Snart dags för service; oljebyte, oljefilter, friskluftfilter & bromsvätskeservice.
VAG verkstan sa att dem använder sig utav Castrol helsyntetisk longlifeolja 5w30 vid oljebyten. Vad använder ni i er S3a?
Vad har ni för rekomendationer ang service'ar på vag-verkstad. Är det väldigt nödvändigt för historiken och ifall jag mot för modan skulle sälja bilen tidigare än väntat?
Har annars möjlighet för service på icke auktoriserad vag verkstad med stämpel i servicebok och släcka servicelampor.
dina garantier gäller inte om du servar på annan verkstad, vet dock inte hur mycket motorgaranti du har kvar, har du inga garantier kvar så anser jag att du lika väl kan serva den på någon annan verkstad oftare minst lika bra om inte bättre, och dessutom mycket billigare
Personligen skulle jag be dom ha i riktig olja istället för longlife-skiten. Speciellt i en S-modell
Japp. Samma sak reagerade jag på ifrån början. Har svarat dem, får se vad de säger... Tips på olja att köra med? 5w30? Kommer endast att köras med bilen på sommaren.
Personligen skulle jag be dom ha i riktig olja istället för longlife-skiten. Speciellt i en S-modell
Japp. Samma sak reagerade jag på ifrån början. Har svarat dem, får se vad de säger... Tips på olja att köra med? 5w30? Kommer endast att köras med bilen på sommaren.
JAG, hade kört på Castrols Magnatec 10-40w. Men det är jag det
Personligen skulle jag be dom ha i riktig olja istället för longlife-skiten. Speciellt i en S-modell
Japp. Samma sak reagerade jag på ifrån början. Har svarat dem, får se vad de säger... Tips på olja att köra med? 5w30? Kommer endast att köras med bilen på sommaren.
JAG, hade kört på Castrols Magnatec 10-40w. Men det är jag det
Ge gärna en anledning till 10-40w. De flesta tighta moderna motorer rekommenderar de 5w-30 till.
Man skulle kunna köra longlife på vag servicen (det är endå Audi själva som rekommenderar detta & lämnar garanti på) och en gång därimellan byta olja + filter själv.
Problem om man först har longlife och sedan byter oljetyp?
Japp. Samma sak reagerade jag på ifrån början. Har svarat dem, får se vad de säger... Tips på olja att köra med? 5w30? Kommer endast att köras med bilen på sommaren.
JAG, hade kört på Castrols Magnatec 10-40w. Men det är jag det
Ge gärna en anledning till 10-40w. De flesta tighta moderna motorer rekommenderar de 5w-30 till.
Man skulle kunna köra longlife på vag servicen (det är endå Audi själva som rekommenderar detta & lämnar garanti på) och en gång därimellan byta olja + filter själv.
Problem om man först har longlife och sedan byter oljetyp?
Väntar fortfarande på svar av Audi...
Nja, jag har alltid kört Magnatec 10-40w i alla mina bilar (jag tyckt om ) Men den finns som en tunnare variant oxå. Och eftersom den bara körs på sommaren, så tänkte jag att den liiite tjockare oljan kunde vara bra om man ska köra hårt/busa. Om det inte finns oljekylare dvs. Då spelar det ingen större roll.
Självklart kan man köra med longlife, men jag har aldrig hört ngt bra om den, och VAG kör dom mest för att man ska slippa komma in så ofta. Liksom därför oljan finns
Vet inte av att man kan få nå problem att byta ifrån longlife till vanlig. Speciellt inte på en så ny bil
jag har visserligen en Cupra. Men samma motor och turbo i den. Jag kör bara med Redline Extreme street performance 15W 50 Men min e inte helt org heller. Men aldrig fel med bra olja.
Om du vill ha VAG stämpel i service boken så kan du ta med egen olja så blir servicen lite billigare då dem ej tar betalt för sin olja. Det brukar jag göra då service boken säger att det är dags för service.. Dock kör jag även mellanbyten sj. Kanske onödigt men känns bättre så
Har också likadan motor i min Edition 30. Jag kör med original rekommendationen: Castrol Edge helsyntet 5W-30. Byter filter och oljan vid 500 mils intervaller.
JAG, hade kört på Castrols Magnatec 10-40w. Men det är jag det
Ge gärna en anledning till 10-40w. De flesta tighta moderna motorer rekommenderar de 5w-30 till.
Man skulle kunna köra longlife på vag servicen (det är endå Audi själva som rekommenderar detta & lämnar garanti på) och en gång därimellan byta olja + filter själv.
Problem om man först har longlife och sedan byter oljetyp?
Väntar fortfarande på svar av Audi...
Nja, jag har alltid kört Magnatec 10-40w i alla mina bilar (jag tyckt om ) Men den finns som en tunnare variant oxå. Och eftersom den bara körs på sommaren, så tänkte jag att den liiite tjockare oljan kunde vara bra om man ska köra hårt/busa. Om det inte finns oljekylare dvs. Då spelar det ingen större roll.
Självklart kan man köra med longlife, men jag har aldrig hört ngt bra om den, och VAG kör dom mest för att man ska slippa komma in så ofta. Liksom därför oljan finns
Vet inte av att man kan få nå problem att byta ifrån longlife till vanlig. Speciellt inte på en så ny bil
Nu är det ju "lite" skillnad på en gammal 80tals motor med inre slitage och en S3 motor som är tightre byggd och förhoppningsvis har mindre slitage, så att jämföra dessa är ju fel.
Jag hade då kört Castrol 5-30 enligt vad som rekommenderas.
Ge gärna en anledning till 10-40w. De flesta tighta moderna motorer rekommenderar de 5w-30 till.
Man skulle kunna köra longlife på vag servicen (det är endå Audi själva som rekommenderar detta & lämnar garanti på) och en gång därimellan byta olja + filter själv.
Problem om man först har longlife och sedan byter oljetyp?
Väntar fortfarande på svar av Audi...
Nja, jag har alltid kört Magnatec 10-40w i alla mina bilar (jag tyckt om ) Men den finns som en tunnare variant oxå. Och eftersom den bara körs på sommaren, så tänkte jag att den liiite tjockare oljan kunde vara bra om man ska köra hårt/busa. Om det inte finns oljekylare dvs. Då spelar det ingen större roll.
Självklart kan man köra med longlife, men jag har aldrig hört ngt bra om den, och VAG kör dom mest för att man ska slippa komma in så ofta. Liksom därför oljan finns
Vet inte av att man kan få nå problem att byta ifrån longlife till vanlig. Speciellt inte på en så ny bil
Nu är det ju "lite" skillnad på en gammal 80tals motor med inre slitage och en S3 motor som är tightre byggd och förhoppningsvis har mindre slitage, så att jämföra dessa är ju fel.
Jag hade då kört Castrol 5-30 enligt vad som rekommenderas.
Nja, jag har alltid kört Magnatec 10-40w i alla mina bilar (jag tyckt om ) Men den finns som en tunnare variant oxå. Och eftersom den bara körs på sommaren, så tänkte jag att den liiite tjockare oljan kunde vara bra om man ska köra hårt/busa. Om det inte finns oljekylare dvs. Då spelar det ingen större roll.
Självklart kan man köra med longlife, men jag har aldrig hört ngt bra om den, och VAG kör dom mest för att man ska slippa komma in så ofta. Liksom därför oljan finns
Vet inte av att man kan få nå problem att byta ifrån longlife till vanlig. Speciellt inte på en så ny bil
Nu är det ju "lite" skillnad på en gammal 80tals motor med inre slitage och en S3 motor som är tightre byggd och förhoppningsvis har mindre slitage, så att jämföra dessa är ju fel.
Jag hade då kört Castrol 5-30 enligt vad som rekommenderas.
Mvh Tommy
Ja det du fetmarkerat nu skrev du efteråt, var meningen att citera ditt andra inlägg i tråden
Nu är det ju "lite" skillnad på en gammal 80tals motor med inre slitage och en S3 motor som är tightre byggd och förhoppningsvis har mindre slitage, så att jämföra dessa är ju fel.
Jag hade då kört Castrol 5-30 enligt vad som rekommenderas.
Mvh Tommy
Ja det du fetmarkerat nu skrev du efteråt, var meningen att citera ditt andra inlägg i tråden
Mvh Tommy
Nja men det där skrev jag typ 30sekunder efter jag gjorde inlägget Kan ju inte svara på det gamla inlägget dagen efter