2803
Sök

Startspärr i boxarna B230FK -98

57 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Hej,

jag undrar om man kan förbi koppla startspärren? eller om man på nått vänster kan "koppla ur" funktionen. eller ska man byta boxar? men jag har 1 svart box o 1 bränslebox o 1 till box linande sak(den är "silver" med typ rosa lapp på).... den svarta boxen o den med rosa lapp ska sitta vid pedalstället på 940.

den svarta boxen( en liten box) är väll tändningen?
va tusan är den lilla silvriga boxen med typ rosa lapp på för någon box?
bränsleboxen vet jag iallafall vilken de esmile

MvH

57 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
har kollat lite , räcker det att byta bränsleboxen( eller tändning och bränsle?)? på någon sida snacka dom om transponder och att det satt inbyggt i bränsleboxen O.o

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
6 augusti 2011
Räcker att byta chip i bränsleboxen då det är där immokoden sitter.

Startspärren sitter med andra ord i chippet. smile

Mvh

57 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Equinox skrev:
Räcker att byta chip i bränsleboxen då det är där immokoden sitter.

Startspärren sitter med andra ord i chippet. smile

Mvh

äntligen tack! då kommer en följe fråga, vilket chip bör jag skaffa? ska ju va så original som möjligt inför reg bes....

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
6 augusti 2011
på den fronten är det ju lite hugget som stucket, i min brukshärk slängde jag bara i Kl´s chip och dem funkar hyffsat. är nöjd somså.

Annars har du även Atech, Bsr, Göran på vikingschip.
Finns en del aktörer att välja ibland.
skulle säga att kör du på chipen och org laddtryck vid regbes kommer dem inte märka någon skillnad.

Mvh

57 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Equinox skrev:
på den fronten är det ju lite hugget som stucket, i min brukshärk slängde jag bara i Kl´s chip och dem funkar hyffsat. är nöjd somså.

Annars har du även Atech, Bsr, Göran på vikingschip.
Finns en del aktörer att välja ibland.
skulle säga att kör du på chipen och org laddtryck vid regbes kommer dem inte märka någon skillnad.

Mvh

låter bra! tack för hjälpen:)

57 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
mailade iväg angående ett chip som KL hade, fick svaret att det inte påverkar startspärren.... ngt dom bara säger eller det gör inte det helt enkelt?? O.o likadant med BSR deras chip säger dom inte häller påverkar startspärren....

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
7 augusti 2011
Hör då med Göran på vikingchip, Vad jag vet och vad jag fått veta så på dem bilar med startspärr ska den ligga inbäddad i programvaran.

Annars är alternativet bara att byta till en äldre box så är problemet löst smile

Mvh

57 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Equinox skrev:
Hör då med Göran på vikingchip, Vad jag vet och vad jag fått veta så på dem bilar med startspärr ska den ligga inbäddad i programvaran.

Annars är alternativet bara att byta till en äldre box så är problemet löst smile

Mvh

hehe tydligen är han inte så enkel att få tag på säger en hel del, men jag la ett mail iallafall, men om det bara är å byta till äldre boxar så låter ju det bäst, 962 o 219 kan man köra med va?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
7 augusti 2011
962+219 kan du köra med, kolla bara när du köper chip så du har utgång för elfläkten i mjukvaran.
Annars behöver du inte bry dig om du bara ska ha höfläkten wink

57 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
kan man köra med en 946 och med den tändningsboxen jag har nu? går det chippa 946?

57 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Equinox skrev:
962+219 kan du köra med, kolla bara när du köper chip så du har utgång för elfläkten i mjukvaran.
Annars behöver du inte bry dig om du bara ska ha höfläkten wink

hur vet man att den funkar med min elfläkt då ? O.o

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
7 augusti 2011
Alla bränsleboxar har "lös" sockel för chip.
Men desto nyare nummer, desto bättre är den. smile
Kolla pin-outen i härvan så du har för elfläkt.

Har du det så beställer du chip med fläktutstyrning.
Får du fel, så går fläkten hela tiden. Ganska irriterande. smile

Mvh

svensson
60 Inlägg
7 augusti 2011
den lilla bredvid pedalstället som inte är tändbox, är väl till abs:en om jag inte minns fel?

Vikingchip maila jag senast i veckan, han svara fort då iaf. Har själv kört med en b230fk standardmaskin med chippad bränslebox viking ecomax, orginal tändning, 1.2 bar i ladd, fungerade hur bra som helst.

//mvh

Bmw 323 coupe-97 sommarbilen
Volvo 240 turbo-83 lek/projektbilen

57 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Equinox, sa du att KLs chip funkade? funkar det med elfläkten? tar det bort startspärren?

simon_s, vad kosta ditt ecomax? har du en fungerande elfläkt med det chippet? tror du att den tar bort startspärren?

för övrigt får jag tacka båda:) behöver jag ens plugga in den då när jag inte ska använda abs:en eller det funkar inte annars? eller den kan va inkopplad bara att den kanske inte funkar?

svensson
60 Inlägg
7 augusti 2011
WunderBara_David skrev:
simon_s, vad kosta ditt ecomax? har du en fungerande elfläkt med det chippet? tror du att den tar bort startspärren?

för övrigt får jag tacka båda:) behöver jag ens plugga in den då när jag inte ska använda abs:en eller det funkar inte annars? eller den kan va inkopplad bara att den kanske inte funkar?

Kommer inte ihåg vad de kostade riktigt, men mellan 1000-1500kr?, var busenkelt att byta ut med, bara man e lite försiktig med benen på själva chippet, o ser till att man är jordad i något innan man pillar med boxen.

57 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
simon_s skrev:
WunderBara_David skrev:

Kommer inte ihåg vad de kostade riktigt, men mellan 1000-1500kr?, var busenkelt att byta ut med, bara man e lite försiktig med benen på själva chippet, o ser till att man är jordad i något innan man pillar med boxen.

min box är ju inte inkopplad till något( den ligger på skrivbordet helt öppen ) så den kan det nog inte hända så mycket med smile men det låter ju bra ... 1500 är bara hundralappen dyrare än KL ... men tar det bort startspärren?

svensson
60 Inlägg
7 augusti 2011
WunderBara_David skrev:
min box är ju inte inkopplad till något( den ligger på skrivbordet helt öppen ) så den kan det nog inte hända så mycket med smile men det låter ju bra ... 1500 är bara hundralappen dyrare än KL ... men tar det bort startspärren?

Det bästa är att maila till han sök bara på vikingchip på google eller något, finns ett telnr med.

Men tror inte det ska krångla med startspärren, då hade ju alla fått skaffa boxar från 90-95 för att byta.

mvh

57 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
simon_s skrev:
WunderBara_David skrev:

Det bästa är att maila till han sök bara på vikingchip på google eller något, finns ett telnr med.

Men tror inte det ska krångla med startspärren, då hade ju alla fått skaffa boxar från 90-95 för att byta.

mvh

mailade honom igår angående mitt problem och vad jag skulle göra och om han hade ett chip:)

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
7 augusti 2011
Kl´s funkar, men du får säga till att du har elfläkt så du får rätt smile
Laddar själv 1,2 dock med både tändning å bränsle då de ingår i " ltt Ekonomi".
Dock fick jag fel pga jag inte sa ifrån, har inte orkat bry mig då jag har andra bilar som ligger före...
Angående startspärren så ska den enligt dem som håller på å latjar med LH borta i staterna ligga inbäddad i programvaran på den som har det standard monterat. Och går att chippa bort.

Mvh

Sök