev:

Klart att staten vill ha in pengar, för det är väl inte så att du för över pengar till deras konto självmant när dom ska bygga en väg eller laga ditt brutna ben? smile

Har man en bil, men inte kan lägga dom småpengarna det kostar att skatta och besiktiga, då ska man fan inte köra bil. Det finns besiktning av en anledning (även om det ibland är korkade regler även där).

Läste en tråd för några dagar sen om en kille som skulle köpa en obesiktigad bil som hade fått nerslag på bromsarna och blivit ståendes. Den bilen skulle killen köra hem 50 mil. Förstår du nu vad jag menar...? tongue

När den snubben eller någon annan kört en bit med sin obesiktigade trafikfarliga bil kanske det pga bromsbrist eller andra brister i fordonet sker en olycka och då behövs eventuellt skattepengarna till sjukvård och sjukpenning.

De pengarna är nog ändå betalda med goda marginaler på mina övrigt betalda betalskatter som på bara nämnda bilar är motsvarande 11709 per år utöver mina andra bilar smile  Sedan är det bara till/från besiktning,sedan hjälper det knappast trafiksäkerheten med påställning i de fallen eftersom bilen inte blir säkrare till/från bilprovningen pga att kapitaliststaten får in några hundra extra i skatt för påställningsavgift/en månads skatt för att köra till/från besiktningen väl?

Det är bara några extra hundra kr från en person, problemet med det tänkandet enligt mig är
"det gör ju inget om bara jag gör så någon gång det påverkar väl inget vad lilla enskilda jag gör"
det är när många personer beter sig på det viset som det skapar problem då intäkter som kan gå till vettiga ting försvinner.
Med tanke på hur mycket du betalar i skatt var år borde du kanske tänka tvärt om:
Om alla som försöker smita undan betalar för sig så behöver inte vi andra arbetande, skattebetalande svenssons som betalar för oss vara med och dra lasset för dom som inte vill betala sig?

220 Inlägg
5 augusti 2011
#38
Evildan skrev:
Transam1973 skrev:
Evildan skrev:
När den snubben eller någon annan kört en bit med sin obesiktigade trafikfarliga bil kanske det pga bromsbrist eller andra brister i fordonet sker en olycka och då behövs eventuellt skattepengarna till sjukvård och sjukpenning.

De pengarna är nog ändå betalda med goda marginaler på mina övrigt betalda betalskatter som på bara nämnda bilar är motsvarande 11709 per år utöver mina andra bilar smile  Sedan är det bara till/från besiktning,sedan hjälper det knappast trafiksäkerheten med påställning i de fallen eftersom bilen inte blir säkrare till/från bilprovningen pga att kapitaliststaten får in några hundra extra i skatt för påställningsavgift/en månads skatt för att köra till/från besiktningen väl?

Det är bara några extra hundra kr från en person, problemet med det tänkandet enligt mig är
"det gör ju inget om bara jag gör så någon gång det påverkar väl inget vad lilla enskilda jag gör"
det är när många personer beter sig på det viset som det skapar problem då intäkter som kan gå till vettiga ting försvinner.
Med tanke på hur mycket du betalar i skatt var år borde du kanske tänka tvärt om:
Om alla som försöker smita undan betalar för sig så behöver inte vi andra arbetande, skattebetalande svenssons som betalar för oss vara med och dra lasset för dom som inte vill betala sig?

Givetvis är det bara några hundra per bil,fast säg exempelvis att detta är 8 ggr /år så blir detta 2000 för bara totalt 1.92 mil? Eftersom jag känner att i runda slängar betalar jag 15000 per år i bilskatter + hållningsavgifter så borde jag betalat de 1.92 med. Ja fast de intäkterna till vettiga ting är betalda av mig på många vis,exempel som i bilskatter där jag betalar 15000 själv medan ett medelhushåll betalar 2500 (en bil) eller 4000 om de äger 2,ofta en större familjebil,en mindre. Ja om alla som skiter i det hade betalat,men detta kommer inte att hända,dessvärre tror jag inte att staten minskat bilskatter osv ändå,vägunderhållet är under all kritik gentemot skatten man betalar väl,kommer alltid att finnas folk med skalbolag,arbetslösa,invandring,fallskärmsavtal dom inte borde få (politiker osv),det vore en dröm att de minskade diverse skatter,alla drog sitt strå till stacken men detta kommer inte att hända oavsett.Betalar jättegärna min del till sjukvården,barnomsorg,vägunderhåll,äldreomsorg osv osv,men ogärna höga löner till politiker,fallskärmsavtal m.m. Vilket mkt även går till. Ifall du lägger ihop vägskatten man betalar,hur stor %-andel tror du används till underhåll av vägen/hur stor del till annat ?
Senast redigerat av Transam1973 (5 augusti 2011)

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

Evildan
5 augusti 2011
#39
så: du betalar mkt vägskatt på dom bilar du har i trafik och därför ska du inte behöva betala vägskatt om du bara ska åka några kilometer och besiktiga vinterbilen?

du skriver att du gärna betalar skatt, jag ser att du skriver i några inlägg ovan:
"(därav undanhåller man staten sina sidoinkomster)" samt
"Sedan ruvar jag staten på annat man borde skatta för istället när tillfällen dyker upp haha."
det låter för mig väldigt motsägelsefullt när du dessutom köper "fuldiesel" av en kompis, eller är det så att den skatten du betalar in går till det som du vill vara med och betala på medans den du kommer undan med skulle gått till sådant du inte vill vara med att betala på?


Sök