2574
Sök

Ljudet kommer och går

257 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Har ett litet problem som har uppstått förra veckan.

Har ett MDS slutsteg (vet ej hur stark den är) som ska driva en 10" Rockford fosgate bas.
Förra veckan märkte jag att basen tystnar och kommer tillbaks efter ett par sekunder. Idag så gick den bort helt. Jag efterlyste om det fanns glapp någonstans (jord, plus, rca kablarna) fast hitta inga. Basen kom tillbaks när jag tände bilen igen. Märkte osså att när basen tystnar släcks power lampan på slutsteget men kommer tillbaks igen.

Någon som kan hjälpa mig?

MVH

147 Inlägg
14 augusti 2011
remote kabeln klappar kanske även om det inte glappar på steget så kan det vara glapp bakom hu

147 Inlägg
14 augusti 2011
har du kollat säkringar även om de ser hela ut så kan de spöka prova med att byta ut dem

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
14 augusti 2011
Kolla så att stiften på lågnivåkablarna är hela!

767 Inlägg
14 augusti 2011
Nitromast skrev:
Kolla så att stiften på lågnivåkablarna är hela!

Tveksam till att lågnivåkablarna är boven i dramat här när power lampan slocknar...

Till TS; Har du AGU säkring? Dom har en tendens till att kunna glappa även om dom till synes ser hela ut.
Remoten som någon tidigare nämnde kan mycket väl vara en orsak, Testa dra en kabel från tillexempel baklampan och se om problemet kvarstår..
Uppkommer problemet på låg eller hög volym? Uppkommer det på hög volym enbart kan det beror på att det inte finns tillräckligt med ström och steget går in i protect.
Vad grova strömkablar har du ? Vad är det för spolar på basen och hur är det kopplat till steget? Kan även vara så att steget är för lågt lastat och inte orkar med..

257 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Tack för svaren, jag har kollat säkringarna och dem är hela, har faktist en AGU säkring nere vid batteriet (200 A) om det hjälper. Hög eller låg volym spelade ingen roll, samma sak hände. Angående remote kabeln, vad menar du med att dra en kabel från baklampan? Min gissning va faktist osså något och göra med remote kabeln.

Spolarna på basen är 4" och slutsteget är bryggat för maximal kraft. 
Hitta precis info om slutsteget: "MDS Fanatic F40 ger 4x90 RMS-watt vid 4 ohm, maximalt 2x360 watt vid monokoppling."

147 Inlägg
14 augusti 2011
vad är gainen inställd på

257 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Om vi säger att gainen har 0 till 100 så e den på 10 ungefär

147 Inlägg
14 augusti 2011
sätt den på 50

257 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Den är fööör stark då, på 10 har jag även Subwoofer volymen nere på 6 av 32 via stereon och basen på -6 (-8 till +8)

147 Inlägg
14 augusti 2011
det låter skumt inte för att det har med saken att göra är basen för stor för det övriga högtalarna
nu åter till saken om du bryggar mellan remote och + på steget är det samma sak då att det lägger av tänk på att steget är igång hela tiden då (ta den remote kabeln som går till hun ) och funkar det då så är det fel på remote kabeln som går till hun kanske klämd eller av

257 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Kan du vänligen ta om det där, fatta ej va ja ska brygga Fcm?

147 Inlägg
14 augusti 2011
på steget så har du plus, jord, remote ta bort remote kabeln sen tar du en ny kabel bit sätt den på plus och remote

42 Inlägg
14 augusti 2011
Har du en 200A säkring?, vad kör du med för strömkablar?

257 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
50 mm2 kablar kör jag med. Särkingen sitter i säkringhållaren nere vid batteriet

2 914 Inlägg
14 augusti 2011
byt ut dessa AGU säkringar mot en ny,
kolla hur jordningen vid batteriet/rna är.

angående att ta remoten från en lampa bak (dock inte blinkers/ broms eller backlampan) ta bara och skarva från lampans pluspol direkt till remotens terminal.

767 Inlägg
14 augusti 2011
Mommo1990 skrev:
Tack för svaren, jag har kollat säkringarna och dem är hela, har faktist en AGU säkring nere vid batteriet (200 A) om det hjälper. Hög eller låg volym spelade ingen roll, samma sak hände. Angående remote kabeln, vad menar du med att dra en kabel från baklampan? Min gissning va faktist osså något och göra med remote kabeln.

Spolarna på basen är 4" och slutsteget är bryggat för maximal kraft. 
Hitta precis info om slutsteget: "MDS Fanatic F40 ger 4x90 RMS-watt vid 4 ohm, maximalt 2x360 watt vid monokoppling."

Vänta nu!
Agu säkringar finns inte i 200 amp? Anl säkring finns i 200 amp. Vilken har du ?
Är basens spolar 4 ohm? hur många spolar har basen?
om basen har 2 spolar, Hur har du kopplat? Du har ju 4 kanaler på steget och nu när du bryggat använder du alltså bara 2 utav dom? Har du basen paralell kopplad eller serie?
Eller använder du alla fyra kanaler och att varje spole är bryggad för sig? Är då gainen inställd lika på bägge sidor?

257 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Anl säkring är det jag har, jag har nyss bytt ut den och va inte fel på säkringen. Basen har en spole på 4ohm och jag använder 2 av kanalerna. Baslådan har jag köpt färdig så vet inte hur den är kopplad.

147 Inlägg
14 augusti 2011
dör steget (ström löst) om högtalaren är fel kopplad och spelar det nån roll vilken säkring han har (alla säkringar kan spöka)

257 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Det undra jag med, min gissning är att slutsteget är paj..

Sök