Torben_2050 skrev:
Fan va kul tråd, det här kan jag!
Det har med egenresonansfrekvens att göra, dvs vid vilken frekvens som materialet i lådan börjar svänga av sig självt och kan skapa missljud.
Baslådor bör alltid byggas av minst 22mm tjocka skivor och där vet man att Spånskiva 22mm har en självsvängningsfrekvens på 16Hz medan MDF av samma tjocklek börjar svänga först runt 400Hz.
Bygger man BASLÅDA så bör man använda spånskiva, för 16Hz är inte hörbart och med subsonicfilter på steget till basen så ser man ju dessuton till att inte spela nånting under 30-35Hz, då dessa bastoner redan finns i motor, växellåda och övrig drivlina och inte kan urskiljas från musiken som spelas.
Bygger man av spånskiva så riskerar man att få "plonkljud" från själva lådan, den börjar helt enkelt svänga i sig själv pga övertoner från basen.
Bygger man däremot HÖGTALARLÅDOR utan subbas, så spelar det inte längre någon roll, för då man inte har någon direkt botten i ljudet, så finns det ingenting som orkar sätta lådan i svängning vis så låg frekvens som 400Hz.
För att tillägga lite helt onödig info, så kan jag berätta att armerad betong på 40mm har en självsvängningsfrekvens på mellan 3 och 4Hz, lådan jag gjöt för 2st JBL P1222 sluten spelade grymt bra bas med mycket tryck och i princip helt utan förluster, i varje fall inte pga vibrationer i lådan. Att det sen vägde runt 150kg me basar i gjorde att jag vid senare ombyggnation valde bort den...