Ja, jag och en polare satt och snackade lite och kom in på först att ha ett B30 block med 960 24v topp, och sen gick vi vidare till B20 med B23 topp. De vi mest diskuterade va pinbults och olje/vatten kanaler och de så de stämmer eller om hur stor ingrep man få göra ? Med kamdrivning kom vi fram till en lösning.
Jag tror, vill minnas, att det är samma avstånd mellan cylindrarna i b20 och b23. De är trots allt i princip samma block i stora drag, förutom kamdrivningen. Alltså är det inte helt otroligt att det skulle vara samma bultmönster på toppskruvarna.
Det är ju det viktigaste, annars är det ju ingen mening att ens tänka på det...
Men får man fråga varför man skulle lägga sådan energi på något så meningslöst? ^^
Ja visst fan, 8-bultad b20 har ju praktiskt taget samma vev som b21/b23 ja!
Går ju säkert att svetsa och göra nya kanaler om inte annat?
Men bara man löser det med tätning i framkant på motorn, då är det ju bara att ta en b21 vev och kasta i så har man kamdrev och allt, rätt längd och allt.
Somsagt, inte riktigt med på varför man vill ha ett b20 block, men det verkar ju faktiskt vara genomförbart
Om man nu ändå ska skita ner sig kan man ju lika gärna operera dit en 16V-topp från B204/B234, borde inte ge någon större extra huvudvärk när det ändå är ett såpass stort projekt.