3645
Sök

Chip samt dumpventil - 855

908 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Hejsan! smile

Skaffade mig en 855 2.0 T5 1996 nydligen som har rullat 26.000 Mil. Motorn går väldigt fint i sig, inga missljud eller liknande, ska ha varit bra servad hela tiden. Dock skulle det vara kul med ännu mer klös! Funderar allså på att chippa bilen. Då undrar jag, är det värt och slänga på ett steg 2 chip med tanke på att bilen har rullat 26.000 mil? kommer inte köra som om jag vore en tjuv.. Enligt bsr´s siffror ska detta ge ~ 240hk - 335nm.

När jag ändå frågar, tänkte även på att skaffa en dumpventil. Har ni något bra förslag? smile Återcirkulerande eller hybrid? helst till ett bra pris också.

Emiiilz "Zäta"

168 Inlägg
8 augusti 2011
kommer inte köra som om jag vore en tjuv? det vet jag inte om jag ska hålla med om, med din tunga höger fot! smile

908 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Nicke-850glt skrev:
kommer inte köra som om jag vore en tjuv? det vet jag inte om jag ska hålla med om, med din tunga höger fot! smile

Haha, högerfoten är bara tung vid vissa tillfällen wink

2 419 Inlägg
8 augusti 2011
Återcirkulerande wink sen köper du en 740!

8 250 Inlägg
8 augusti 2011
Emiiilz skrev:
Dock skulle det vara kul med ännu mer klös! Funderar allså på att chippa bilen. Då undrar jag, är det värt och slänga på ett steg 2 chip med tanke på att bilen har rullat 26.000 mil? kommer inte köra som om jag vore en tjuv.. Enligt bsr´s siffror ska detta ge ~ 240hk - 335nm.

När jag ändå frågar, tänkte även på att skaffa en dumpventil. Har ni något bra förslag? smile Återcirkulerande eller hybrid? helst till ett bra pris också.

Vill du få ut mer så är ju ett chip en bra början.

Vad det gäller dump så är den originalmonterade ventilen återcirkulerande, men det funkar bra med öppen också. Det är viktigare att köpa en bra ventil än om den är återcirkulerande eller inte. Och bland dem billiga ventiler finns det mycket rassel som bara ska undvikas.

2 419 Inlägg
8 augusti 2011
finns inte risken att man har sönder lmm när man kör med öppen? samt att den inte går igenom bes med den!

8 250 Inlägg
8 augusti 2011
strandberg31 skrev:
finns inte risken att man har sönder lmm när man kör med öppen?

Nej, det är fullständigt fysiskt omöjligt. För att du ska kunna ha sönder lmm med en dump så lär du kasta dumpen på lmm'n så att den går sönder. Något annat sätt finns inte.

227 Inlägg
8 augusti 2011
Marlboroman skrev:
strandberg31 skrev:
finns inte risken att man har sönder lmm när man kör med öppen?

Nej, det är fullständigt fysiskt omöjligt. För att du ska kunna ha sönder lmm med en dump så lär du kasta dumpen på lmm'n så att den går sönder. Något annat sätt finns inte.

Som jag har förstått det är om man har återcirkulreande som original dump och byter till öppen så kommer bilen dra mer bensin för rätt mängd luft inte kommer tillbaka, dessutom så förbränns inte all luft som kommer in i motorn vilket resulterar i att katalysatorn kan gå sönder... men som Marlboroman säger så går inte lmm sönder... Rätta mig om jag har fel smile

908 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
Tackar smile Någon mer som kanske kan svara på fråga 1?

Forummoderator
26 341 Inlägg
9 augusti 2011
Emiiilz skrev:

26 000 mil är ingenting för en Volvo.
Min V70 har gått 32 000 och jag går i tankarna att chippa min.

Kör hårt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

908 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Emiiilz skrev:

Kör hårt.

Får troligtvis bli så smile

Forummoderator
26 341 Inlägg
9 augusti 2011
Emiiilz skrev:
AirOne skrev:
Emiiilz skrev:

Kör hårt.

Får troligtvis bli så smile

Så länge den går bra och du vet att den har blivit någorlunda bra skött av tidigare ägare - oljebyten osv - så är det nog bara att köra på med en chippning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök