2875
Sök

Volvo v40-98 - problem med temp

66 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Hej.

Har ett problem med kylningen till min volvo v40 -98 2,0i.
Vid rödljusen, samt vid långsam köning går temperaturen upp mot 90-100grader! Dock har jag alltid lyckats undvika att den kokat, men de är inte långt ifrån.

Jag har nyss tömt hela systemet på vatten och fyllt på ny kylvätska, 50/50 vatten/glykol.

Jag tror jag funnit problemet till teperaturökningarna, det är nämligen så att fläkten inte går igång. Jag har 2 fläktar på kylaren, en stor och en liten. Den lilla går igång titt som tätt, men efter 2-3 sekunder "smäller" det till och den stängs av igen.

Den stora däremot står alltid still.

Frågan är, vad kan orsaka att fläkten inte går igång, och vad gör jag enklast som relativt okunnig för att slippa be verkstaden kontrollera de? Tänkte byta termostat, men frågan är om den verkligen kan orsaka så stora problem med fläkten/fläktarna?

tacksam för svar.

Mvh Thellaan

Egen
277 Inlägg
8 augusti 2011
e kylaren varm så e de säkerligen bara tempgivaren till fläkten eller reläet
Senast redigerat av SimonT (8 augusti 2011)

477 Inlägg
8 augusti 2011
har du AC på bilen? den stora fläken bör juh iaf vara till motorkylningen, mata den med direkt-ström och se om fläktmotorn går eller inte! om den funkar då så är det signalen till den som saknas och då får du gå vidare i felsökningen...
Senast redigerat av blink_pj (8 augusti 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

66 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Okej, tackar för svaren! Men att de "bara" är tempgivaren, är de då termostaten du syftar på?

Sök