2596
Sök

Iso kablage hjälp

199 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Tjena, fick med en pioneer deh-2200ub när ja köpte bilen, tyvärr så var den utan iso kablar. och på pioneer så har dom en 16-pinnars kontakt på baksidan av stereon som sedan går till iso.

hade en gammal kassetbandspelare som hade likadan 16-pins kontakt till iso. den passar , men stereon startar ej.  måste vara kablarna på den 16-pins som sitter olika från stereo till stereo. så är det någon som har en aning hur dom ska sitta? kan ju flytta omkring dom i kontaktstycket. har googlat men ej hittat någon bra bild eller beskrivning..

skulle helst vela ha stereon igång igår.

147 Inlägg
13 augusti 2011
finns 2 möjligheter antingen köper du nytt kablage eller så klipp o löd välj först sen kan jag hjälpa dig

199 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
fcm skrev:
finns 2 möjligheter antingen köper du nytt kablage eller så klipp o löd välj först sen kan jag hjälpa dig

har pratat med dom på mds här i gävle, och dom skulle ha 500kr för det.. känns inte så värt. klippa kan ja mycket väl göra smile

147 Inlägg
13 augusti 2011
du har pm

199 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Har det ordnat sig?

nix, fick det ej att fungera.. de är ju 16-pins kontakt.... så lite svårt att leta på vilken som är 12+, jord och memory... högtalarna är lättare att hitta på med hjälp av ett batteri.

5 198 Inlägg
14 augusti 2011
www.kjell.com hade till min

199 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Högtalarna är ju som du säger lätta att hitta, men du kan ju inte hitta högtalarutgångarna på stereon med ett batteri. Ska se om jag fixar detta med telefon annars skriver jag när jag kommit hem.
kiorf skrev:
Swedenrockers skrev:
Har det ordnat sig?

nix, fick det ej att fungera.. de är ju 16-pins kontakt.... så lite svårt att leta på vilken som är 12+, jord och memory... högtalarna är lättare att hitta på med hjälp av ett batteri.

ne men högtalarna fixar sig, vill bara försöka få tag i vad som är 12+, jord, memory och remote

199 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Så där då, här kommer det:

Pin 1. Vänster fram +. Vit.
Pin 2. Höger fram +. Grå.
Pin 3. Vänster fram -. Vit/svart.
Pin 4. Höger fram -. Grå/svart.
Pin 5. Vänster bak +. Grön.
Pin 6. Höger bak +. Lila.
Pin 7. Vänster bak -. Grön/svart.
Pin 8. Höger bak -. Lila/svart.
Pin 9. Mute. Gul/svart.
Pin 10. Ingen anslutning.
Pin 11. Ingen anslutning.
Pin 12. Ingen anslutning.
Pin 13. Acc (Tändningsplus). Röd.
Pin 14. Remote. Blå/vit.
Pin 15. Memory (Minnesplus). Gul.
Pin 16. Svart. Jord.

Detta räknas från kabelsidan i kontakten där Pin 1 är övre raden längst till höger och Pin 2 är nedre raden längst till höger.
Pin 15 är således övre raden längst till vänster och Pin 16 är nedre raden längst till vänster.

15  13  11  09  07  05  03  01

16  14  12  10  08  06  04  02

Håll till godo.

underbart ! hur säker är du på att det är rätt ? smile   aja, springer ut och testar på en gång !

147 Inlägg
14 augusti 2011
Swedenrockers skrev:
Så där då, här kommer det:

Pin 1. Vänster fram +. Vit.
Pin 2. Höger fram +. Grå.
Pin 3. Vänster fram -. Vit/svart.
Pin 4. Höger fram -. Grå/svart.
Pin 5. Vänster bak +. Grön.
Pin 6. Höger bak +. Lila.
Pin 7. Vänster bak -. Grön/svart.
Pin 8. Höger bak -. Lila/svart.
Pin 9. Mute. Gul/svart.
Pin 10. Ingen anslutning.
Pin 11. Ingen anslutning.
Pin 12. Ingen anslutning.
Pin 13. Acc (Tändningsplus). Röd.
Pin 14. Remote. Blå/vit.
Pin 15. Memory (Minnesplus). Gul.
Pin 16. Svart. Jord.

Detta räknas från kabelsidan i kontakten där Pin 1 är övre raden längst till höger och Pin 2 är nedre raden längst till höger.
Pin 15 är således övre raden längst till vänster och Pin 16 är nedre raden längst till vänster.

15  13  11  09  07  05  03  01

16  14  12  10  08  06  04  02

Håll till godo.

bra jobb tycker jag

199 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Säker kan man aldrig vara, men om det står rätt i servicemanualen till den så.
Pm:a ditt nummer så mms:ar jag en bild på kontaktstycket.

sitter i bilen med laptopen nu, har fått stereon att fungera, satt alla högtalarkablar på rätt plats. men kommer inte fram något ljud, varken på cd,usb eller radio..  hjälp tack ? tongue

199 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Står det nåt i displayen? Mute-kabeln får inte ligga mot jord.
Har du möjlighet att mäta i högtalarkablagen så att ingen kabel kortsluter?

står att den spelar upp någon låt. Jag tog bort mute kabeln helt ifrån kontaktstycket.

hur mäter jag det ? har multimeter med mig i bilen

199 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
allt är ok där.. har ju haft en annan stereo i innan och den fungerar kanon bra.

199 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Måhända att det var fel på stereon redan vid köpet eller att det blev nånting galet medans det var på experimentstadiet vad det gällde att få fart på den. Hur friskt kopplade du innan du hade pinkonfigurationen?

Vad får du för mätvärden om du ohmmäter mot stereon istället? Mät om nån högtalarutgång kortsluter mot
jord, i så fall är slutstegs-ic:n bränd i stereon.

fick nå råd av en kille att jag skulle koppla på ett sätt. testa det , men säkringen i stereon gick då istället. 

ska testa mäta nu... så nu har jag mätt, fick ej nå utslag på någon av högtalarutgångarna.

199 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Det känns ju inte helt bra att säkringen gick, det tyder på att det var kortslutet nånstans.
Dubbelkolla att kablarna sitter rätt, du kan även kolla med endast nån högtalare inkopplad för att konstatera att det inte beror på nåt utanför stereon.
kiorf skrev:
fick nå råd av en kille att jag skulle koppla på ett sätt. testa det , men säkringen i stereon gick då istället. 

ska testa mäta nu... så nu har jag mätt, fick ej nå utslag på någon av högtalarutgångarna.

ne, men en säkring är ju där för en anledning, att den ska gå innan komponenter skadas/börjar brinna..
får kika lite mer på det där senare nån dag, om allt sitter rätt då.. och det fortfarande inte kommer nå ljud, vad kan felet ligga då? är det stereon som är paj då? tycker att den borde ha gått sönder i själva "strömdelen" om den blev kortsluten, inte i högtalardelen  hmm

Sök