3758
Sök

Baslåda med slutsteg går ej igång

120 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#1
B+ kör jag med röda kabeln på + polen på batteriet
GND kör jag med svarta kabeln på - polen på batteriet
REM kör jag med en röd från stereon (huvudenheten)

Har även en säkring med säkringshållare monterat på B+ kabeln som går till + polen

Den kopplingen har fungerat förut i bilen!! Men när jag skulle ta bort allt sedan montera allt igen efter en tidsperiod så vill inte baslådan fungera så jag vet inte vad som har hänt. Power lampan lyser men ingen bas kommer. Har förstärkt med eltejp på vissa ställen som e lödda vid ex. kabelskon som går till batteripolerna samt gnd och b+ på slutsteget.. kan eltejp ge störningar i systemet?

Vill även nämna att om jag trycker lågnivåkablarna vid dess anslutning imot stegets metall så hoppar basarna igång.. När jag byter kanal eller låt på stereon så brusar/klickar det men om jag kopplar ur lågnivåkablarna så brusar/klickar det inget.

Försöker förklara så gott jag kan men det är inte lätt hmm Mvh
Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

152 Inlägg
16 augusti 2011
#2
Du skall inte jorda på batteriet

120 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#3
VincentQvarfordt skrev:
Du skall inte jorda på batteriet

Det har funkat i 1år nu så.. inte lätt när "händig" polarn koppla så åt en och allt har  rullat på.. samtidigt man tror det är lugnt?

Vad kan hända då?
Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

152 Inlägg
16 augusti 2011
#4
Supragrow skrev:
VincentQvarfordt skrev:
Du skall inte jorda på batteriet

Det har funkat i 1år nu så.. inte lätt när "händig" polarn koppla så åt en och allt har  rullat på.. samtidigt man tror det är lugnt?

Vad kan hända då?

Det funkar väl, men är inte rekommenderat.

Jorda i bilens chassi istället, går åt mindre kabel oxå.

Öppna steget och kolla att allt ser helt ut.

120 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#5
Okej då vet jag.

Kan dålig ände (för kort)på jordkabeln som går in till slutsteget GND påverka att de klickar/brusar vid byte av kanal/låt på stereon då? för jag vet att den är lite kortare än plus änden som går till b+ på slutsteget.. Dom kanske borde gå längre in eller ska det räcka med att skruven träffar kabeln bara?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
16 augusti 2011
#6
Supragrow skrev:
Okej då vet jag.

Kan dålig ände (för kort)på jordkabeln som går in till slutsteget GND påverka att de klickar/brusar vid byte av kanal/låt på stereon då? för jag vet att den är lite kortare än plus änden som går till b+ på slutsteget.. Dom kanske borde gå längre in eller ska det räcka med att skruven träffar kabeln bara?

Brusar/klickar låter som bränd singnaljord
Senast redigerat av _Performance_ (16 augusti 2011)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

309 Inlägg
16 augusti 2011
#7
VincentQvarfordt skrev:
Supragrow skrev:
VincentQvarfordt skrev:
Du skall inte jorda på batteriet

Det har funkat i 1år nu så.. inte lätt när "händig" polarn koppla så åt en och allt har  rullat på.. samtidigt man tror det är lugnt?

Vad kan hända då?

Det funkar väl, men är inte rekommenderat.

Jorda i bilens chassi istället, går åt mindre kabel oxå.

Öppna steget och kolla att allt ser helt ut.

varför ska man inte jorda i batteriet? Om man säger att man hade batteriet precis vid steget, är det då inte bättre att göra så? 
Säger inte emot dig eller något sånt, är endast intresserad av att lära mig mer smile
Har nämligen läst på andra sidor att man ska göra det om det är möjligt.


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 augusti 2011
#8
Sandegren skrev:
VincentQvarfordt skrev:
Supragrow skrev:

Det har funkat i 1år nu så.. inte lätt när "händig" polarn koppla så åt en och allt har  rullat på.. samtidigt man tror det är lugnt?

Vad kan hända då?

Det funkar väl, men är inte rekommenderat.

Jorda i bilens chassi istället, går åt mindre kabel oxå.

Öppna steget och kolla att allt ser helt ut.

varför ska man inte jorda i batteriet? Om man säger att man hade batteriet precis vid steget, är det då inte bättre att göra så? 
Säger inte emot dig eller något sånt, är endast intresserad av att lära mig mer smile
Har nämligen läst på andra sidor att man ska göra det om det är möjligt.

Enda anledningen till att man inte gör det är väl pga att det går åt mer kabel?
Grov kabel är ju inte precis gratis heller!

120 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#9
_Performance_ skrev:
Supragrow skrev:
Okej då vet jag.

Kan dålig ände (för kort)på jordkabeln som går in till slutsteget GND påverka att de klickar/brusar vid byte av kanal/låt på stereon då? för jag vet att den är lite kortare än plus änden som går till b+ på slutsteget.. Dom kanske borde gå längre in eller ska det räcka med att skruven träffar kabeln bara?

Brusar/klickar låter som bränd singnaljord

Det brusar endast när basen/slutsteget är inkopplat annars inte. Stereon är felfri annars vad jag tror eftersom jag hör inga störningar..

Ska jag testa byta den lilla säkringen i stereon och se om det hjälper då? ser ganska gammal och lite färg mörk bränn färg på säkringens "metall" men eftersom stereon funkar så känns de lite konstigt ialf

Kan det ha med att kanske lågnivåkabeln har legat mot reservdäcket under den tiden då baslådan har varit urkopplat och kanske eventuellt blivit bränd eller skadad då? för om jag lägger lågnivåkabelns metall mot stegets metall så funkar baslådan..

309 Inlägg
16 augusti 2011
#10
Nitromast skrev:
Sandegren skrev:
VincentQvarfordt skrev:

Det funkar väl, men är inte rekommenderat.

Jorda i bilens chassi istället, går åt mindre kabel oxå.

Öppna steget och kolla att allt ser helt ut.

varför ska man inte jorda i batteriet? Om man säger att man hade batteriet precis vid steget, är det då inte bättre att göra så? 
Säger inte emot dig eller något sånt, är endast intresserad av att lära mig mer smile
Har nämligen läst på andra sidor att man ska göra det om det är möjligt.

Enda anledningen till att man inte gör det är väl pga att det går åt mer kabel?
Grov kabel är ju inte precis gratis heller!

Okej, så det finns ingen annan anleding? Isåfall är det ju bra att man åker bmw med batteriet där bak smile


152 Inlägg
16 augusti 2011
#11
Sandegren skrev:
VincentQvarfordt skrev:
Supragrow skrev:

Det har funkat i 1år nu så.. inte lätt när "händig" polarn koppla så åt en och allt har  rullat på.. samtidigt man tror det är lugnt?

Vad kan hända då?

Det funkar väl, men är inte rekommenderat.

Jorda i bilens chassi istället, går åt mindre kabel oxå.

Öppna steget och kolla att allt ser helt ut.

varför ska man inte jorda i batteriet? Om man säger att man hade batteriet precis vid steget, är det då inte bättre att göra så? 
Säger inte emot dig eller något sånt, är endast intresserad av att lära mig mer smile
Har nämligen läst på andra sidor att man ska göra det om det är möjligt.

Har man batteri bak är det mycket möjligt att man bör göra så, jag utgick från att han hade batteri fram och steg bak.

120 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#12
Jag har en bmw e36 med batteriet bak.. sen så var alla kablar redan klara för att dra med perfekt längd passform så det var ju minus polen på batteriet med GND kabeln som fick bli från början

Men fortfarande min fråga om varför min baslåda inte går igång är ju ett problem..
Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

152 Inlägg
16 augusti 2011
#13
Supragrow skrev:
Jag har en bmw e36 med batteriet bak.. sen så var alla kablar redan klara för att dra med perfekt längd passform så det var ju minus polen på batteriet med GND kabeln som fick bli från början

Men fortfarande min fråga om varför min baslåda inte går igång är ju ett problem..

Sorry, dumt av mig att utgå från något jag inte hade en aning om.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 augusti 2011
#14
Det låter som om de kan vara signaljorden som är trasig!

120 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#15
Nitromast skrev:
Det låter som om de kan vara signaljorden som är trasig!

Så signaljorden den påverkar slutsteget och baslådan då? för om jag kopplar ur det och använder bara stereon med bilens högtalare bara så är det inte störning..
Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 augusti 2011
#16
Supragrow skrev:
Nitromast skrev:
Det låter som om de kan vara signaljorden som är trasig!

Så signaljorden den påverkar slutsteget och baslådan då? för om jag kopplar ur det och använder bara stereon med bilens högtalare bara så är det inte störning..

Signaljorden är höljet på dina lågnivåkablar. Alltså inte piggen/stiftet.
Självfallet påverkar den slutsteget/baslådan! smile
Prova ohmmäta mellan cdspelarns hölje och jorden på lågnivåkabeln! smile

120 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#17
Nitromast skrev:
Supragrow skrev:
Nitromast skrev:
Det låter som om de kan vara signaljorden som är trasig!

Så signaljorden den påverkar slutsteget och baslådan då? för om jag kopplar ur det och använder bara stereon med bilens högtalare bara så är det inte störning..

Signaljorden är höljet på dina lågnivåkablar. Alltså inte piggen/stiftet.
Självfallet påverkar den slutsteget/baslådan! smile
Prova ohmmäta mellan cdspelarns hölje och jorden på lågnivåkabeln! smile

Okej så troligtvis behöver jag köpa en ny lågnivåkabel och kanske byta ut min stereo mot en annan så är problemet löst? Har ingen multimeter men ska köpa en eller låna så får vi se smile
Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 augusti 2011
#18
Supragrow skrev:
Nitromast skrev:
Supragrow skrev:

Så signaljorden den påverkar slutsteget och baslådan då? för om jag kopplar ur det och använder bara stereon med bilens högtalare bara så är det inte störning..

Signaljorden är höljet på dina lågnivåkablar. Alltså inte piggen/stiftet.
Självfallet påverkar den slutsteget/baslådan! smile
Prova ohmmäta mellan cdspelarns hölje och jorden på lågnivåkabeln! smile

Okej så troligtvis behöver jag köpa en ny lågnivåkabel och kanske byta ut min stereo mot en annan så är problemet löst? Har ingen multimeter men ska köpa en eller låna så får vi se smile

Om signaljorden är bränd så är det i stereon. Detta går att löda, om man klarar av det vill säga!
Men prova definitivt att mäta först! smile Det kan ju även vara bortskavt på lågnivåkabeln!

120 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
#19
Kan det ha med att när jag koppla ur baslådan och va så dum att jag la lågnivåkablarna mot reservdäcket så det kanske kom åt fälgen och körde stereon på så signaljorden gick eller om kabeln e sönder nu?

Har en extra stereo som jag kan testa med iallafall smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 augusti 2011
#20
Supragrow skrev:
Kan det ha med att när jag koppla ur baslådan och va så dum att jag la lågnivåkablarna mot reservdäcket så det kanske kom åt fälgen och körde stereon på så signaljorden gick eller om kabeln e sönder nu?

Har en extra stereo som jag kan testa med iallafall smile

Jag vet faktist helt ärligt inte om signaljorden kan gå sönder om man mer eller mindre kortsluter en lågnivåkabel.
Något borde ju säkerligen kunna gå sönder.
Anledningen till att signaljorden går sönder i de flesta fallen är dock att jordningspunkten för steget är för dålig så att den jordar genom signaljorden och den klena jorden är inte riktigt anpassad för ett slutsteg.
Men jag tycker inte att det borde vara något problem med jordningspunkten då den sitter på batteriet..
Dock kan det ju vara ärg också!

1. kolla jordningspunkter (gör detta innan du byter stereo!)
2. kolla lågnivån
3. mät signaljord


Sök