Att avyttra någonting:
Ditt bekymmer, att du har saker ligger och tar plats som du inte längre har användning för men som du tror kan vara till nytta för andra, är inte så ovanligt som du tror. Det är t o m så vanligt att det finns en speciell marknad för att avyttra oönskade föremål. Det görs ofta på en s k annonsmarknad, där säljaren lägger ut en beskrivning på objektet med kontaktinformation, som sedan hugade spekulanter kan se. Detta möjliggörs genom det världsomspännande datornätverket World Wide Web. Förr annonserade man vanligen i t ex dagstidningar eller i den s k Gula Tidningen.
En mycket populär sådan internetbaserad annonsmarknad är t ex blocket.se.
* Skriv ihop en lockande annons, och glöm inte att sätta ut kontaktinformation. Det gäller att ha rätt pris. Inte för billigt eftersom man då kunde fått mer pengar, och inte för dyrt, för då får man behålla skräpet. Nu hade du ju tänkt dig ett billigt pris, så det blir inget problem.
* Nu börjar det hända saker! Det rasslar till i mailboxen, och den ena kufen efter den andra ringer. Det är sådant man får ta med ett konkurrenskraftigt pris. Är det billigt ringer mycket nötter. Du kommer aldrig att ha så många "kompisar" igen!
Nu kan du välja att t ex byta till dig korvståndet, mattan, guldringarna, kamelen, den uppstoppade fisken eller vad det nu är du blir erbjuden i byte. Vem vet, du kanske samlar på älgskit på burk eller uppstoppade fiskar?
Nåväl, du bestämmer dig kanske hellre för den mer vedertagna valutan (nej din tok, jag menar inte natura!), dvs svensk penningvaluta. Nu kommer ännu ett problem. Även om din vara så kostar en tiondel av de övriga som ligger ute på annons kommer köparen att vilja pruta en jäkla massa. Många dryga jäklar som inte gör något annat än att sitta på blocket kommer att försöka att minst halvera priset.
Någon lovar att hämta upp motorn, men dyker inte upp på utsatt tid. Du får heller inte tag på denna person igen.
Och även om den är tokbillig så kommer folk att vilja att du bekostar en frakt till Övertorneå, Ystad, Bangladesh eller Narnia, var de nu råkar befinna sig. Gärna till en fraktkostnad som överstiger den summa de betalar för varan.
Går du trots allt med på detta kan du nästan räkna med att mottagaren helt och hållet verkar ha glömt bort att det är ett paket på väg, och efter ett par-tre veckor kommer det tillbaka till dig tillsammans med en faktura på returfrakten. Givetvis går köparen inte längre att nå.
Om nu det otroliga skulle inträffa att du faktiskt får tag på en köpare som utan knot dyker upp, betalar det ni kommit överens om och tar med sig motorn hem så kommer han troligen att höra av sig inom kort med en rad klagomål och känna sig oerhört förnärmad och vilja ha tillbaka en del av pengarna. För naturligtvis fattade han det som att motorn trots priset var i absolut oanvänt nyskick med 20 års garanti all inclusive från din sida.
Erbjuder du då honom att lämna tillbaka motorn mot full återbetalning kommer han naturligtvis att avböja detta, han ska bara ha prisavdrag för att han hittat en pyssling i 2:ans cylinder, den läcker kebabsås eller liknande orimlig anledning.
Ja ä' in't bitter!
Så, jag hoppas att denna lilla guide har hjälpt dig en bit på vägen att lösa mysteriet om hur folk verkar kunna bli av med sina gamla saker och tjäna pengar på dom
Behöver jag ens säga att jag har lovat mig själv att aldrig sälja mindre saker än bilar på annons?
Nej, jag tror inte att du är efterbliven, jag tyckte det var en lite rolig fråga bara