3946
Sök

Volvo 944 Turbo -98

334 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!

Äger en Volvo 944 Turbo -98 som rubriken lyder.
Har nu planer på att montera oljekyla på grund av diverse uppdateringar av motorn wink
Och undrar om det sitter någon oljeväxlare eller liknande original, vilket jag har fått för mig att jag har hört?
Om ifall det gör detta.. simpelt att koppla in? Plug & Play?
Är det typ AN8 kopplingar?

(Ny på detta med oljekylare och dess kopplingar)
Tacksam för svar!
Mvh jocke

Just... Awsome!

33 Inlägg
12 augusti 2011
#2
Gör de inte. ja fick hem min termostat idag. Ungefärligt pris för hela paketet utan kylare ligger på runt 3500 och uppåt.


334 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
#3
Såg detta tongue

Men det bör väl inte bli samma meck med typ oljekyl från 740, som vi pratade om? dvs om gängning och skit?
rent av plug and play?
Någon med erfarenhet?

Just... Awsome!

33 Inlägg
13 augusti 2011
#4
ja skulle tro de, såvida den gängan inte går att lossa ur blocket från ET-motorn, såfall passar de ju allt. För ja vet på vanliga GL så sitter gängan fast. Kan va annat, Kolla upp de.http://www.google.se/imgres?q=b230et&hl=sv&gbv=2&tbm=isch&tbnid=-0GuYQlG-O-liM:&imgrefurl=http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php%253Fp%253D292419%2526sid%253D0cf50bf4d7fb810062698b1c3180f1ef&docid=ZySuoVsjZXX20M&w=800&h=532&ei=R6JFTq-LIIzMswaDwPGuBw&zoom=1&iact=rc&dur=357&page=16&tbnh=104&tbnw=156&start=171&ndsp=12&ved=1t:429,r:6,s:171&tx=70&ty=64&biw=853&bih=555 . En liten länk haha big_smile, men här ser du. Men är fortfarande osäker på om filtret går dit för ena motorfästet..


334 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#5
shit. haha big_smile

Just... Awsome!

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
13 augusti 2011
#6
sitter en värmeväxlare på dessa maskiner
brukar fungera bra
ingen som bytt den vid vanliga uppgraderingar iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

334 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#7
Growe skrev:
sitter en värmeväxlare på dessa maskiner
brukar fungera bra
ingen som bytt den vid vanliga uppgraderingar iallfall

Okej, så att det bara är plug and play för att montera en oljekylare? (ursäkta för en dum fråga kanske, men vill vara relativt säker innan jag börjar lägga massa pengar på det sen går det inte smile

Just... Awsome!

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
14 augusti 2011
#8
joxxan skrev:
Growe skrev:
sitter en värmeväxlare på dessa maskiner
brukar fungera bra
ingen som bytt den vid vanliga uppgraderingar iallfall

Okej, så att det bara är plug and play för att montera en oljekylare? (ursäkta för en dum fråga kanske, men vill vara relativt säker innan jag börjar lägga massa pengar på det sen går det inte smile

nja alltså värmeväxlaren bör monteras bort då det är svårt att få plats med själva monteringsanordningen till oljekylaren om man ska ha plats för den+filter
men med en oljefilter förflyttare så borde det fungera

lättast att ta monteringsblocket från b21et,B23ET,b230Et
då har man allt klart

eller bäst är att köra med en inbyggd termostat så får man snabbt upp driftempratur på oljan

men som sagt har du under 300hk och inte ska ligga full gas så duger den som sitter mer än väl till

volvos rödblockare har inte direkt oljetemp problem normalt sätt så det krävs ganska mycket innan man kliver över gränsen till vad orginal doningarna klarar av

Kör fort så hinner inget hända...

334 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#9
Growe skrev:
joxxan skrev:
Growe skrev:
sitter en värmeväxlare på dessa maskiner
brukar fungera bra
ingen som bytt den vid vanliga uppgraderingar iallfall

Okej, så att det bara är plug and play för att montera en oljekylare? (ursäkta för en dum fråga kanske, men vill vara relativt säker innan jag börjar lägga massa pengar på det sen går det inte smile

nja alltså värmeväxlaren bör monteras bort då det är svårt att få plats med själva monteringsanordningen till oljekylaren om man ska ha plats för den+filter
men med en oljefilter förflyttare så borde det fungera

lättast att ta monteringsblocket från b21et,B23ET,b230Et
då har man allt klart

eller bäst är att köra med en inbyggd termostat så får man snabbt upp driftempratur på oljan

men som sagt har du under 300hk och inte ska ligga full gas så duger den som sitter mer än väl till

volvos rödblockare har inte direkt oljetemp problem normalt sätt så det krävs ganska mycket innan man kliver över gränsen till vad orginal doningarna klarar av

Aha! smile
Jo har ju hört att det går att ta det från tex 740 turbo och montera.
Mjo men vill nog åka med oljekylning då jag inte ska ha H-profil.
Övrig setup:
T3/T4 turbo, 3"lmm, alu ic, större spridare, etc.. och ett ladd på 0,8-1bar

Just... Awsome!

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
14 augusti 2011
#10
joxxan skrev:
Growe skrev:
joxxan skrev:

Okej, så att det bara är plug and play för att montera en oljekylare? (ursäkta för en dum fråga kanske, men vill vara relativt säker innan jag börjar lägga massa pengar på det sen går det inte smile

nja alltså värmeväxlaren bör monteras bort då det är svårt att få plats med själva monteringsanordningen till oljekylaren om man ska ha plats för den+filter
men med en oljefilter förflyttare så borde det fungera

lättast att ta monteringsblocket från b21et,B23ET,b230Et
då har man allt klart

eller bäst är att köra med en inbyggd termostat så får man snabbt upp driftempratur på oljan

men som sagt har du under 300hk och inte ska ligga full gas så duger den som sitter mer än väl till

volvos rödblockare har inte direkt oljetemp problem normalt sätt så det krävs ganska mycket innan man kliver över gränsen till vad orginal doningarna klarar av

Aha! smile
Jo har ju hört att det går att ta det från tex 740 turbo och montera.
Mjo men vill nog åka med oljekylning då jag inte ska ha H-profil.
Övrig setup:
T3/T4 turbo, 3"lmm, alu ic, större spridare, etc.. och ett ladd på 0,8-1bar

tror du klarar dig bra då..polarn körde med 16t 1.3bars ladd e85 höjt komp med runt 300hk i maskinen i sin 360 med orginal B230Ft värmeväxlare utan problem

stakarna gör varken till eller från inte så att orginal stakarna kräver mer kylning
när skiten snäppar av så gör dom det oavsätt hur kall oljan är  men vet dom som bromsat 420hk med orginal stakarna ;-)

det viktiga är att du ser till att ha en termostat styrning så oljan inte blir för kall
det är fördelen med orginal värmeväxlare är att den inte bara kyler oljan till rätt temp utan även värmer upp oljan till drift temp snabbare något som förvinner med en oljekylare

Kör fort så hinner inget hända...

334 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#11
Growe skrev:
joxxan skrev:
Growe skrev:

nja alltså värmeväxlaren bör monteras bort då det är svårt att få plats med själva monteringsanordningen till oljekylaren om man ska ha plats för den+filter
men med en oljefilter förflyttare så borde det fungera

lättast att ta monteringsblocket från b21et,B23ET,b230Et
då har man allt klart

eller bäst är att köra med en inbyggd termostat så får man snabbt upp driftempratur på oljan

men som sagt har du under 300hk och inte ska ligga full gas så duger den som sitter mer än väl till

volvos rödblockare har inte direkt oljetemp problem normalt sätt så det krävs ganska mycket innan man kliver över gränsen till vad orginal doningarna klarar av

Aha! smile
Jo har ju hört att det går att ta det från tex 740 turbo och montera.
Mjo men vill nog åka med oljekylning då jag inte ska ha H-profil.
Övrig setup:
T3/T4 turbo, 3"lmm, alu ic, större spridare, etc.. och ett ladd på 0,8-1bar

tror du klarar dig bra då..polarn körde med 16t 1.3bars ladd e85 höjt komp med runt 300hk i maskinen i sin 360 med orginal B230Ft värmeväxlare utan problem

stakarna gör varken till eller från inte så att orginal stakarna kräver mer kylning
när skiten snäppar av så gör dom det oavsätt hur kall oljan är  men vet dom som bromsat 420hk med orginal stakarna ;-)

det viktiga är att du ser till att ha en termostat styrning så oljan inte blir för kall
det är fördelen med orginal värmeväxlare är att den inte bara kyler oljan till rätt temp utan även värmer upp oljan till drift temp snabbare något som förvinner med en oljekylare

Oh fasiken tongue åker utan oljekyl då smile
men begriper ändå inte riktigt hur värmeväxlaren fungerar då folk pratar om vatten?

Just... Awsome!

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
14 augusti 2011
#12
joxxan skrev:
Growe skrev:
joxxan skrev:

Aha! smile
Jo har ju hört att det går att ta det från tex 740 turbo och montera.
Mjo men vill nog åka med oljekylning då jag inte ska ha H-profil.
Övrig setup:
T3/T4 turbo, 3"lmm, alu ic, större spridare, etc.. och ett ladd på 0,8-1bar

tror du klarar dig bra då..polarn körde med 16t 1.3bars ladd e85 höjt komp med runt 300hk i maskinen i sin 360 med orginal B230Ft värmeväxlare utan problem

stakarna gör varken till eller från inte så att orginal stakarna kräver mer kylning
när skiten snäppar av så gör dom det oavsätt hur kall oljan är  men vet dom som bromsat 420hk med orginal stakarna ;-)

det viktiga är att du ser till att ha en termostat styrning så oljan inte blir för kall
det är fördelen med orginal värmeväxlare är att den inte bara kyler oljan till rätt temp utan även värmer upp oljan till drift temp snabbare något som förvinner med en oljekylare

Oh fasiken tongue åker utan oljekyl då smile
men begriper ändå inte riktigt hur värmeväxlaren fungerar då folk pratar om vatten?

en värmeväxlare gör så att värmen flyttar sig från oljan till vatten eller tvärsom beronde på vilken som är varmast smile

inte så konstigt alls bara att man använder vatten till att kyla med istället för olja

en tempmätare kommer avslöja ganska fort hurvida du behöver en oljekylare eller ej
en olja har alltid en driftempratur som bör hållas för att oljan ska fungera bra

en kall olja eller en för varm olja är aldrig bra för motorn derför bör man ha lite kontroll på tempen av oljan
om man har anledning att misstänka att den blir varm

hade det varit en nissan 200 så hade jag sagt att en oljekylare ska monteras men mig vetligen finns det inget större problem med oljetemp på rödblockarna

hade orginal luftkylda på min 245turbo och det tog evigheter innan oljan hade driftempratur
man hann komma fram på vintern innan ens mätaren rört sig

mao ingen lek när man körde =/

men självklart ska du göra som du själv tycker men bara vara medveten om för och nackdelar
bästa är att montera en avsedd oljetemp mätare och utgå ifrån tempen på den och välja kyl system efter det

har du inte stora kylet redan skaffa det så är du garanterat safe
kör det på min 740turbo från en 98:a och tempen har inte gått upp en enda gång under hela tiden jag kört runt 150mil sedan jag började köra med nya motorn
och då är inte kylfläkten inkopplad smile

plågat grus flera mil fullt ös utan problem men har man stora kylet klarar den av att kyla vattnet bättre och det är bra för oljekylningen oxå

Kör fort så hinner inget hända...

334 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#13
Growe skrev:
joxxan skrev:
Growe skrev:

tror du klarar dig bra då..polarn körde med 16t 1.3bars ladd e85 höjt komp med runt 300hk i maskinen i sin 360 med orginal B230Ft värmeväxlare utan problem

stakarna gör varken till eller från inte så att orginal stakarna kräver mer kylning
när skiten snäppar av så gör dom det oavsätt hur kall oljan är  men vet dom som bromsat 420hk med orginal stakarna ;-)

det viktiga är att du ser till att ha en termostat styrning så oljan inte blir för kall
det är fördelen med orginal värmeväxlare är att den inte bara kyler oljan till rätt temp utan även värmer upp oljan till drift temp snabbare något som förvinner med en oljekylare

Oh fasiken tongue åker utan oljekyl då smile
men begriper ändå inte riktigt hur värmeväxlaren fungerar då folk pratar om vatten?

en värmeväxlare gör så att värmen flyttar sig från oljan till vatten eller tvärsom beronde på vilken som är varmast smile

inte så konstigt alls bara att man använder vatten till att kyla med istället för olja

en tempmätare kommer avslöja ganska fort hurvida du behöver en oljekylare eller ej
en olja har alltid en driftempratur som bör hållas för att oljan ska fungera bra

en kall olja eller en för varm olja är aldrig bra för motorn derför bör man ha lite kontroll på tempen av oljan
om man har anledning att misstänka att den blir varm

hade det varit en nissan 200 så hade jag sagt att en oljekylare ska monteras men mig vetligen finns det inget större problem med oljetemp på rödblockarna

hade orginal luftkylda på min 245turbo och det tog evigheter innan oljan hade driftempratur
man hann komma fram på vintern innan ens mätaren rört sig

mao ingen lek när man körde =/

men självklart ska du göra som du själv tycker men bara vara medveten om för och nackdelar
bästa är att montera en avsedd oljetemp mätare och utgå ifrån tempen på den och välja kyl system efter det

har du inte stora kylet redan skaffa det så är du garanterat safe
kör det på min 740turbo från en 98:a och tempen har inte gått upp en enda gång under hela tiden jag kört runt 150mil sedan jag började köra med nya motorn
och då är inte kylfläkten inkopplad smile

plågat grus flera mil fullt ös utan problem men har man stora kylet klarar den av att kyla vattnet bättre och det är bra för oljekylningen oxå

Ofasen smile Nu är det lite klarare i huvudet!

"Stora kylet"?

Just... Awsome!

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
14 augusti 2011
#14
joxxan skrev:
Growe skrev:
joxxan skrev:

Oh fasiken tongue åker utan oljekyl då smile
men begriper ändå inte riktigt hur värmeväxlaren fungerar då folk pratar om vatten?

en värmeväxlare gör så att värmen flyttar sig från oljan till vatten eller tvärsom beronde på vilken som är varmast smile

inte så konstigt alls bara att man använder vatten till att kyla med istället för olja

en tempmätare kommer avslöja ganska fort hurvida du behöver en oljekylare eller ej
en olja har alltid en driftempratur som bör hållas för att oljan ska fungera bra

en kall olja eller en för varm olja är aldrig bra för motorn derför bör man ha lite kontroll på tempen av oljan
om man har anledning att misstänka att den blir varm

hade det varit en nissan 200 så hade jag sagt att en oljekylare ska monteras men mig vetligen finns det inget större problem med oljetemp på rödblockarna

hade orginal luftkylda på min 245turbo och det tog evigheter innan oljan hade driftempratur
man hann komma fram på vintern innan ens mätaren rört sig

mao ingen lek när man körde =/

men självklart ska du göra som du själv tycker men bara vara medveten om för och nackdelar
bästa är att montera en avsedd oljetemp mätare och utgå ifrån tempen på den och välja kyl system efter det

har du inte stora kylet redan skaffa det så är du garanterat safe
kör det på min 740turbo från en 98:a och tempen har inte gått upp en enda gång under hela tiden jag kört runt 150mil sedan jag började köra med nya motorn
och då är inte kylfläkten inkopplad smile

plågat grus flera mil fullt ös utan problem men har man stora kylet klarar den av att kyla vattnet bättre och det är bra för oljekylningen oxå

Ofasen smile Nu är det lite klarare i huvudet!

"Stora kylet"?

japp den Stora kylaren som sitter standard på 940 med ecc/ac kombinerat med den större intercoolern med mitten monterade tryckslangar

Kör fort så hinner inget hända...

334 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#15
Growe skrev:
joxxan skrev:
Growe skrev:

en värmeväxlare gör så att värmen flyttar sig från oljan till vatten eller tvärsom beronde på vilken som är varmast smile

inte så konstigt alls bara att man använder vatten till att kyla med istället för olja

en tempmätare kommer avslöja ganska fort hurvida du behöver en oljekylare eller ej
en olja har alltid en driftempratur som bör hållas för att oljan ska fungera bra

en kall olja eller en för varm olja är aldrig bra för motorn derför bör man ha lite kontroll på tempen av oljan
om man har anledning att misstänka att den blir varm

hade det varit en nissan 200 så hade jag sagt att en oljekylare ska monteras men mig vetligen finns det inget större problem med oljetemp på rödblockarna

hade orginal luftkylda på min 245turbo och det tog evigheter innan oljan hade driftempratur
man hann komma fram på vintern innan ens mätaren rört sig

mao ingen lek när man körde =/

men självklart ska du göra som du själv tycker men bara vara medveten om för och nackdelar
bästa är att montera en avsedd oljetemp mätare och utgå ifrån tempen på den och välja kyl system efter det

har du inte stora kylet redan skaffa det så är du garanterat safe
kör det på min 740turbo från en 98:a och tempen har inte gått upp en enda gång under hela tiden jag kört runt 150mil sedan jag började köra med nya motorn
och då är inte kylfläkten inkopplad smile

plågat grus flera mil fullt ös utan problem men har man stora kylet klarar den av att kyla vattnet bättre och det är bra för oljekylningen oxå

Ofasen smile Nu är det lite klarare i huvudet!

"Stora kylet"?

japp den Stora kylaren som sitter standard på 940 med ecc/ac kombinerat med den större intercoolern med mitten monterade tryckslangar

Då är det den jag har smile

Jag tackar så oerhört mycket för all hjälp! smile
Här skall byggas i Vinter! cool

Just... Awsome!


Sök