3243
Sök

Mdf eller vanlig spånskiva?

35 Inlägg
19 augusti 2011
Definitivt, eller ja, är vikten inget problem så gjut en i betong, det är definitivt både bättre och mycket mer utmanande att bygga. Sen finns det förstås plastning oxå!

47 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
Torben_2050 skrev:
Definitivt, eller ja, är vikten inget problem så gjut en i betong, det är definitivt både bättre och mycket mer utmanande att bygga. Sen finns det förstås plastning oxå!

tackar för dom svaren smile

/strand

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 augusti 2011
Torben_2050 skrev:
Fan va kul tråd, det här kan jag!

Det har med egenresonansfrekvens att göra, dvs vid vilken frekvens som materialet i lådan börjar svänga av sig självt och kan skapa missljud.
Baslådor bör alltid byggas av minst 22mm tjocka skivor och där vet man att Spånskiva 22mm har en självsvängningsfrekvens på 16Hz medan MDF av samma tjocklek börjar svänga först runt 400Hz.

Bygger man BASLÅDA så bör man använda spånskiva, för 16Hz är inte hörbart och med subsonicfilter på steget till basen så ser man ju dessuton till att inte spela nånting under 30-35Hz, då dessa bastoner redan finns i motor, växellåda och övrig drivlina och inte kan urskiljas från musiken som spelas.
Bygger man av spånskiva så riskerar man att få "plonkljud" från själva lådan, den börjar helt enkelt svänga i sig själv pga övertoner från basen.

Bygger man däremot HÖGTALARLÅDOR utan subbas, så spelar det inte längre någon roll, för då man inte har någon direkt botten i ljudet, så finns det ingenting som orkar sätta lådan i svängning vis så låg frekvens som 400Hz.

För att tillägga lite helt onödig info, så kan jag berätta att armerad betong på 40mm har en självsvängningsfrekvens på mellan 3 och 4Hz, lådan jag gjöt för 2st JBL P1222 sluten spelade grymt bra bas med mycket tryck och i princip helt utan förluster, i varje fall inte pga vibrationer i lådan. Att det sen vägde runt 150kg me basar i gjorde att jag vid senare ombyggnation valde bort den...

Du menar alltså att dina subbasar spelar 400hz?.. Detta var vad jag fick ut! smile
Med självsvängningsfrekvens betyder det väl ändå inte att vid "400"hz så svänger skivan. Utan att det är ljudet som bildas när väl skivan börjar svänga.
Självfallet är betong bra.. Men det är väl ändå ganska overkill stabilt och som du säger så är det ju alldeless för tungt!
Mdf med stag borde ju vara det bästa. Med stagen kan det inte bli självsvängning och är dessutom är den tätare än vad spånskivan är. Vad händer med självsvängningsfrekvensen på en spånskiva när man tätar den? wink

152 Inlägg
19 augusti 2011
Nitromast skrev:
Torben_2050 skrev:
Fan va kul tråd, det här kan jag!

Det har med egenresonansfrekvens att göra, dvs vid vilken frekvens som materialet i lådan börjar svänga av sig självt och kan skapa missljud.
Baslådor bör alltid byggas av minst 22mm tjocka skivor och där vet man att Spånskiva 22mm har en självsvängningsfrekvens på 16Hz medan MDF av samma tjocklek börjar svänga först runt 400Hz.

Bygger man BASLÅDA så bör man använda spånskiva, för 16Hz är inte hörbart och med subsonicfilter på steget till basen så ser man ju dessuton till att inte spela nånting under 30-35Hz, då dessa bastoner redan finns i motor, växellåda och övrig drivlina och inte kan urskiljas från musiken som spelas.
Bygger man av spånskiva så riskerar man att få "plonkljud" från själva lådan, den börjar helt enkelt svänga i sig själv pga övertoner från basen.

Bygger man däremot HÖGTALARLÅDOR utan subbas, så spelar det inte längre någon roll, för då man inte har någon direkt botten i ljudet, så finns det ingenting som orkar sätta lådan i svängning vis så låg frekvens som 400Hz.

För att tillägga lite helt onödig info, så kan jag berätta att armerad betong på 40mm har en självsvängningsfrekvens på mellan 3 och 4Hz, lådan jag gjöt för 2st JBL P1222 sluten spelade grymt bra bas med mycket tryck och i princip helt utan förluster, i varje fall inte pga vibrationer i lådan. Att det sen vägde runt 150kg me basar i gjorde att jag vid senare ombyggnation valde bort den...

Du menar alltså att dina subbasar spelar 400hz?.. Detta var vad jag fick ut! smile
Med självsvängningsfrekvens betyder det väl ändå inte att vid "400"hz så svänger skivan. Utan att det är ljudet som bildas när väl skivan börjar svänga.
Självfallet är betong bra.. Men det är väl ändå ganska overkill stabilt och som du säger så är det ju alldeless för tungt!
Mdf med stag borde ju vara det bästa. Med stagen kan det inte bli självsvängning och är dessutom är den tätare än vad spånskivan är. Vad händer med självsvängningsfrekvensen på en spånskiva när man tätar den? wink

Tyvärr kan även en stagad låda självsvänga.

Den som vill se hur en seriös stagning ser ut kan kolla in B&Ws Matrixstagning som finns i 801.

4 693 Inlägg
19 augusti 2011
Och vad är 801?

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 augusti 2011
Softis skrev:
Och vad är 801?

En högtalare av "standardutseende" i Nautilis-serien.
Ganska "billig".
Kliv in på HiFi-Klubbens hemsa o kolla.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

376 Inlägg
19 augusti 2011
En fördel med mdf är att man kan skruva ur och i skruvar ett par gånger, innan skruvhålen blir för stora.
Och sen är väl 19mm mdf, lika stabilt som 22mm spån?
Det där med hz:en vet i tusan.. Det finns väl ingen bas som spelar varken 16, eller 400hz?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 augusti 2011
Simon76 skrev:
En fördel med mdf är att man kan skruva ur och i skruvar ett par gånger, innan skruvhålen blir för stora.
Och sen är väl 19mm mdf, lika stabilt som 22mm spån?
Det där med hz:en vet i tusan.. Det finns väl ingen bas som spelar varken 16, eller 400hz?

Nej men som jag sa så är det att det blir ett resonansljud av lådan när den sätts i svängning. Det behöver inte spelas 400hz för det! smile
Och självklart kan en stagad låda sättas i svängning. Men de ska till enorma krafter som en seriöst stagad låda med 22mm mdf ska sättas i svängning.
Hur stabiliteten är i verkligheten vet jag inte riktigt, däremot vet jag att när man tex gör hyllplan så görs dem i fördel i mdf då spånskiva blir deformerad med tiden!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 augusti 2011
Om en låda svänger så har man gjort fel, oavsett om man använder MDF eller spån PUNKT

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 augusti 2011
VincentQvarfordt skrev:

Den som vill se hur en seriös stagning ser ut kan kolla in B&Ws Matrixstagning som finns i 801.

Om du menar detta:
http://lh6.ggpht.com/_txcGQEsQwnI/SifA51Ov8cI/AAAAAAAACLE/3qLDtXUxnKk/Matrix_uzorak_b.jpg
Så måste det vara en av de sämre stagningarna jag har sett, man vill ha FRITT luftflöde i en baslåda.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 augusti 2011
ExtraKim skrev:
VincentQvarfordt skrev:

Om du menar detta:
http://lh6.ggpht.com/_txcGQEsQwnI/SifA5 … orak_b.jpg
Så måste det vara en av de sämre stagningarna jag har sett, man vill ha FRITT luftflöde i en baslåda.

Har du provat stagningen så att du vet att den inte funkar? wink Om inte annat måste lådan väga bly.
Om man kör den där till en portad låda kan jag tänka mig att det blir lite flåsljud om inte annat!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 augusti 2011
Klart stagningen funkar, lådan lär vara stum. Men den är knappast optimal för att ge elementet förutsättningar att prestera så mycket som det skulle kunna göra.

Kolla i Extreme bilarna, det finns en anledning till att de inte innhåller onödiga saker i lådan/kupén.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 augusti 2011
ExtraKim skrev:
Klart stagningen funkar, lådan lär vara stum. Men den är knappast optimal för att ge elementet förutsättningar att prestera så mycket som det skulle kunna göra.

Kolla i Extreme bilarna, det finns en anledning till att de inte innhåller onödiga saker i lådan/kupén.

Nej du har helt rätt! smile tycker det verkar vara en mer eller mindre overkill stagning!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 augusti 2011
Nu går jag O.T men på tal om overkill:
http://www.bilstereoforum.se/attachment.php?attachmentid=5320&d=1301659279

Stålskivorna är 12mm tjocka, tror de väger 600Kg om jag inte minns fel (sen tillkommer fyrkantsprofilen).
http://www.bilstereoforum.se/attachment.php?attachmentid=5329&d=1301758379

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 augusti 2011
Ja lådan lär ju knappast bli stulen iaf! big_smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 augusti 2011
Nej inte utan en skärbrännare i alla fall wink

Ska bli kul att se vad Nicklas kan prestera när han får de nya basarna och fler steg än ett.
Bilen gör redan nu 162dB+ med två basar och ett steg.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
19 augusti 2011
Jag skulle hellre bygga lådan i 66mm spån än att ha dom där skumma stagen.
Lär inte ens blåsa i porten om man har såna stag för luften kommer nog aldrig så långt

Booyakasha!

152 Inlägg
20 augusti 2011
Softis skrev:
Lär inte ens blåsa i porten om man har såna stag för luften kommer nog aldrig så långt

Syftar du på stagningen i B&Ws 801 så kan jag avslöja att den presterar djupbas med avgrundskraft från 1 st 15" bas. Självkalrt är det svårt att bygga liknande lådor själv då man inte har tillgång till vare sig utrustning, erfarenhet, kunskap eller särskilt dom pengar som detta företag har. Dessutom talar vi nog om olika effekter, jag offrar lätt 10 db för ett bra ljud medan vissa bara jagar ljudtryck.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
20 augusti 2011
VincentQvarfordt skrev:
Softis skrev:

Syftar du på stagningen i B&Ws 801 så kan jag avslöja att den presterar djupbas med avgrundskraft från 1 st 15" bas. Självkalrt är det svårt att bygga liknande lådor själv då man inte har tillgång till vare sig utrustning, erfarenhet, kunskap eller särskilt dom pengar som detta företag har. Dessutom talar vi nog om olika effekter, jag offrar lätt 10 db för ett bra ljud medan vissa bara jagar ljudtryck.

nej ska en annan stå o måtta ut de där o såga med klingan så lär ju lådan ta minst 4 veckor extra att göra wink

4 693 Inlägg
20 augusti 2011
VincentQvarfordt skrev:
Softis skrev:

Det där är ju mer en typ av hornlåda, inte en vanlig portad.
Och jag skulle inte offra 10 db för att det ska låta bra, då får det hellre låta skit och spela högt som fan cool

Booyakasha!

Sök