3312
Sök

Kolvarna går inte trycka in på Volvo 740 -88

117 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej har problem med att trycka in kolven i oket (bak) sitter fast har testat med tång och tving men har inte rört sig en mm någon som vet vad jag gör för fel? Tacksam för svar snabbt då jag vill få ner skiten på backen igen tongue

Mvh
Tobias


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 augusti 2011
#2
Vissa måste man skruva på samtidigt.
Har dock ingen aning om 740 har sånna

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Bärs!
3 456 Inlägg
3 augusti 2011
#3
Det har väll rostat ihop då? Bara att byta...

Garaget.org peakade 2008.

117 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#4
Jag bromsade för att få ut kolven så ja kunde smörja o de funka men den går inte in igen


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 augusti 2011
#5
Du har ju dels en "o-ring" som tätar mot kolven o sedan damskyddet som har ett spår den skall sitta i, precis som oringen...För att få tillbaka kolven måste du smörja med bromscylinderfett, kan kanske räcka med bromsvätska oxå...Sätt sedan dammskyddet på kolven först, närmast den ände som skall in i kolvloppet. Pilla dammskyddets inre del på plats i spåret. Tryck/skruva in kolven för hand. Klart. Det finns dock ok där dammskyddet sitter monterat på annat enklare sätt, har ej koll på Volvo specifikt, mina erfarenheter sträcker sig till ok från tyska bilar (VW & BMW)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

117 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#6
Okej tack dawwe ska testa det imorgon.


112 Inlägg
3 augusti 2011
#7
Kolven kan ha åt ut för långt också så att den har hoppat på sne wink


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 augusti 2011
#8
Mitt råd är alltså att demontera oket helt. Plocka ut kolven. Är det lite rost i cylinderloppets början kan man ta lite fint (400-800) våtslip. Rengör loppet noga. Kolven får inte ha hack/rost på den del som löper i loppet. Montera den inre gummitätningen i loppet, smörj med bromscylinderfett, smörj även loppet invändigt. Trä sedan på dammskyddet i den ände som skall in i loppet först, låt den del av dammskyddet som skall passas in i "lopp-spåret" vara så mycket utanför kolven att man kan pilla in delen som skall vara i spåret utan problem. Sedan är det bara att trycka in kolven, skall gå med handkraft, om den skall skruvas in så skall det oxå gå lätt att skruva. Good luck!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

117 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#9
Tack så mycket för svar får se om jag klara det smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 augusti 2011
#10
Våld, mer våld, en huggmejsel & ett koben, funkar i 8 fall av 10. Tvinga ut kolven genom att slå in en huggmejsel mellan skiva & kolv, skydda om möjligt skivan & kolven med tex ett par slutkörda belägg. Kolla noga att det inte börjar läcka och använd lite sunt förnuft så ska det gå fint.
Denna metod förordas speciellt när du har bråttom som fan eller när det är 3 veckors leveranstid på en renoveringssats / nytt bromsok.
OBS! "bonnmeck"

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

749 Inlägg
4 augusti 2011
#11
RD_87 skrev:
Våld, mer våld, en huggmejsel & ett koben, funkar i 8 fall av 10. Tvinga ut kolven genom att slå in en huggmejsel mellan skiva & kolv, skydda om möjligt skivan & kolven med tex ett par slutkörda belägg. Kolla noga att det inte börjar läcka och använd lite sunt förnuft så ska det gå fint.
Denna metod förordas speciellt när du har bråttom som fan eller när det är 3 veckors leveranstid på en renoveringssats / nytt bromsok.
OBS! "bonnmeck"

Jepp bromsskivan lär nog bli skev iallafall.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 augusti 2011
#12
Bjornn skrev:
RD_87 skrev:
Våld, mer våld, en huggmejsel & ett koben, funkar i 8 fall av 10. Tvinga ut kolven genom att slå in en huggmejsel mellan skiva & kolv, skydda om möjligt skivan & kolven med tex ett par slutkörda belägg. Kolla noga att det inte börjar läcka och använd lite sunt förnuft så ska det gå fint.
Denna metod förordas speciellt när du har bråttom som fan eller när det är 3 veckors leveranstid på en renoveringssats / nytt bromsok.
OBS! "bonnmeck"

Jepp bromsskivan lär nog bli skev iallafall.

Inte om man tänker efter före, tricket är att ta EN kolv i taget så man har mothåll. Jag var på en gammal Opel med fastsittande kolv så sent som igår och det funkar prima. Men till en vanlig bils som t.ex 740 så är det helt onödigt, bromsoken är för billiga! wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Leg. Bilplågare
74 Inlägg
4 augusti 2011
#13
En kanyl och bromsvätska brukar vara kalas. Kör in nålen igenom damm skyddet och spruta in lite vätska. Sen bonnmek. Sätt i gamla slitna belägg och använd typ "kofot". Alt sätt en tving över kolven o oket och dra åt rejält. Sedan pumpa på bromspedalen hårt ett par gånger. Tvingen fjädrar lite och då åker kolven ut typ 1-2mm och sedan när du släpper pedalen så har den press inåt.
9 ggr av 10 kan man rädda oket. Bara man får kolven att röra sig så funkar det. Men "KÖR" kolven ut och in flera ggr så den inte kärvar sen igen. Finns säkert många tips. 
Good Luck.      roll

Lakhea Racing do it hard.

117 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#14
Tack för alla tipps blev till att åka till biltema o köpa 2 ok o nya slangar sen ska jag fixa så jag kan kona kopparröret för fick inte bort den från bromsröret heller tongue



Sök