4493
Sök

Köpråd ang BMW 525 + frågor

82 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tjena, tänkte köpa min första bil och kollat endel på BMW 525 med M50b25 motorn. Har kollat på en 91 och en 94. Har läst lite om att bmw gjorde en uppgradering "vanos" från årsm 93 och uppåt. Försvårar detta en turbo konvertering? Sen undrar jag om något vet lite om utrustningen i dessa bilar. Finns det AC, elhissar på 91/94? Är väl det jag bryr mig mest om ang utrustningen. Någon som vet något om vanliga fel eller dyl på dessa bilar ?

Tack för hjälpen smile

1 798 Inlägg
10 augusti 2011
#2
Ac elhissar är väl mer eller mindre standard i en 525 om de inte är riktigt sniken.

brukar va rätt enkelt o hitta välutrustade 525 me skinn-farthållare mm bara  o kolla blocket



De påstås försvåra turbo bygge med vanos men jag vet ej har inte prövat
Senast redigerat av fredde85 (10 augusti 2011)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 067 Inlägg
10 augusti 2011
#3
Vanos på M50B25 försvårar inte Turbokonvertering.. Du kör med ett insprutningssystem som klarar av det bara..

Elhissar och sådant är inte några svårigheter att eftermontera om det skulle kännas motiverat att ha..


82 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#4
Hool skrev:
Vanos på M50B25 försvårar inte Turbokonvertering.. Du kör med ett insprutningssystem som klarar av det bara..

Elhissar och sådant är inte några svårigheter att eftermontera om det skulle kännas motiverat att ha..

Okej, lär nog dröja något år innan det blir så seriös trimning så jag köper nytt sprut så tack smile

När jag ändå är igång kan jag ju fråga om ZF lådan passar bolt on ?

2 656 Inlägg
10 augusti 2011
#5
antizz skrev:
Hool skrev:
Vanos på M50B25 försvårar inte Turbokonvertering.. Du kör med ett insprutningssystem som klarar av det bara..

Elhissar och sådant är inte några svårigheter att eftermontera om det skulle kännas motiverat att ha..

Okej, lär nog dröja något år innan det blir så seriös trimning så jag köper nytt sprut så tack smile

När jag ändå är igång kan jag ju fråga om ZF lådan passar bolt on ?

för det första varför byta låda ? för det andra en vanos motorn betydligt trimvänligare vid en "snikkonventering" ppf-andreas fick ur 410 hk ur en m50b25 vanos OÖPPNAD alltså allt orginal imotor medans en utan vanos bottnade på runt 340-350 nånstans minns ej exakta siffror


1 067 Inlägg
10 augusti 2011
#6
Vanosmotorn drar mindre soppa så det är den man vill ha.. 

Jag har en 525 med just ZF låda..   Samma låda sitter även på vissa dieslar och på nån av M3 orna om jag minns rätt..


82 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#7
ekelund88 skrev:
antizz skrev:
Hool skrev:
Vanos på M50B25 försvårar inte Turbokonvertering.. Du kör med ett insprutningssystem som klarar av det bara..

Elhissar och sådant är inte några svårigheter att eftermontera om det skulle kännas motiverat att ha..

Okej, lär nog dröja något år innan det blir så seriös trimning så jag köper nytt sprut så tack smile

När jag ändå är igång kan jag ju fråga om ZF lådan passar bolt on ?

för det första varför byta låda ? för det andra en vanos motorn betydligt trimvänligare vid en "snikkonventering" ppf-andreas fick ur 410 hk ur en m50b25 vanos OÖPPNAD alltså allt orginal imotor medans en utan vanos bottnade på runt 340-350 nånstans minns ej exakta siffror

Många är automat (vilket jag inte vill ha) så tänkte jag att det kanske är lika bra att satsa på en bra låda direkt.

Okej låter ju bra det smile

EDIT: Hur mycket soppa rör det sig om vanos vs icke vanos ?
Senast redigerat av antizz (10 augusti 2011)

2 656 Inlägg
10 augusti 2011
#8
antizz skrev:
ekelund88 skrev:
antizz skrev:

Okej, lär nog dröja något år innan det blir så seriös trimning så jag köper nytt sprut så tack smile

När jag ändå är igång kan jag ju fråga om ZF lådan passar bolt on ?

för det första varför byta låda ? för det andra en vanos motorn betydligt trimvänligare vid en "snikkonventering" ppf-andreas fick ur 410 hk ur en m50b25 vanos OÖPPNAD alltså allt orginal imotor medans en utan vanos bottnade på runt 340-350 nånstans minns ej exakta siffror

Många är automat (vilket jag inte vill ha) så tänkte jag att det kanske är lika bra att satsa på en bra låda direkt.

Okej låter ju bra det smile

EDIT: Hur mycket soppa rör det sig om vanos vs icke vanos ?

ingen stor skillnad 09 landsväg mot 1 liter ca


82 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#9
Okej tack för svar!

Hur många häst kon man komma upp i med snik konvertering och bara fippla med LMM o spridare ca? 300hk ?

Borde man inte komp sänka vid ca  1bar också ?
Senast redigerat av antizz (10 augusti 2011)

1 067 Inlägg
10 augusti 2011
#10
Sök på PPF forumet..  www.pure-pf.com och där ser du massor av skoj ..



Sök