3269
Sök

Mdf eller vanlig spånskiva?

47 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
jo de är som så här att jag fick för mig att bygga en bas låda :) men sen kom ju de med material fram vad rekomenderar ni?

Mdf eller spånskiva?

tack på förhand /// strand

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 augusti 2011
Hugget som såvida du bygger lådan bra så att den blir stum och stabil.

MDF är mkt tätare och flisar inte lika lätt i kanterna och är mitt förstaval när det gäller bygnadtion....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

152 Inlägg
16 augusti 2011
Beror ju lite på vad för låda och storlek.

Jag bygger sluten just nu på ca 27 liter.
Stagar upp den lite och tycker då att spån duger bra.

Skulle jag bygga 90 liter portad skulle jag köra mdf och staga upp ordentligt.

47 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
för jag ska ha 4 st 10"  blir antagligen en delad låda så 2 för 2 smile men jag kör mdf då smile

2 914 Inlägg
16 augusti 2011
kör med golvspånskiva och funkar finfint, köra på MDF är bara onödigt lyx då det finns mer prisvärda alternativ.

152 Inlägg
16 augusti 2011
stranden95 skrev:
för jag ska ha 4 st 10"  blir antagligen en delad låda så 2 för 2 smile men jag kör mdf då smile

Staga med trekantsbitar i vinklarna samt helst ett stag mellan väggarna.
En låda som svänger med försämrar ljudet avsevärt.

47 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
VincentQvarfordt skrev:
stranden95 skrev:

Staga med trekantsbitar i vinklarna samt helst ett stag mellan väggarna.
En låda som svänger med försämrar ljudet avsevärt.

jo de handlar om att lådan ska bli riktigt stabil och kunna ge ett jäkla ljud smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
16 augusti 2011
Håller med om golvspånskiva på 22mm.

Kolla med närmaste bygghandel. Det finns garanterat skivor med lätt skadad fasning/spont som du ändå ska klyva bort. De kan man få för halva priset eller bättre.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

16 197 Inlägg
16 augusti 2011
Martin 9-3 skrev:

Kolla med närmaste bygghandel. Det finns garanterat skivor med lätt skadad fasning/spont som du ändå ska klyva bort. De kan man få för halva priset eller bättre.

fast vanlig 22mm spån e billigare (120*240)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 augusti 2011
Byggde min låda på 1086L i spån och det funkar BRA (givetvis så är den stagad).

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

47 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Byggde min låda på 1086L i spån och det funkar BRA (givetvis så är den stagad).

tackar smile ska vara typ22 mm tjock? smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 augusti 2011
19-22mm brukar vara lämpligt, jag körde med 22mm.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

47 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
sen tar man väll vanligt tätningslim i alla ändar som berär varandra? smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 augusti 2011
Vanligt trälim funkar kanon om man har rakt sågade skivor.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Fisketokig
2 997 Inlägg
16 augusti 2011
evilaudio skrev:
Martin 9-3 skrev:

fast vanlig 22mm spån e billigare (120*240)

Mjo iofs, beror hur man jämför. Vi kör med 600x1800 på våra golvspån för 85:- styck. Folk är livrädda för minsta defekt i fasningen så vissa skivor slängs och vissa kör man ta 2 betala för 1 som egentligen inte är något fel att bygga med. Ska man dessutom klyva bort det som i detta fall så kan man få väldigt billiga skivor att bygga med smile

betydligt lättare att få med sig hem utan släpvagn om man har 2-4 st 600x1800 än en 1200x2400 wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
16 augusti 2011
Byggde min i mdf ... Funkade utmärkt! Bra material att bygga med!smile

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 augusti 2011
Om inte annat så är ju MDF mycket mer skonande mot verktygen om du ska såga själv..
Iaf mot klingor och sågblad! Bygger allt mitt i MDF. Har nog aldrig använt spån. Enda nackdelarna jag ser med mdf är ju att det är snäppet dyrare och dammar nå så förbannat!

Sen sägs det ju att MDF har en resonans på 400hz medans spånskiva har en resonans på 14hz.

35 Inlägg
19 augusti 2011
Fan va kul tråd, det här kan jag!

Det har med egenresonansfrekvens att göra, dvs vid vilken frekvens som materialet i lådan börjar svänga av sig självt och kan skapa missljud.
Baslådor bör alltid byggas av minst 22mm tjocka skivor och där vet man att Spånskiva 22mm har en självsvängningsfrekvens på 16Hz medan MDF av samma tjocklek börjar svänga först runt 400Hz.

Bygger man BASLÅDA så bör man använda spånskiva, för 16Hz är inte hörbart och med subsonicfilter på steget till basen så ser man ju dessuton till att inte spela nånting under 30-35Hz, då dessa bastoner redan finns i motor, växellåda och övrig drivlina och inte kan urskiljas från musiken som spelas.
Bygger man av spånskiva så riskerar man att få "plonkljud" från själva lådan, den börjar helt enkelt svänga i sig själv pga övertoner från basen.

Bygger man däremot HÖGTALARLÅDOR utan subbas, så spelar det inte längre någon roll, för då man inte har någon direkt botten i ljudet, så finns det ingenting som orkar sätta lådan i svängning vis så låg frekvens som 400Hz.

För att tillägga lite helt onödig info, så kan jag berätta att armerad betong på 40mm har en självsvängningsfrekvens på mellan 3 och 4Hz, lådan jag gjöt för 2st JBL P1222 sluten spelade grymt bra bas med mycket tryck och i princip helt utan förluster, i varje fall inte pga vibrationer i lådan. Att det sen vägde runt 150kg me basar i gjorde att jag vid senare ombyggnation valde bort den...
Senast redigerat av Torben_2050 (19 augusti 2011)

47 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
Torben_2050 skrev:
Fan va kul tråd, det här kan jag!

Det har med egenresonansfrekvens att göra, dvs vid vilken frekvens som materialet i lådan börjar svänga av sig självt och kan skapa missljud.
Baslådor bör alltid byggas av minst 22mm tjocka skivor och där vet man att Spånskiva 22mm har en självsvängningsfrekvens på 16Hz medan MDF av samma tjocklek börjar svänga först runt 400Hz.

Bygger man BASLÅDA så bör man använda spånskiva, för 16Hz är inte hörbart och med subsonicfilter på steget till basen så ser man ju dessuton till att inte spela nånting under 30-35Hz, då dessa bastoner redan finns i motor, växellåda och övrig drivlina och inte kan urskiljas från musiken som spelas.
Bygger man av spånskiva så riskerar man att få "plonkljud" från själva lådan, den börjar helt enkelt svänga i sig själv pga övertoner från basen.

Bygger man däremot HÖGTALARLÅDOR utan subbas, så spelar det inte längre någon roll, för då man inte har någon direkt botten i ljudet, så finns det ingenting som orkar sätta lådan i svängning vis så låg frekvens som 400Hz.

För att tillägga lite helt onödig info, så kan jag berätta att armerad betong på 40mm har en självsvängningsfrekvens på mellan 3 och 4Hz, lådan jag gjöt för 2st JBL P1222 sluten spelade grymt bra bas med mycket tryck och i princip helt utan förluster, i varje fall inte pga vibrationer i lådan. Att det sen vägde runt 150kg me basar i gjorde att jag vid senare ombyggnation valde bort den...

så du rekomenderar spånskiva? smile

Sök