Vilket bilbatteri är bäst när man bygger ljud i bilen? Jag har ju hört talas om optima, men finns det bättre val? Mer prisvärda? Och var handlar man smidigast?
Jag har funderat på att komplettera mitt Tudor 85 Ah med 2 Tudor Heavy Duty 140 Ah, vad tror ni om det? En Saab 9-5 Aero med ett Kicker sx 4.650 som spelar i 4 Ohm och ett Kicker zx 1.2500 som spelar i 2 Ohm
Det blir säkert bra! Det är väll vanliga syrebatterier? Isåfall tänk på att du inte får lägga dom ner, samt att ett Agm batteri klarar av att ge ifrån sig ström snabbare! Så ett lite värre Agm batter skulle kunna vara på tanke också, kommer ta upp mycket mindre platts för den delen också!
Det blir säkert bra! Det är väll vanliga syrebatterier? Isåfall tänk på att du inte får lägga dom ner, samt att ett Agm batteri klarar av att ge ifrån sig ström snabbare! Så ett lite värre Agm batter skulle kunna vara på tanke också, kommer ta upp mycket mindre platts för den delen också!
Jo, men hittade dessa på blocket till bra pris. Men visst fan är dom stora.
Ok. Det här blev jag inte mycket klokare av.. Många att välja på.. Tanken är att jag ska byta ut originalbatteriet mot ETT annat.(har inte plats till fler) Det får inte vara större än original. Bilen är en bmw e90, jag har ett DLS A7-steg och ett Audison VR-steg. Hur många Ah behöver man, och hur påverkar det ljudet när man byter?
Jag har varit mkt nöjd med mina Banner Running Bull iaf, finns i 70Ah och 95Ah.
Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Enligt batteritabellen hos Tudor och Varta så rekommenderas allt mellan 74 och 95 Ah, i så fall ska ju Running Bull 95 Ah få plats. Alternativt Tudor High Tech TA1000, det ger iaf på papperet aningen mer startström och aningen mer i kapacitet.
Det är alltså inget fel på mitt batteri, bara så det står klart.. Anledningen till att jag tänkte byta, är att jag har hört att det blir bättre ljud. Finns det nån som kan bekräfta det? Och kanske förklara hur det märks?
Det är alltså inget fel på mitt batteri, bara så det står klart.. Anledningen till att jag tänkte byta, är att jag har hört att det blir bättre ljud. Finns det nån som kan bekräfta det? Och kanske förklara hur det märks?
Om strömmen falerar så blir effekten i stegen mindre och du riskerar att spela sönder dom. Men har du inte slutsteg som kräver mycket ström så är det inget du märker på ljudet.
Anledningen till att jag tänkte byta, är att jag har hört att det blir bättre ljud. Finns det nån som kan bekräfta det?
Jag håller med VincentQvarfordt om att det inte märks någon skillnad ifall steget inte drar speciellt mycket ström.
Jag kan dock ge exempel på åtminstone två fördelar med nytt batteri:
# Om nuvarande batteri är några år gammalt så finns möjligheten att det har blivit slitet och tappat en del kapacitet+startströmsförmåga, då är det i princip alltid bättre med ett nytt.
# Om batterihyllan rymmer ett större batteri än nuvarande så kan man få mer kapacitet med ett nytt, möjligheten är att ett större även har högre startström.
Sedan kan man också passa på att se över batterikablarna och kontaktytorna när man ändå byter batteri, ytterligare en fördel.
Vilket batteri ger "most Bang for your buck"?. Vanliga stora syra batteri eller mindre agm batteri? På min bil finns det plats till två batterier fram vid motorn.
Vad är mycket ström? Jag kör 7 kanaler. 5st på DLS A7, 2st på Audison Vr209. Sen har jag en Audison bit1. DLS Nordica10 sub. DLS Gothia 6.3 framsystem. Focal nånting bak.. Bilen är från 2006, och det är originalbatteri..
Vilket batteri ger "most Bang for your buck"?. Vanliga stora syra batteri eller mindre agm batteri?
AGM ger mest startström i förhållande till storleken, den batteritypen passar tex när utrymmet är kritiskt. "Lastbilsbatterier" brukar ju tåla en del djupurladdningar och det är inte alla AGM som gör det, men ett flertal AGM tål bra med stryk samtidigt som de ger mycket ström och då finns alltså fördelar med AGM.
Prismässigt är "vanliga syrabatterier" billigare om man jämför samma startström, åtminstone de jag har kikat på.
Simon76 skrev:
Vad är mycket ström?
Är nog lite svårt att definiera, men över 50 A börjar vara en hel del ström för en bil med ordinär generator och batteri med tanke på att bilens övriga saker vill ha sin del av kakan.
Enbart DLS A7 kan enligt manualen dra uppåt 120 A om det utnyttjas riktigt ordentligt, men de impedanser som du driver gör att steget inte körs "för fullt" och då blir inte strömförbrukningen så ruskigt mycket. Fast om du vrider upp volymen rejält så kan nog steget gissningsvis dra uppåt 60 A eller däromkring.